Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Bikefit en aero fiets

GvanT
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 mei 2017 06:35

GvanT 05 jul 2020 09:04

Hallo,

Ik ben momenteel op zoek naar een nieuwe fiets. Op basis van een bikefit in bijlage zou ik volgende maten moeten hebben.
Ik dacht dat als de stack en reach van mijn nieuwe fiets ongeveer overeen komen het al in de goeie richting zit. Echter zijn er meer en meer fietsen met geïntegreerd stuur en stuurpen waardoor switchen van stuurpen om de fiets passend te maken niet meer zo simpel is.
Kan ik op basis van deze geometrie tabel te weten komen of een fiets passend is met originele stuurpen? En hoe kan ik al deze waarden het best interpreteren om te weten te komen of de fiets passend is?

Momenteel gaat mijn voorkeur uit naar een cube litening c68 of trek madone. Welke van deze fietsen zou al het best passend zijn?

Alvast bedankt!
Bijlagen
Screenshot_20200705-084835_Drive.jpg

Gebruikersavatar
Ivo W
Forum-lid
Berichten: 218
Lid geworden op: 03 jun 2016 11:10

Gebruikersavatar Ivo W 07 jul 2020 20:56

geen antwoord op jouw vraag, maar wel een vraag van mijn kant.
ik heb ook een dergelijke fit gedaan en zo'n soort tekening. Wat ik nog niet helemaal begrijp is de setback van het zadel. op bovenstaand plaatje staat 206 terug tov de crank. Maar welk referentiepunt neem je op het zadel?? Mijn eigen aanname is dat het precies in het middenpunt van het zadel is. Het zou fijn zijn mocht dit iemand kunnen bevestigen.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15962
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 07 jul 2020 21:07

GvanT schreef: 05 jul 2020 09:04 .................

Momenteel gaat mijn voorkeur uit naar een cube litening c68 of trek madone. Welke van deze fietsen zou al het best passend zijn?

Alvast bedankt!
Welke fiets heb je uiteindelijk in 2017, zie je eigen topic, gekocht en in welke maat?
Dan kan je van daaruit toch perfect verdergaan.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5385
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 07 jul 2020 21:17

Zoek een fiets waarbij de maten stack 556 en reach 394 het dichtst in de buurt komen.

Het ziet er naar aanleiding van de tekening een beetje uit dat je wel vrij groot/lang ( bijna 180?, maar niet erg lange benen hebt ). Vind de zadelhoogte en setback afstand klein in combinatie met de reach. Of je hebt een fitter die van lange posities houdt.
De cube litening c:68x is stack 542 ( +1cm cm spacer ) en reach 389. In maat 54cm ziet ernaar uit dat dat wel gaat. Incl 10cm stuurpen en normaal stuur. Het ligt ook een beetje aan de reach van het stuur dat gebruikt wordt. Die halve cm vind ik niet zo spannend.
De madone in 54cm stack 560 en reach 381. In principe dus minimaal hoger en 1,5cm te kort. Dus zou de stuurpen langer moeten worden. De maat 56 is dan 582 stack 387 reach en dus weer te hoog. De cube gaat dus in mijn ogen beter passen.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 07 jul 2020 21:18

@GvanT,

O.b.v. die plaat kun je makkelijk berekenen wat je ideale stuurpen lengte is door naar de stack/reach en bovenbuislengte te kijken. Het is een beetje lastig rekenen soms door alle verschillende angles en meetmethoden van frames, dus een paar takeaways:
- Kijk goed naar de geometrietabel van een fabrikant waar ze de stack meten, is dit de top van het frame of pakken ze het hart van de stuurpen (incl. de 'verplichte' headset topcap)
- Stuurpen angle heeft invloed. Een -12 graden pen komt logischerwijs lager uit dan een -6 graden pen bij dezelfde lengte. Dit heeft ook invloed op de reach. Standaard is een 110mm met -7 graden, daar wil je niet ver vanaf zitten om het rijgedrag niet teveel te beinvloeden (+/- 1cm zou ik zeggen)
- Een smallere stuurbreedte zorgt ook voor minder reach, 2cm minder breed staat gelijk aan bijna 10mm minder reach
- Sturen hebben ook verschillende reach varierend van zo'n 70mm tot 85mm. Standaard is ongeveer 75-80mm
- Alles went, ook een slechte houding

Grof gezegd kun je zeggen dat je ideale reach 394mm is bij een bovenbuislengte van 558mm + 100mm stuurpen = 658mm. Als ik even de Cube geo tabel erbij pak:
Afbeelding

Dan wil je kiezen tussen een 54cm of 56cm frame. De één heeft een bovenbuislengte van 550mm en de ander 565mm en qua reach zitten ze op 389mm en 398mm waar je dus precies tussenin valt. Je ideale stack is 556mm gemeten tot de top van het frame, waar je bij de Cube zo snel niet kun zien waar ze meten, maar de stack zit tussen 542mm of 563mm. Bij een 54cm heb je dus in ieder geval zo'n 2cm aan spacers nodig (meer als Cube het hart van de stuurpen meet). Bij een 56cm heb 5mm/0mm/-5mm aan spacers afhankelijk van waar ze de stack meten. Dat zou mijn voorkeur hebben, ook al zou je mogelijk nog 5mm dieper kunnen zitten dan het frame toelaat. Dit kun je eventueel wel weer compenseren door een stuurpen met een lagere hoek te kiezen (-12 graden) wat het uiterlijk alleen maar ten goede komt.

Met welke stuurpen lengte/hoek en stuurbreedte de Cube standaard geleverd wordt heb ik geen zin meer om uit te zoeken. Nadeel van geintegreerde combinaties is dat het fabrieksaf vrijwel nooit perfect past, maar alles went.
Ivo W schreef: 07 jul 2020 20:56 geen antwoord op jouw vraag, maar wel een vraag van mijn kant.
ik heb ook een dergelijke fit gedaan en zo'n soort tekening. Wat ik nog niet helemaal begrijp is de setback van het zadel. op bovenstaand plaatje staat 206 terug tov de crank. Maar welk referentiepunt neem je op het zadel?? Mijn eigen aanname is dat het precies in het middenpunt van het zadel is. Het zou fijn zijn mocht dit iemand kunnen bevestigen.
Inderdaad, middenpunt. Vaak waar de verbreding begint. Dit is wel lastig te bepalen omdat de vorm per zadel nogal eens verschilt. Het komt ook weer niet zo precies.

GvanT
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 mei 2017 06:35

GvanT 09 jul 2020 20:18

Bedankt allemaal voor de reacties.
Mijn probleem is dus dat ik eigenlijk steeds tussen 2 maten van. De enige optie is dus vragen om uitgebreid te mogen testrijden. Of vragen of er met geïntegreerd stuur kan gewisseld worden.

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 09 jul 2020 21:27

GvanT schreef: 09 jul 2020 20:18 Bedankt allemaal voor de reacties.
Mijn probleem is dus dat ik eigenlijk steeds tussen 2 maten van. De enige optie is dus vragen om uitgebreid te mogen testrijden. Of vragen of er met geïntegreerd stuur kan gewisseld worden.
Ik denk dat je sowieso moet loslaten dat een fiets vanuit de fabriek perfect past. Er zijn niet voor niets verschillende stuurpen lengtes, hoeken, zadelpennen en sturen. Die geintegreerde combinaties als standaard meeleveren is weer zo'n hersenspinsel van een marketing persoon geweest die dacht dat het tot extra verkopen zou kunnen leiden, en die heeft %#!&@ nog gelijk gekregen ook.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15962
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 09 jul 2020 22:11

GvanT schreef: 09 jul 2020 20:18 Bedankt allemaal voor de reacties.
..... De enige optie is dus vragen om uitgebreid te mogen testrijden.
Je kan op geen enkele fiets meer test rijden dan de fiets welke je nu hebt.
Als je niet perfect zit pas deze dan aan zodat je wel perfect zit.
In 2017 stelde je ongeveer dezelfde vraag.
Op welke fiets en maat rij je nu?
I know myself like no one else
Nothing to defend

GvanT
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 mei 2017 06:35

GvanT 10 jul 2020 15:58

Lcsmet schreef: 09 jul 2020 22:11
GvanT schreef: 09 jul 2020 20:18 Bedankt allemaal voor de reacties.
..... De enige optie is dus vragen om uitgebreid te mogen testrijden.
Je kan op geen enkele fiets meer test rijden dan de fiets welke je nu hebt.
Als je niet perfect zit pas deze dan aan zodat je wel perfect zit.
In 2017 stelde je ongeveer dezelfde vraag.
Op welke fiets en maat rij je nu?
Ik heb nu een maat 56 waar ik dan de stuurpen heb aangepast naar 1 cm korter. Ook omdat de sturen van trek een langere reach hebben dan standaard. Dus qua positie is deze fiets wel perfect voor mij.
Echter is het na 40.000km tijd voor iets nieuws en met die geïntegreerde sturen is het dus niet meer simpel als een stuurpen swappen

mhr-zip
Forum-lid
Berichten: 1155
Lid geworden op: 01 nov 2013 19:42

mhr-zip 10 jul 2020 18:39

Ivo W schreef: 07 jul 2020 20:56 Maar welk referentiepunt neem je op het zadel??
Daar waar je zadel met een schuifmaat 80 mm breed is (bij deze tekening)
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl

Plaats reactie