Hoeveel ga ik er op vooruit?
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 12472
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ik zou eens gaan rijden met een huidige carbon racer en kijken wat je ervan vind.
Kan me een keuze voor een nieuwe titanium of stalen fiets ook prima voorstellen. Zou de oude niet upgraden, maar dan eerder een nieuwe stalen kopen met iets meer ruimte voor oa bredere banden.
Kan me een keuze voor een nieuwe titanium of stalen fiets ook prima voorstellen. Zou de oude niet upgraden, maar dan eerder een nieuwe stalen kopen met iets meer ruimte voor oa bredere banden.
Het grootste verschil tussen mijn oude, stalen, Merckx en alles wat daarna kwam (alu en veel carbon) was in de eerste plaats de geometrie. Die oude fietsen hadden het stuur hoger maar de drop van het stuur was dan weer groter.
Verder was de alu-fiets die erachter kwam veel harder en oncomfortabler (net zoals de 2 volgende carbonfietsen, de Giant TCR en huidige BMC zijn even comfortabel)
Versnellen, vooral de initiele aanzet, zijn veel directer met de carbon fietsen
Schakelen met een nieuwe fiets gaat echter wel (heel) veel lichter en vlotter.
Ondertussen rijd ik niet meer met de Merckx, hij hangt als versiering aan de muur in de garage (was mijn eerste koersfiets, heb er alleen maar leuke herinneringen aan)
Verder was de alu-fiets die erachter kwam veel harder en oncomfortabler (net zoals de 2 volgende carbonfietsen, de Giant TCR en huidige BMC zijn even comfortabel)
Versnellen, vooral de initiele aanzet, zijn veel directer met de carbon fietsen
Schakelen met een nieuwe fiets gaat echter wel (heel) veel lichter en vlotter.
Ondertussen rijd ik niet meer met de Merckx, hij hangt als versiering aan de muur in de garage (was mijn eerste koersfiets, heb er alleen maar leuke herinneringen aan)
Beste allen,
Superleuk alle reacties op mijn vraag in dit forum. Zoveel mensen, zoveel meningen.
Wellicht was het jullie nog niet opgevallen, maar ik heb nooit veel nagedacht over techniek en innovatie op fietsgebied. "Vroeger" (toen alles beter was ) was ik jong en buitengewoon goed getraind en was ik dik tevreden met met de prestaties die ik leverde op mijn Gazelle. "Nu" ben ik nog steeds ambitieus in de zin dat ik wanneer ik op de fiets stap ik het voorgenomen rondje zo snel mogelijk wil fietsen. Een toerfietser zal ik nooit worden..
Even terug naar de techniek. Ik heb contact opgenomen met de bouwer van mijn fiets en die wist mij te vertellen dat mijn fiets toentertijd is opgebouwd op basis van een AB frame dat al enkele jaren ongebruikt op voorraad had gestaan. Het frame is dus waarschijnlijk uit de periode 1986-1988. De originele kleur was Gazelleblauw, maar het frame is in 1993 overgespoten nadat de roestduivel had toegeslagen. (Eigen schuld: de fiets heeft na een valpartij met 3 gebroken ribben tot gevolg 2 maanden op de Tacxtrainer gestaan en was niet voorzien van bescherming tegen transpiratie) De fiets is toen helaas niet overgespoten in een originele Gazelle kleurstelling. Daar kijk ik nu iets anders tegenaan als toen. Zoals CMP terecht aangaf heb ik geen zes kransjes achter, maar acht
Dat geeft een beetje aan hoe ik met de techniek bezig was.
Ik heb geprobeerd om het framenummer te ontdekken, maar dat is mij, ondanks de tips op de geweldige site van de Champion Mondial, niet gelukt.
Ik ben er nog lang niet over uit wat ik nu ga doen. Ik denk dat ik eens maar eens een tijdlang dit forum ga bestuderen en probeer slimmer te worden betreffende nieuwe stalen frames, titanium frames etc.
Ik hoef niet persé morgen een andere/nieuwe fiets, maar het zaadje is wel geplant en dat wil bij mij meestal betekenen dat het proces dan ook door blijft lopen.
Als optie blijft ook overeind om mijn CM te laten overspuiten in de originele Gazelle kleuren en hem dan verder op te bouwen met moderne componenten. Een optie die ook vaker geopperd wordt in de reacties op mijn topic.
Stel dat ik bovenstaande optie zou willen onderzoeken, waar zou ik dan ergens in het zuiden van het land (ik woon in de buurt van Roermond) te rade kunnen gaan. Wie weet hier een goed en betrouwbaar adres?
Qua budget voor een nieuwe fiets zit ik te denken aan € 3.500-4.000. Het opnieuw spuiten en opbouwen van de CM zou dan gevoelsmatig goedkoper uit moeten vallen.
Bedankt in elk geval alvast voor jullie reacties..
Superleuk alle reacties op mijn vraag in dit forum. Zoveel mensen, zoveel meningen.
Wellicht was het jullie nog niet opgevallen, maar ik heb nooit veel nagedacht over techniek en innovatie op fietsgebied. "Vroeger" (toen alles beter was ) was ik jong en buitengewoon goed getraind en was ik dik tevreden met met de prestaties die ik leverde op mijn Gazelle. "Nu" ben ik nog steeds ambitieus in de zin dat ik wanneer ik op de fiets stap ik het voorgenomen rondje zo snel mogelijk wil fietsen. Een toerfietser zal ik nooit worden..
Even terug naar de techniek. Ik heb contact opgenomen met de bouwer van mijn fiets en die wist mij te vertellen dat mijn fiets toentertijd is opgebouwd op basis van een AB frame dat al enkele jaren ongebruikt op voorraad had gestaan. Het frame is dus waarschijnlijk uit de periode 1986-1988. De originele kleur was Gazelleblauw, maar het frame is in 1993 overgespoten nadat de roestduivel had toegeslagen. (Eigen schuld: de fiets heeft na een valpartij met 3 gebroken ribben tot gevolg 2 maanden op de Tacxtrainer gestaan en was niet voorzien van bescherming tegen transpiratie) De fiets is toen helaas niet overgespoten in een originele Gazelle kleurstelling. Daar kijk ik nu iets anders tegenaan als toen. Zoals CMP terecht aangaf heb ik geen zes kransjes achter, maar acht
Dat geeft een beetje aan hoe ik met de techniek bezig was.
Ik heb geprobeerd om het framenummer te ontdekken, maar dat is mij, ondanks de tips op de geweldige site van de Champion Mondial, niet gelukt.
Ik ben er nog lang niet over uit wat ik nu ga doen. Ik denk dat ik eens maar eens een tijdlang dit forum ga bestuderen en probeer slimmer te worden betreffende nieuwe stalen frames, titanium frames etc.
Ik hoef niet persé morgen een andere/nieuwe fiets, maar het zaadje is wel geplant en dat wil bij mij meestal betekenen dat het proces dan ook door blijft lopen.
Als optie blijft ook overeind om mijn CM te laten overspuiten in de originele Gazelle kleuren en hem dan verder op te bouwen met moderne componenten. Een optie die ook vaker geopperd wordt in de reacties op mijn topic.
Stel dat ik bovenstaande optie zou willen onderzoeken, waar zou ik dan ergens in het zuiden van het land (ik woon in de buurt van Roermond) te rade kunnen gaan. Wie weet hier een goed en betrouwbaar adres?
Qua budget voor een nieuwe fiets zit ik te denken aan € 3.500-4.000. Het opnieuw spuiten en opbouwen van de CM zou dan gevoelsmatig goedkoper uit moeten vallen.
Bedankt in elk geval alvast voor jullie reacties..
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5230
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
Tja, hoeveel ga je er op vooruit? De een kan genieten van de nieuwste spulletjes die feilloos werken en een fiets die er tiptop uit ziet. Ikzelf hou daar wel van, ik geniet er van om iedere keer weer mijn mooie fiets uit de schuur te halen.
Mijn vader daarentegen is weer totaal anders, hij vindt het mooi om het te doen met wat hij heeft. Een rateltje hier en daar geeft hij niets om.
Jij lijkt een beetje tussen mijn 2 voorbeelden in te zitten. Ga je er echt op vooruit? Nee ik denk het niet, je zult niet veel sneller zijn, het gaat ws net wat gemakkelijker en preciezer. Als je daar blij van wordt moet je het zeker doen. SOms is het toch ook gewoon leuk om jezelf eens lekker te verwennen?!
Mijn vader daarentegen is weer totaal anders, hij vindt het mooi om het te doen met wat hij heeft. Een rateltje hier en daar geeft hij niets om.
Jij lijkt een beetje tussen mijn 2 voorbeelden in te zitten. Ga je er echt op vooruit? Nee ik denk het niet, je zult niet veel sneller zijn, het gaat ws net wat gemakkelijker en preciezer. Als je daar blij van wordt moet je het zeker doen. SOms is het toch ook gewoon leuk om jezelf eens lekker te verwennen?!
Beste medefietsers,
Bedankt voor alle goede adviezen en tips.
Uiteindelijk heb ik besloten om mijn Gazelle in zijn "originele" toestand te laten en een nieuwe racer aan te schaffen.
Op pad voor een Bianchi, maar uiteindelijk krijg ik aankomende woensdag toch een geweldig mooie Trek Émonda SL 6 in de "Lithium grey-Brushed chrome" kleurstelling afgeleverd. Ik ben als een blok gevallen voor deze fiets.
Kan ik weer 30 jaar vooruit
Bedankt voor alle goede adviezen en tips.
Uiteindelijk heb ik besloten om mijn Gazelle in zijn "originele" toestand te laten en een nieuwe racer aan te schaffen.
Op pad voor een Bianchi, maar uiteindelijk krijg ik aankomende woensdag toch een geweldig mooie Trek Émonda SL 6 in de "Lithium grey-Brushed chrome" kleurstelling afgeleverd. Ik ben als een blok gevallen voor deze fiets.
Kan ik weer 30 jaar vooruit
- borgmonster
- Forum-lid
- Berichten: 808
- Lid geworden op: 11 mei 2006 14:29
Gefeliciteerd! Mooie fiets!
Leuk om dit topic te lezen. Ik heb zelf jarenlang op een Benotto racefiets met Columbus SL buizen (van toen ze nog Italiaans waren) met Campagnolo Record gereden, iets vanaf 1984 tot 2004. Van de ene op de andere dag liep echter steeds de ketting van de voorderailleur als ik staand brug-op ging omdat er iets teveel buiging in het frame kwam. Toen maar een carbon Cube Litening gekocht met Ultegra afmontage.
Wat een verschil! Wat een stijf frame. Sjongejonge. Dankzij de carbon voorvork toch ook nog best comfortabel.
Schakelen met de remhendels en klikpedalen. Wat een verschil!
Maar toch... Ik denk erover om een nieuwe fiets te kopen, en weer terug te gaan naar Campagnolo. Het liefst dan ook weer de Record groep, maar of dat er daadwerkelijk komt moet ik nog even "bespreken met de baas", .
Leuk om dit topic te lezen. Ik heb zelf jarenlang op een Benotto racefiets met Columbus SL buizen (van toen ze nog Italiaans waren) met Campagnolo Record gereden, iets vanaf 1984 tot 2004. Van de ene op de andere dag liep echter steeds de ketting van de voorderailleur als ik staand brug-op ging omdat er iets teveel buiging in het frame kwam. Toen maar een carbon Cube Litening gekocht met Ultegra afmontage.
Wat een verschil! Wat een stijf frame. Sjongejonge. Dankzij de carbon voorvork toch ook nog best comfortabel.
Schakelen met de remhendels en klikpedalen. Wat een verschil!
Maar toch... Ik denk erover om een nieuwe fiets te kopen, en weer terug te gaan naar Campagnolo. Het liefst dan ook weer de Record groep, maar of dat er daadwerkelijk komt moet ik nog even "bespreken met de baas", .
ex-CUBE Litening full carbon Ultegra 3x10
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6
Beste medefietsers,
Na ruim een maand gefietst te hebben op mijn nieuwe Trek nu even tijd voor een kleine terugkoppeling.
De adviezen die ik gekregen heb zijn op eigen manier allemaal nuttig gebleken.
Maar vooral de primaire vraag: Hoeveel ga ik er op vooruit? is ten volle beantwoord.
Ik ben er enorm op vooruit gegaan!:
- Geometrie: een enorme vooruitgang t.o.v mijn Gazelle. Hier zat ik eigenlijk nooit echt prettig recht-op op. Vandaar dat ik al vrij snel op mijn ligstuur lag. Op mijn nieuwe Trek is rechtop fietsen een genot. Ik gebruik het triatlonstuur veel minder dan voorheen,
- Directheid: zoals in een van de reacties op mijn topic al aangegeven: "iedere trap is raak" Wat een verschil met mijn Gazelle. Het gemak waarmee ik nu fiets vertaald zich op het eind van de rit in een substantieel hogere gemiddelde snelheid.
- Tussen de oren: een genot voor het oog, een plaatje, iedere keer na het fietsen even met een zachte doek mijn fiets weer blinkend maken. Niet gedacht dat dit zo'n enorme kick zou geven.
Al met al alleen maar positieve ervaringen. Mijn Gazelle hangt aan een haak (te verstoffen..) maar ik ga deze fiets niet wegdoen. Ik heb er teveel goede herinneringen aan en als reservefiets voldoet hij nog steeds.
Na ruim een maand gefietst te hebben op mijn nieuwe Trek nu even tijd voor een kleine terugkoppeling.
De adviezen die ik gekregen heb zijn op eigen manier allemaal nuttig gebleken.
Maar vooral de primaire vraag: Hoeveel ga ik er op vooruit? is ten volle beantwoord.
Ik ben er enorm op vooruit gegaan!:
- Geometrie: een enorme vooruitgang t.o.v mijn Gazelle. Hier zat ik eigenlijk nooit echt prettig recht-op op. Vandaar dat ik al vrij snel op mijn ligstuur lag. Op mijn nieuwe Trek is rechtop fietsen een genot. Ik gebruik het triatlonstuur veel minder dan voorheen,
- Directheid: zoals in een van de reacties op mijn topic al aangegeven: "iedere trap is raak" Wat een verschil met mijn Gazelle. Het gemak waarmee ik nu fiets vertaald zich op het eind van de rit in een substantieel hogere gemiddelde snelheid.
- Tussen de oren: een genot voor het oog, een plaatje, iedere keer na het fietsen even met een zachte doek mijn fiets weer blinkend maken. Niet gedacht dat dit zo'n enorme kick zou geven.
Al met al alleen maar positieve ervaringen. Mijn Gazelle hangt aan een haak (te verstoffen..) maar ik ga deze fiets niet wegdoen. Ik heb er teveel goede herinneringen aan en als reservefiets voldoet hij nog steeds.