Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Mijn eerste fiets, laat het geen miskoop zijn

mhr-zip
Forum-lid
Berichten: 1155
Lid geworden op: 01 nov 2013 19:42

mhr-zip 01 jul 2020 22:01

devriesman schreef: 01 jul 2020 21:17 Je lenigheid wordt bij een meting gedaan door je met een stok voorover te buigen. Die maat telt. Niet waar je vingertoppen eindigen want daarmee hou je je stuur niet vast.
Heb je daar een filmpje van?
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl

Gebruikersavatar
devriesman
Forum-lid
Berichten: 504
Lid geworden op: 24 apr 2016 18:56
Locatie: Apeldoorn

Gebruikersavatar devriesman 01 jul 2020 22:09

Lees het nu, dat staat er stom.🤣 Je krijgt een "stok/stuur" vast. Dan buig je voorover. Zo kun je zien of iemand lenig is. Denk niet dat van de eerste omschrijving filmpjes zijn. Hoop het niet 🤣🤣🤣

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 01 jul 2020 22:22

Ik zou eerst gewoon een selectie maken van de frames die passen. Een bikefit is eigenlijk net een stap verder om je goed op die fiets te zetten. Een FM zal vooral kijken naar wat die nog heeft staan. Die gaat je voor €1.000 in deze tijden niet meenemen door de hele zaak, maar heeft als doel je zo snel mogelijk weer naar buiten te krijgen zodat ie hetzelfde trucje kan doen bij de volgende.

Zoals gezegd, een échte miskoop zal je niet snel doen, maar als je het nu in 1x goed doet, ben je de komende 5-10 jaar klaar.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16203
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 01 jul 2020 22:29

Zijn er filmpjes van dingen niet te vinden voor het internet? :mrgreen:

Je zult qua framemaat tussen je beenlengte en lengte in moeten gaan zitten. Ook zal je op veel frames met een omgekeerde stuurpen moeten gaan werken. Normaal gesproken is dat not done maar speciaal voor gevallen als dit is die mogelijkheid er en niet om de gemiddelde stijve hark op een aerofiets te proppen.

Ik weet niet of ze nog beschikbaar zijn maar ik zou mijn geld uitgeven aan een Trek Domane in maat 54. Dan heb je een stack en reach die redelijk aansluiten op jouw maten. 105 zou ik dan eventueel laten vallen als harde eis. Het is veel belangrijker dat je z.s.m. een eigen, passende fiets hebt.
Campagnolo Ultra Dork

Butchie
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 jul 2020 16:25

Butchie 01 jul 2020 22:46

Ja, mijn vrouw heeft tot 3x toe mijn binnenbeenlengte opgemeten, ik ben bang dat hij klopt :)

Grote waterpas tussen de benen en van de bovenkant gemeten naar de grond.

Ik wilde waarschijnlijk bij Mantel gaan kijken in Arnhem.

Hoe zie of weet ik dat een fiets een endurance frame heeft?

Bedankt voor alle respons!

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 02 jul 2020 08:03

Je moet kijken naar een S of mt 51/52, die hebben een bovenbuislengte van rond de 53cm.
Dat is de goede maat voor je, de hoogte van de balhoofdbuis icm met de bovenbuis bepaalt of een model Endurance of racefit is.
Een balhoofdbuis hoger dan 130mm bij een S, en een bovenbuis van 52cm geeft aan dat het een Endurance model is.
Ga je bij Mantel kijken en neem je een Scott Addict in 52, dan heb je de Endurance uitvoering te pakken.
Die gaat je perfect passen!
De Addict RC is dan weer de race uitvoering met een laag balhoofd en een langere bovenbuis.
Succes!

prjz
Forum-lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:41

prjz 02 jul 2020 09:17

scottpch schreef: 02 jul 2020 08:03 Je moet kijken naar een S of mt 51/52, die hebben een bovenbuislengte van rond de 53cm.
Dat is de goede maat voor je, de hoogte van de balhoofdbuis icm met de bovenbuis bepaalt of een model Endurance of racefit is.
Een balhoofdbuis hoger dan 130mm bij een S, en een bovenbuis van 52cm geeft aan dat het een Endurance model is.
Ga je bij Mantel kijken en neem je een Scott Addict in 52, dan heb je de Endurance uitvoering te pakken.
Die gaat je perfect passen!
De Addict RC is dan weer de race uitvoering met een laag balhoofd en een langere bovenbuis.
Succes!
Scott Addict zat ik ook aan te denken, heeft een vrij lange balhoofdbuis.
prj

mhr-zip
Forum-lid
Berichten: 1155
Lid geworden op: 01 nov 2013 19:42

mhr-zip 02 jul 2020 15:39

Butchie schreef: 01 jul 2020 22:46 Hoe zie of weet ik dat een fiets een endurance frame heeft?
De verhouding tussen je Stack en Reach maat (die kan je over het algemeen opzoeken op website fabrikant bij de geometrie).


Volgende fietsen in maat 54 vergeleken

Addict RC
Reach 390.0 MM
Stack 548.0 MM

Addict
Reach 381.2 MM (korter)
Stack 571.3 MM (langer)
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15946
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 02 jul 2020 17:35

Voor mensen met (extreem) lange benen in verhouding tot hun totale lengte is er de endurance geometrie.
Niet iedereen past op een Propel. :)

- Trek Domane
- Specialized Roubaix
- Cannondale Synapse
-......
Waarbij de Domane de fiets is met de kortste reach voor de hoogste stack.
En laat TS nu net extreem lange benen hebben in verhouding tot zijn lengte.
Een binnenbeenlengte van 87,2cm voor 172,7cm

Ga dus kijken naar een Trek Domane.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Butchie
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 jul 2020 16:25

Butchie 02 jul 2020 21:03

Ok, het stack en reach verhaal wordt mij nu wel duidelijk, dat is fijn. Dus ik weet dat ik een endurance fiets nodig heb. Stel ik zou dan voor een domane gaan, welke frame maat zou ik dan nodig hebben, of moet ik juist zoeken op mijn ideale reach en stack (is dat ergens te berekenen?)

De fiets waar mijn oog allereerst op gevallen was, is de Cube Attain SL (vanwege Shimano 105), als ik het goed heb is dat ook een endurance fiets toch? Enige wat ik dan nog niet zo goed snap is voor welke frame maat ik dan zou moeten gaan.

Als ik de adviezen hier allemaal lees begrijp ik dat ik een kleinere framemaat moet kiezen dan mijn bbl*0,68 (of een dergelijke formule). Maar hoeveel kleiner dan en waar baseer ik dat op?

Volgens mij ben ik er dan bijna om vol goede moed en vertrouwen mijn eerste fiets te kopen.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16203
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 02 jul 2020 21:39

Butchie schreef: 02 jul 2020 21:03 Ok, het stack en reach verhaal wordt mij nu wel duidelijk, dat is fijn. Dus ik weet dat ik een endurance fiets nodig heb. Stel ik zou dan voor een domane gaan, welke frame maat zou ik dan nodig hebben, of moet ik juist zoeken op mijn ideale reach en stack (is dat ergens te berekenen?)

De fiets waar mijn oog allereerst op gevallen was, is de Cube Attain SL (vanwege Shimano 105), als ik het goed heb is dat ook een endurance fiets toch? Enige wat ik dan nog niet zo goed snap is voor welke frame maat ik dan zou moeten gaan.

Als ik de adviezen hier allemaal lees begrijp ik dat ik een kleinere framemaat moet kiezen dan mijn bbl*0,68 (of een dergelijke formule). Maar hoeveel kleiner dan en waar baseer ik dat op?

Volgens mij ben ik er dan bijna om vol goede moed en vertrouwen mijn eerste fiets te kopen.
Zo als ik al zei, je moet er een beetje tussenin zitten. Je koopt een fiets die eigenlijk net te groot is voor jouw lengte maar vanwege jouw lange benen kan het toch. Ook moet hij een beetje te klein zijn voor jouw lange benen maar omdat het een endurance model is, past het toch. Zo moet je het ongeveer zien. Bij de Attain ontbreekt dat tussenmaatje eigenlijk een beetje een 53 is te laag, een 56 in zijn geheel te groot. De Addict (52) en met name de Domane (54) vind ik betere opties.

Mijn keuze zou de Domane AL2 2021 in Mulsanne blue zijn. Natuurlijk lijk je wel gek om met claris genoegen te nemen maar het geld dat je bespaard is al genoeg om er zelf op den duur een 105 groep op te zetten en die kleur is toch wel onweerstaanbaar. Voor nu heb je dan meer budget voor echt goede fietskleding. Daar heb je veel meer plezier van dan van een andere groepset met name als het straks winter gaat worden. Het probleem van de grotere stappen tussen de versnellingen los je op met een andere cassette van een euro of 15.
Campagnolo Ultra Dork

mhr-zip
Forum-lid
Berichten: 1155
Lid geworden op: 01 nov 2013 19:42

mhr-zip 02 jul 2020 22:05

Ernie C. schreef: 02 jul 2020 21:39
Butchie schreef: 02 jul 2020 21:03 Ok, het stack en reach verhaal wordt mij nu wel duidelijk, dat is fijn. Dus ik weet dat ik een endurance fiets nodig heb. Stel ik zou dan voor een domane gaan, welke frame maat zou ik dan nodig hebben, of moet ik juist zoeken op mijn ideale reach en stack (is dat ergens te berekenen?)

De fiets waar mijn oog allereerst op gevallen was, is de Cube Attain SL (vanwege Shimano 105), als ik het goed heb is dat ook een endurance fiets toch? Enige wat ik dan nog niet zo goed snap is voor welke frame maat ik dan zou moeten gaan.

Als ik de adviezen hier allemaal lees begrijp ik dat ik een kleinere framemaat moet kiezen dan mijn bbl*0,68 (of een dergelijke formule). Maar hoeveel kleiner dan en waar baseer ik dat op?

Volgens mij ben ik er dan bijna om vol goede moed en vertrouwen mijn eerste fiets te kopen.
Zo als ik al zei, je moet er een beetje tussenin zitten. Je koopt een fiets die eigenlijk net te groot is voor jouw lengte maar vanwege jouw lange benen kan het toch. Ook moet hij een beetje te klein zijn voor jouw lange benen maar omdat het een endurance model is, past het toch. Zo moet je het ongeveer zien. Bij de Attain ontbreekt dat tussenmaatje eigenlijk een beetje een 53 is te laag, een 56 in zijn geheel te groot. De Addict (52) en met name de Domane (54) vind ik betere opties.

Mijn keuze zou de Domane AL2 2021 in Mulsanne blue zijn. Natuurlijk lijk je wel gek om met claris genoegen te nemen maar het geld dat je bespaard is al genoeg om er zelf op den duur een 105 groep op te zetten en die kleur is toch wel onweerstaanbaar. Voor nu heb je dan meer budget voor echt goede fietskleding. Daar heb je veel meer plezier van dan van een andere groepset met name als het straks winter gaat worden. Het probleem van de grotere stappen tussen de versnellingen los je op met een andere cassette van een euro of 15.
:like:

Niks aan toe te voegen.
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl

Plaats reactie