Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Scott Foil of Carbon wielen

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16203
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 09 jul 2020 21:56

Maar waar zit de winst bij sneller fietsen? Is sneller fietsen wel per definitie leuker? ;)
Zijn alle dingen die je moet doen en laten om beter te trainen wel zo leuk voor iedereen?
Mag je ook nog gewoon een mooi weer fietser zijn?

Het lijstje met dingen die niet uitmaken voor de snelheid van de fiets groeit gestaag hier op het forum. Nu zijn de wielen weer het nieuwe stokpaardje. Gewicht maakt niet meer uit. Ultegra is even goed als Dura Ace en 105 is even goed als Ultegra. Dura Ace en 105 zijn dus even goed, die 1000 euro extra zit alleen in de naam :? En dan is Tiagra eigenlijk ook nog evengoed als 105 maar je hebt een kransje minder achter. Carbon, aluminium of staal maakt niks uit, het verschil in comfort/demping zit in de banden. Brede (gravel)banden zijn even snel als echte racebanden.

Waarom de mensen die deze zaken zo stellen nog geld uitgeven aan fietsen is mij een compleet raadsel.

Natuurlijk gaat het om kleine verschillen. Dat is juist het mooie van de wielersport. De benen moeten het doen en met het materiaal kun je de puntjes op de i zetten. Maar de verschillen zijn echt wel merkbaar, een klein beetje in snelheid wat meer in het gevoel en nog meer in uitstraling.
Je kunt gaan trainen tot je een ons weegt maar de kans dat je ooit een fietsprestatie van enige significantie neerzet is vrijwel nihil. De kans dat je ooit een fiets kunt bezitten waarop in theorie een toprenner een grote koers kan winnen is een stuk groter. Waarom zou je daar dan niet naar mogen streven? Het bezit van de mooie en goede fiets mag toch ook gewoon een deel van de hobby zijn?

Persoonlijk vind ik een paar goede wielen een enorme upgrade. Van slappe, zware instap wielen wordt ik niet vrolijk. Van mij persoonlijk hoeft dat geen hoog carbon te zijn maar een aluminium setje van 300-600 euro zorgt voor een stuk beter gedrag in de bochten.

Maar onder de streep moet je dus niet teveel naar advies van anderen luisteren maar zelf je prioriteiten stellen. Voldoet de Solace voor jou qua uiterlijk, stijfheid en is de geometrie toereikend om diep genoeg te gaan zitten? Dan kun je deze fiets gaan upgraden. is dat niet het geval dan kun je wellicht beter op zoek gaan naar een betere basis.
Campagnolo Ultra Dork

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 09 jul 2020 23:17

Ook geen speld tussen te krijgen Ernie. Ik doe gewoon beide. De fiets geniet ik van het bezit, maar ik fiets er ook zoveel op dat ik voel wat een andere wielset of band doet met de fiets. Zelfs de ene hoge carbon velg is de andere hoge carbon velg niet ben ik inmiddels achter, en ik had niet verwacht blij te kunnen worden van een ander stuurtje.

Je moet alleen wel een beetje aan verwachtingsmanagement doen. Iemand die opzoek is naar prestatiewinst en bang is dat de investering maar weinig oplevert, die kan teleurgesteld raken als het enige wat hij/zij veranderd een dure carbon wielset is. Ik denk dat het vooral rijgevoel is en niet zozeer prestatiewinst. Het ligt ook aan wat je nu hebt. Kom je van een Mavic setje van €100 dan voelt vrijwel alles als een upgrade.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 10 jul 2020 00:25

Ernie C. schreef: 09 jul 2020 21:56

Het lijstje met dingen die niet uitmaken voor de snelheid van de fiets groeit gestaag hier op het forum. Nu zijn de wielen weer het nieuwe stokpaardje. Gewicht maakt niet meer uit. Ultegra is even goed als Dura Ace en 105 is even goed als Ultegra. Dura Ace en 105 zijn dus even goed, die 1000 euro extra zit alleen in de naam :? En dan is Tiagra eigenlijk ook nog evengoed als 105 maar je hebt een kransje minder achter. Carbon, aluminium of staal maakt niks uit, het verschil in comfort/demping zit in de banden. Brede (gravel)banden zijn even snel als echte racebanden.

Waarom de mensen die deze zaken zo stellen nog geld uitgeven aan fietsen is mij een compleet raadsel.

Ik ben een verklaard aanhanger van deze stroming, maar geef, consequent, dan ook geen drol uit aan het rijwielgebeuren, daarvoor neem ik het niet serieus genoeg.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1751
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 10 jul 2020 07:04

Ik zou eerst een trainer kopen voor de winter en dan sparen voor je droomfiets en je huidige fiets houden voor winterfiets/op de trainer. Heb ik ook gedaan en nog geen seconde spijt van gehad.

Powermeter en die snufjes zijn dingen die ik later wel eens koop. Maar heb het er nu niet voor over.

Danny091283
Forum-lid
Berichten: 415
Lid geworden op: 11 aug 2015 16:48
Locatie: Soest

Danny091283 10 jul 2020 08:09

Trainer lijkt mij idd ook de beste keuze en dan op den duur een nieuwe fiets.

Is een trainer moeilijk om op te bouwen? Kost dit veel tijd?
Berg je het makkelijk op?
Ik wil dan wel een smart trainer hebben. Moet ik 1 met mijn wiel nemen of 1 die op de ketting loopt?
Tacx of Wahoo?
Waar moet ik mijn racefiets neerzetten? Denk maar op onze slaapkamer ook al hebben we nergens ruimte. Op het balkon vind ik geen fijn idee ook al is het inpandig.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27543
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 10 jul 2020 08:27

Opbouwen is niet moeilijk, kost ongeveer 5 minuten. Handigste is natuurlijk een permanente setup, maar dat is zeker niet vereist.

Berg je het makkelijk op? Op zichzelf wel. Smart trainers zijn wel tamelijk groot, de één meer dan de ander natuurlijk.

Direct drive is beter dan wheel-on.

Tacx en Wahoo maken beide goede producten, vergeet ook Elite niet.

Slaapkamer kan, of in de gang, in de garage, enzovoorts. Wij hebben jouw huis niet, dus moeilijk beoordelen.

buddo
Forum-lid
Berichten: 1964
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 10 jul 2020 08:28

Danny091283 schreef: 10 jul 2020 08:09 Is een trainer moeilijk om op te bouwen? Kost dit veel tijd?
Berg je het makkelijk op?
Waar moet ik mijn racefiets neerzetten?

Trainer opbouwen kost niet veel tijd. Maar toch... ik zou het zelf niet willen om elke keer op- en af te breken. Makkelijkst is een losse trainer met tweede fiets. Je goede fiets kan dan in de schuur blijven.

Waar je dit allemaal neer moet zetten kunnen wij niet beantwoorden, die logistieke puzzel moet je zelf maken. En als je er geen ruimte voor hebt, je kunt op de sportschool ook aan spinning doen, dat helpt ook enorm in de winterperiode.

Edit; zie dat Havana tegelijk was :)

chris80
Forum-lid
Berichten: 1164
Lid geworden op: 27 jul 2006 23:49

chris80 10 jul 2020 08:29

Welke trainer je koopt hangt natuurlijk ook wel af van je budget.. Als je er 1 neemt die op een ketting loopt en je je voorwiel uit je frame haalt na het trainen heb je al weer minder opbergruimte ruimte..

Het opbouwen/afbreken kost in elk geval niet veel tijd.

Gebruikersavatar
RKN
Forum-lid
Berichten: 1326
Lid geworden op: 01 apr 2014 16:40
Locatie: Vechtdal

Gebruikersavatar RKN 10 jul 2020 09:22

Toch nog even over de zin of onzin van nieuwe wielen;
Ik was zelf altijd in de veronderstelling dat bij veel af fabriek fietsen het wielsetje een beetje de sluitpost op de begroting is.

Bij veel fietsen zal er volgens mij met een beter (stijver) wielsetje wel degelijk winst te boeken zijn.
Niet qua snelheid, maar wel qua stuurgedrag en e.v.t. flexen bij aanzetten.
(Dit hoeft natuurlijk natuurlijk niet per se een carbon wielset te zijn)

Rest de vraag; wat voor wielen hangen er nu in de Scott?

barverme
Forum-lid
Berichten: 377
Lid geworden op: 25 jun 2019 10:34

barverme 10 jul 2020 09:31

Normaal zou ik zeggen: eerst een goede frame, dan de wielen.
Maar in jouw geval zou ik toch voor een degelijk setje carbonwielen gaan. Je fiets is immers nog maar 3 à 4 jaar oud. Bovendien rijd je al met schijfremmen. Als je dan binnen een paar jaar een aero-racer zou willen kopen, kun je gewoon die carbonwielen erop zetten. Op de meeste nieuwe (disc-)fietsen zitten standaard immers geen carbonwielen standaard (behalve in het duurdere segment en bij een aantal merken zoals canyon en giant).
Het zogenaamde 'aerovoordeel' is natuurlijk beperkt, maar ook niet onbestaande. Op dit forum lees ik vaak dat carbonwielen enkel voordeel hebben als je meer dan 40 km/u rijdt, maar dat is totale bullshit. Ook bij lagere wattages bieden ze een aerovoordeel.

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2857
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 10 jul 2020 09:58

Danny091283 schreef: 10 jul 2020 08:09 Waar moet ik mijn racefiets neerzetten? Denk maar op onze slaapkamer ook al hebben we nergens ruimte. Op het balkon vind ik geen fijn idee ook al is het inpandig.
Oh, oh. ONZE slaapkamer. Weet je zeker dat je hier aan wilt beginnen? Ik weet niet of je wederhelft dit gaat waarderen...

Inpandig balkon is juist handig. Je zweet je de pleuris op zo'n ding, beetje frisse buitenlucht kan geen kwaad. En je staat ook nog eens droog. Je kunt dan ook je fiets daar laten staan eventueel. Je trainer zou ik wel even binnenzetten ivm de elektronica wat er in zit.

Alle trainers zijn opklapbaar tot in zekere mate. Tacx, Wahoo en Elite zijn de "toonaangevende" (?) merken.

Danny091283
Forum-lid
Berichten: 415
Lid geworden op: 11 aug 2015 16:48
Locatie: Soest

Danny091283 10 jul 2020 10:12

RKN schreef: 10 jul 2020 09:22 Rest de vraag; wat voor wielen hangen er nu in de Scott?
De standaard wielen:
https://www.12gobiking.nl/scott-solace-20-disc-2017

Plaats reactie