Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Bikefit gehad en twijfels

barbaar
Forum-lid
Berichten: 150
Lid geworden op: 16 dec 2009 00:25

barbaar 20 jul 2020 19:52

Met een ritje op een parkeerplaats kan je niet bepalen of je een fiets fijn vind fietsen. Dat ga je pas merken na enkele uren m.i.

De keus is makkelijk:
- Als je eenheidsworst bent, ga je voor de Canyon
- Als je een schitterende tijdloze fiets wil, dan neem je een Orbea Orca.

Verder heb ik geen voorkeur.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15946
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 20 jul 2020 22:41

Ik sluit me bij @barbaar aan.
Als je kan kiezen tussen een passende Canyon of een passende "ander merk" dan kies je voor het "andere merk".
I know myself like no one else
Nothing to defend

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 21 jul 2020 07:25

Je zit nu perfect zonder pijn en wil naar een zit gaan die op de lange duurritten niet weet wat het op zal leveren, geen pijn of een hoop ellende.
Hou de maten van je huidige fiets aan en kopieer die op de Endurace, dat zou mijn keuze zijn.
Dan heb je de fiets die je wil hebben en verzekerd van een goede zit!

mhr-zip
Forum-lid
Berichten: 1155
Lid geworden op: 01 nov 2013 19:42

mhr-zip 21 jul 2020 07:28

Kan je nu makkelijk lang in de beugels rijden?
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl

Wouter2020
Forum-lid
Berichten: 65
Lid geworden op: 04 jun 2020 12:17

Wouter2020 21 jul 2020 08:18

Je fiets al 11 jaar probleemloos, waarom risico nemen op basis van een bikefit waar verder niets opmerkelijk uit is gekomen behalve dat je dieper kan zitten. Als je nu op andere vlakken compleet andere waarden had gekregen, dan is het een overweging om daar iets mee te doen. Maar ik zou na 11 jaar fijn fietsen niet van je gevoel afwijken en voor de Canyon gaan.

mhr-zip
Forum-lid
Berichten: 1155
Lid geworden op: 01 nov 2013 19:42

mhr-zip 21 jul 2020 09:05

Als je twijfelt, kan je dan niet nu een -17 graden stuurpen monteren om het te testen. Ipv eerst een dure fiets aan te schaffen om er dan achter te komen dat je oude fiets beter is? Een bepaalde drop aankunnen is 1, dit ook aankunnen voor de lange ritten die je doet is 2.

Globeskater, volgens mij heb je regelmatig last van je rug (of ik ben abuis). Met een diepere drop heb je 20% kans dat je minder last krijgt van je rug, 80% kans dat je meer last krijgt van je rug.
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8342
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 21 jul 2020 09:28

Dat laatste, heb je daar cijfers van?
De vraag over in beugels rijden begrijp ik ook niet. Misschien rijdt ze niet of weinig in de beugels.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 21 jul 2020 09:43

mhr-zip schreef: 21 jul 2020 09:05 Als je twijfelt, kan je dan niet nu een -17 graden stuurpen monteren om het te testen. Ipv eerst een dure fiets aan te schaffen om er dan achter te komen dat je oude fiets beter is? Een bepaalde drop aankunnen is 1, dit ook aankunnen voor de lange ritten die je doet is 2.
Als je twijfelt over de nieuwe, dieper fietshouding, is dit wel het beste en voordeligste advies.
Maar zo lezend, vraag ik me ook af of je echt 2cm dieper zitten nodig hebt/wilt.., Als je al 11 jaar probleemloos zit zoals je nu zit. En de volgende fiets weer 10 jaar mee mag gaan waarin je ongetwijfeld niet veel leniger gaat worden (eerder tegengesteld).

Als je uit die fietshouding bent. Dan moet je de fiets kiezen waar JIJ het meest blij van wordt! En dan maakt het niet uit wat voor label anderen dan op jouw fiets of jou als fietser plakken. https://hetiskoers.nl/de-fiets-en-zijn-baasje/
Ik lees al dat als je Canyon kiest je eenheidsworst bent. Dus dat ben ik ook. En dat een schitterende tijdloze fiets alleen kan als je geen Canyon kiest.

Nuja, er zijn hele lijstjes met vooroordelen over de bereider aan de hand van het merk dat ze fietsen. En juist iets wat nu hip en flitsend is, lijkt mij minder tijdloos dan "degelijk" zwart of "gewoon" diamantvormig kader. Maar het is natuurlijk wel zo dat je Canyon vaak tegen komt en dat je met een Orbea iets bijzonderders in huis haalt.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

chris80
Forum-lid
Berichten: 1164
Lid geworden op: 27 jul 2006 23:49

chris80 21 jul 2020 10:59

Ik sluit me aan bij bovenstaande. Als je nu goed en pijnloos zit zou ik dat zeker aanhouden. Waarom iets veranderen dat goed is.. En daarbij zou ik dan de fiets kopen die je zelf het mooiste vindt. Ik
Zou alleen niet voor een aero achtige bike gaan met de tochten die jij wil rijden.. meer richting endurance.

En wat betreft koersen met een groep, op een endurance fiets ga je echt niks langzamer hoor..

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1751
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 21 jul 2020 13:47

Eenheidsworst.. Als we met de club in een dorp/stad toekomen is het nochtans van mijn ultimate movistar dat ik mensen hoor zeggen: "wat een mooie fiets"

Dat je canyon niet afkunt om persoonlijke redenen dat is 1 ding, maar daarom moet er nog geen onzin verkocht worden.

Maar dat is weer een andere discussie.

Ontopic. Als je na een aantal km last begint krijgen van ongemakken gaat dat ook niet ten goede komen van je snelheid. Dus beter een fiets die je goed past en iets minder aero maar dat je wel de hele tijd gas kan geven.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16203
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 21 jul 2020 14:06

Ik zou inderdaad uitgaan van de geometrie van de oude fiets.

Wel zou de Orbea Avant bij mij dan de voorkeur hebben boven de Canyon, niet vanwege kinderachtig geleuter over merkjes (waar ik overigens ook niet vies van ben :mrgreen: ) maar vooral omdat je op die Orbea wat meer mogelijkheden hebt om met een lagere stuurpen te spelen. -17 graden kan maar een Basso stuurpen in -11 graden en lage stackhoogte is een fraaiere oplossing.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Globeskater1983
Forum-lid
Berichten: 266
Lid geworden op: 18 apr 2013 13:23

Gebruikersavatar Globeskater1983 28 jul 2020 12:02

Nou de nieuwe orbea's staan online en ik weet nu bijna zeker dat het geen Orbea gaat worden. Wat zijn de nieuwe modellen lelijk, helemaal als je zelf de kleuren wil regelen. De overgang qua kleuren is heel hard geworden.

De avant is alleen nog maar in aluminium.

Ik ben stiekem best wel verdrietig want had zo'n mooie fiets ontworpen en die was al niet meer in mijn maat verkrijgbaar dus het was wachten op de 2021 modellen.

Het is nu kijken of een ander merk beter is en of ik daar wat moois van kan maken of dat het toch die mooie bordeaux rode canyon fiets wordt,

Plaats reactie