Dilemma.
De veroorzaker van de schade is schadeplichtig en zal je moeten compenseren voor de waarde van je huidige fiets. Dat betekent dus niet dat je aanspraak kan maken op een nieuwe fiets. Kosten van reparatie tot maximaal de dagwaarde is het maximale dat je er uit kunt slepen.
o'7o
Ook bedankt voor het antwoord!
Dat bedoelde ik idd. Ik ga er vanuit dat de dagwaarde niet veel lager is vanwege het feit dat ik de fiets een maand geleden heb gekocht. Erg vervelend zo allemaal. Heb je gespaard en wat leuks gekocht...
Dat bedoelde ik idd. Ik ga er vanuit dat de dagwaarde niet veel lager is vanwege het feit dat ik de fiets een maand geleden heb gekocht. Erg vervelend zo allemaal. Heb je gespaard en wat leuks gekocht...
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 15945
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
De dagwaarde van de officiële prijs, niet het bedrag wat jij effectief betaald hebt.
Anders aan je fm zeggen dat je bij hem een nieuwe fiets zal kopen maar dat hij je voor je huidige fiets dan een factuur moet maken met de adviesverkoopprijs.
Met een beetje inventiviteit kan je na een aanrijding met een fiets van een maand oud gewoon een nieuwe kopen, zelfs als je op je "total loss" fiets een forse kroting hebt gekregen.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 6334
- Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
- Locatie: Omgeving Eindhoven
+1Lcsmet schreef: ↑20 jul 2020 19:12De dagwaarde van de officiële prijs, niet het bedrag wat jij effectief betaald hebt.
Anders aan je fm zeggen dat je bij hem een nieuwe fiets zal kopen maar dat hij je voor je huidige fiets dan een factuur moet maken met de adviesverkoopprijs.
Met een beetje inventiviteit kan je na een aanrijding met een fiets van een maand oud gewoon een nieuwe kopen, zelfs als je op je "total loss" fiets een forse kroting hebt gekregen.
En op die nieuwe krijg je vast ook nog wel een beetje korting. Dus nieuwprijs van de huidige minus een klein beetje afschrijving komt vast wel aardig overeen met een nieuwe en een beetje korting.
Maar let op, de schade-experts lezen hier ook mee (zelf meegemaakt - en toen nat gegaan - op een fiets met emotionele waarde en niet eens zoveel daadwerkelijke waarde - waar ik dus ook zoveel mogelijk € uit wilde slepen).
Maar let op, de schade-experts lezen hier ook mee (zelf meegemaakt - en toen nat gegaan - op een fiets met emotionele waarde en niet eens zoveel daadwerkelijke waarde - waar ik dus ook zoveel mogelijk € uit wilde slepen).
Ride bikes, not tanks!
Dat een expert uit moet gaan voor de dagwaarde van de adviesprijs ben ik het mee eens. En een expert zal dat ook doen.
Het gaat me wel een stap te ver om een fietsenmaker te laten frauderen door er een nepfactuur te vragen, met een soort van voor wat hoort wat constructie.
Een expert kan tegenwoordig vrij simpel nagaan wat een fiets destijds gekost moest hebben. Bijna alle merken hebben wel een archief op de Website met nieuwprijs.
Het kan ook best zijn dat de dagwaarde die de expert berekent toch erg tegenvalt.
Stel het is een fiets van modeljaar 2018, en hij berekent een vaste afschrijving zit je zomaar onder de prijs die je zelf een maand geleden hebt betaald.
Ik zou liever open kaart spelen en de factuur met korting overleggen, en dat bedrag claimen, indien de fiets echt maar een maand is.
Maar wat is er nu precies. Een krom wiel en kapotte bidonhouder is geen Total los?
Het gaat me wel een stap te ver om een fietsenmaker te laten frauderen door er een nepfactuur te vragen, met een soort van voor wat hoort wat constructie.
Een expert kan tegenwoordig vrij simpel nagaan wat een fiets destijds gekost moest hebben. Bijna alle merken hebben wel een archief op de Website met nieuwprijs.
Het kan ook best zijn dat de dagwaarde die de expert berekent toch erg tegenvalt.
Stel het is een fiets van modeljaar 2018, en hij berekent een vaste afschrijving zit je zomaar onder de prijs die je zelf een maand geleden hebt betaald.
Ik zou liever open kaart spelen en de factuur met korting overleggen, en dat bedrag claimen, indien de fiets echt maar een maand is.
Maar wat is er nu precies. Een krom wiel en kapotte bidonhouder is geen Total los?