Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

regen racefiets (frame) ideeen ?

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5072
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 10 jul 2020 13:35

Ik wil een extra racefiets opbouwen voor slechtweer ritten.
Die ik op dagen zoals gisteren kan pakken.
Een fiets die ik kan pakken als het regent, waarop spatborden gemonteerd zitten.
Schijfremmen, want merk dat op fiets met velgremmen die ik nu hiervoor gebruik dat vuil zich ophoopt bij de remmen en je daardoor soms met soort van schuurpapier zit te remmen.
En oude racefiets die ik hier nu voor gebruik heeft eigenlijk niet echt lekker de ruimte voor 25mm banden.

Gravelbike heb ik al staan (maar hier zitten geen spatborden op) dus zoiets zoek ik niet.

Bij voorkeur koop ik een frame met montagepunten voor spatborden.
Ipv oplossing met rubbertjes op frame. (wat ik nu heb van sks)
en max bandenmaar is 34mm ruim zat. (zal denk 28 of 30mm monteren)

Ter info mijn andere racefiets maten :
emonda slr: 55,5 / reach 38,1
velobuild vbr-086: stack: 54,4 / reach 38,4
op velobuild zit een 6mm hogere headset top cover.

Velobuild vbr-086d zou een optie zijn (maar mist montage spatborden) en eigenlijk is de vbr-086 (die ik met velgremmen heb) net iets te stijf.
Als ik onverhard ritjes maak pak ik bijvoorbeeld liever de emonda slr.

Trek Emonda oude model met disc.
Frame only niet echt leuke kleurtjes zijn. dus zou ik al direct moeten laten overspuiten. (en de vraag of frame only nog wel te koop is)
Trek Domane ook even gekeken, maar valt direct af door veel te hoge stack.
Ik zat te kijken naar bijvoorbeeld Factor LS frame, wel soort van gravelbike maar komt redelijk overeen met wat ik zoek en montagepunten voor spatborden.

Iemand tips voor frames ?
Niet direct een budget, factor ls is wel erg prijzig maar met km's die ik maak valt het per km wel weer mee ;)
Goedkoopste optie is gewoon ieder jaar nieuwe wielset voor regenfiets kopen natuurlijk, maar n+1 is ook gewoon weer leuk.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 10 jul 2020 13:44

Geen idee of deze goed past, stack en reach lijken me erg klein?

https://www.workswellbikes.com/gravel/wcb-r-209.html

P.S.

Eigenlijk moet je gaan voor een naafversnelling en een riemaandrijving....

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 10 jul 2020 14:06

havana schreef: 10 jul 2020 13:44 Geen idee of deze goed past, stack en reach lijken me erg klein?

https://www.workswellbikes.com/gravel/wcb-r-209.html

P.S.

Eigenlijk moet je gaan voor een naafversnelling en een riemaandrijving....
Riemaandrijving schijnt in de echte wereld nog niet zo ideaal te zijn als je zou denken, o.a. vanwege de frames waar een breuk moet zitten in de chainstays om de belt er door heen te krijgen, maar ook slijtage en kosten per kilometer. De beste combinatie is dan een Rohloff of Pinion i.c.m. een ketting. Aangezien dat gewoon een single speed ketting is, is die ook wel redelijk hufterproof en makkelijk schoon te maken/houden.

Wat DDX beschrijft is ook wel een beetje mijn stille wens voor een volgende fiets. Het frame zou dan titanium worden i.v.m. resistentie tegen corosie/roest en ik zou de fiets dan ook als vakantieracer willen gebruiken, dus met oogjes voor een achterdrager, schijfremmen en voldoende clearance voor 40-45mm wegbanden.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 10 jul 2020 14:09

Volgens mij reed @jeroen naar tevredenheid op een BMC met riemaandrijving en een Affline 11sp naaf? Kan het mis hebben.

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5873
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 10 jul 2020 14:31

Riemen en versnellingsnaven,..... het is gewoon niks voor wielrenners. Beide hebben vermogensverlies en het grootste probleem is de gatenkaas versnellingsbak. Nooit het goede verzet bij je
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5350
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 10 jul 2020 14:32

Economisch natuurlijk niet interessant een gloednieuwe fiets bouwen voor t slecht weer. En dan ook nog een dure factor LS overwegen? Ik zie m niet...

Alu framepje met spatborden, bsa draad. Carbon vork. Mudguard mounts dat is alles wat je nodig hebt. ;) Je moet geen enkele schroom hebben om die fiets te pakken. Een mooie Factor LS of Trek heb je hetzelfde probleem.

Kijk er is niks mis met gewoon een nieuwe fiets kopen, maar zeg dat dan. Haha, voor jezelf excuses verzinnen heb je niks aan. :roll: Excuses voor N+1 zijn niet nodig :like:

Stel eerst maar wel een budget vast. Want mijn opties zijn waarschijnlijk te low budget.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

kopjethee
Forum-lid
Berichten: 540
Lid geworden op: 23 mar 2015 13:30

kopjethee 10 jul 2020 14:48

Fairlight Strael (of Secan)

Heb ik zelf ook bewust hier voor gekocht. Maar plan is/was om in oktober pas met spatborden te gaan rijden. Vanochtend dus alles nat vh spatwater.

En bredere banden vind ik ideaal voor de wat slechtere fietspaden in en rond spaarnwoude
Laatst gewijzigd door kopjethee op 10 jul 2020 14:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2851
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 10 jul 2020 14:53

Het probleem met de riemaandrijving is niet zo zeer de opening die nodig is bij de seatstay (hoe heet zo iets in het NL?...) maar dat de frame echt maar dan ook echt goed recht moet zijn. Een kleine afwijking en dit betekent zeer regelmatig riemen die knappen, zeker bij DDX met zijn kilometrage per jaar (en zijn lichtvoetige wattage....).
Ik heb ook ergens gelezen dat de Gates riemen van tegenwoordig kwalitatief minder zijn dan vroeguh toen alles betuh was.
Geen directe antwoord op de vraag van DDX maar ik zou ook voor een tita frame gaan maar dan op maat, bij een Waltly of XACD. Geometrie aanhouden van een van de favoriete fietsen van nu en de rest er om heen (laten) bouwen.

De Fairlight van Kopjetheee is ook een prachtfiets (ik mag er soms van dichtbij op kwijlen). Voordeel van titanium is wel dat je geen zorgen hebt over roest e.d.

Ik weet alleen niet of DDX er klaar is voor een metalen fiets :lol:

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3084
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 10 jul 2020 14:55

Geometrie heb ik niet naar gekeken, maar wel "out of the box"
https://www.genesisbikes.co.uk/bike/tour-de-fer-30-2020

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5017
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 10 jul 2020 15:18

DDX schreef: 10 jul 2020 13:35 Frame only niet echt leuke kleurtjes zijn. dus zou ik al direct moeten laten overspuiten.
Ik denk dat je met dat weer van gisteren niet zo heel veel ziet van die leuke kleurtjes. Ik zou voor zo'n fiets vooral kiezen voor saai zwart,.

marsman
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 10 jul 2020 15:20

https://www.mantel.com/bmc-alpenchallenge-01-one

Niet echt een racefiets, maar ik heb deze een tijdje overwogen als slechtweerfiets/woon-werk-fiets. Niet gedaan, omdat ik de prijs niet kon uitleggen thuis, maar het is wel een mooi ding.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 10 jul 2020 15:43

Salsa Stormchaser of een ander frame dat geschikt is voor single speed en schijfremmen.

Ik neem aan dat het niet voor in de bergen is en voldoende training om ook met wind tegen een wat zwaarder verzet rond te trappen lijkt mij ook het probleem niet.
Campagnolo Ultra Dork

Plaats reactie