Hoeveel ga ik er op vooruit?
Beste fietsvrienden,
Sinds 1990 fiets ik met veel plezier op een Gazelle Champion Mondial AB, afgemonteerd met de allereerste versie van de 105 STI groep van Shimano.
Ik fiets nog steeds met heel veel plezier op deze fiets ondanks het feit dat hij in de loop der jaren vintage is geworden. Als redelijk fanatiek amateur triatleet heb ik begin jaren 90 aan vele tientallen kwart- en halve triathlons deelgenomen met als hoogtepunt de hele van Almere in 1992. De Gazelle past mij als een maatpak. Alles is totaal op elkaar ingespeeld (ingesleten ) Als ik fiets is het enige wat ik hoor het geluid van de banden.
Het frame is ongelooflijk vergevingsgezind en comfortabel. Ik fiets nog steeds met mijn opzetstuur en zou echt niet anders willen.
Toch ben ik de laatste tijd een beetje gaan twijfelen of ik mezelf niet eens een keer zou moeten trakteren op een nieuwe "State of the Art" racefiets.
Er is in de loop van 30 jaren natuurlijk wel het een en ander aan innovatie geweest, wat aan mij voorbij is gegaan. Door gebrek aan referentiekader weet ik niet wat ik mis en dus ook niet waar ik er bij aanschaf van een nieuwe fiets op vooruit zou gaan.
Sommige voordelen zijn evident: van 6 versnellingen naar 11 versnellingen heeft meer keuzemogelijkheden tot gevolg. Het verschil in gewicht tussen een stalen- en een carbonframe zal ongetwijfeld ook merkbaar zijn.
Schijfremmen: ik twijfel aan de toegevoegde waarde. Ik ben geen berggeit en rem sowieso maar weinig. Goed anticiperen en insturen is het credo. Daarnaast ga ik er vanuit dat er in de loop van 30 jaren de nodige verbeteringen hebben plaatsgevonden op het gebied van velgremmen.
Elektronisch schakelen: tja, ook hier twijfel en dezelfde argumentatie als bij de schijfremmen. Heb ik dit wel echt nodig en is de vooruitgang van 105 STI uit 1990 naar Ultegra 2020 niet al een enorme wereld van verschil?
Carbonframe: weegt het lagere gewicht op tegen de stijfheid en het daardoor wellicht wat mindere comfort.
Kortom, ik twijfel enorm en ben volgens mijn loop en fietsvriend eigenlijk op zoek naar bevestiging van het feit dat ik geen afstand zou moeten doen van mijn Gazelle.
Wie herkent zich in bovenstaande casus en wil zijn ervaringen hierin delen?
Ter info: als potentiële vervanger van mijn Gazelle heb ik een Bianchi Oltre XR3 op het oog.
Sinds 1990 fiets ik met veel plezier op een Gazelle Champion Mondial AB, afgemonteerd met de allereerste versie van de 105 STI groep van Shimano.
Ik fiets nog steeds met heel veel plezier op deze fiets ondanks het feit dat hij in de loop der jaren vintage is geworden. Als redelijk fanatiek amateur triatleet heb ik begin jaren 90 aan vele tientallen kwart- en halve triathlons deelgenomen met als hoogtepunt de hele van Almere in 1992. De Gazelle past mij als een maatpak. Alles is totaal op elkaar ingespeeld (ingesleten ) Als ik fiets is het enige wat ik hoor het geluid van de banden.
Het frame is ongelooflijk vergevingsgezind en comfortabel. Ik fiets nog steeds met mijn opzetstuur en zou echt niet anders willen.
Toch ben ik de laatste tijd een beetje gaan twijfelen of ik mezelf niet eens een keer zou moeten trakteren op een nieuwe "State of the Art" racefiets.
Er is in de loop van 30 jaren natuurlijk wel het een en ander aan innovatie geweest, wat aan mij voorbij is gegaan. Door gebrek aan referentiekader weet ik niet wat ik mis en dus ook niet waar ik er bij aanschaf van een nieuwe fiets op vooruit zou gaan.
Sommige voordelen zijn evident: van 6 versnellingen naar 11 versnellingen heeft meer keuzemogelijkheden tot gevolg. Het verschil in gewicht tussen een stalen- en een carbonframe zal ongetwijfeld ook merkbaar zijn.
Schijfremmen: ik twijfel aan de toegevoegde waarde. Ik ben geen berggeit en rem sowieso maar weinig. Goed anticiperen en insturen is het credo. Daarnaast ga ik er vanuit dat er in de loop van 30 jaren de nodige verbeteringen hebben plaatsgevonden op het gebied van velgremmen.
Elektronisch schakelen: tja, ook hier twijfel en dezelfde argumentatie als bij de schijfremmen. Heb ik dit wel echt nodig en is de vooruitgang van 105 STI uit 1990 naar Ultegra 2020 niet al een enorme wereld van verschil?
Carbonframe: weegt het lagere gewicht op tegen de stijfheid en het daardoor wellicht wat mindere comfort.
Kortom, ik twijfel enorm en ben volgens mijn loop en fietsvriend eigenlijk op zoek naar bevestiging van het feit dat ik geen afstand zou moeten doen van mijn Gazelle.
Wie herkent zich in bovenstaande casus en wil zijn ervaringen hierin delen?
Ter info: als potentiële vervanger van mijn Gazelle heb ik een Bianchi Oltre XR3 op het oog.
https://www.gazellechampionmondial.nl/index.htmlCMP schreef: ↑29 jun 2020 18:07 Op een gegeven moment zijn derailleurs, naven en vooral shifters wel echt aan hun einde. Misschien kan je de Gazelle gewoon voorzien van een nieuwe moderne groep. Dan behoud je de eigenschappen en geometrie van het frame. Een CM uit 1990 heeft 130 mm inbouwbreedte achter, dus een moderne wielset past zonder meer.
Je zegt 105 STI en 6 kransjes achter? Volgens mij moet dat 7 of 8 zijn. Of heb je nog buiscommandeurs i.p.v. stuurschakeling in de remgrepen?
Post anders even een foto. Sowieso leuk om een stalen Gazelle te zien hier.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
-
- Forum-lid
- Berichten: 733
- Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05
Ik denk dat je na 1 proefrit op een goede Carbon racer nooit meer op de Gazelle wil rijden. Dat is ergens wel jammer..
Ik heb genoeg carbon fietsen gereden maar doe mij maar een oud, vertrouwd stalen frame. Zo'n rammelende stuiterbak met zoevende wielen en piepende schijfremmen vind ik maar niks en ik ben er ook niet sneller op.
De CM uitrusten met een nieuwe groep en wielen zou mijn voorkeur hebben.
De CM uitrusten met een nieuwe groep en wielen zou mijn voorkeur hebben.
Campagnolo Ultra Dork
- depoldertoerist
- Forum-lid
- Berichten: 1747
- Lid geworden op: 28 mei 2009 21:57
- Locatie: Waddinxveen
- Contact
Er is natuurlijk meer op deze aarde dan Carbon. Je zou natuurlijk ook voor modern Staal kunnen gaan of Titanium.. Als je jezelf dan toch wil trakteren.
En hoeveel je er op vooruit zou gaan is natuurlijk persoonlijk. Ik weet wel dat het gevoel op een lichtere efficiëntere fiets wel groot is. Het gevoel van Iedere trap is raak moet je ervaren.
Aangezien sommigen adviseren om je fiets te upgraden, is dit filmpje mss een aardige ter inspiratie (minus de paintjob) https://youtu.be/facmiPgeMNM
En hoeveel je er op vooruit zou gaan is natuurlijk persoonlijk. Ik weet wel dat het gevoel op een lichtere efficiëntere fiets wel groot is. Het gevoel van Iedere trap is raak moet je ervaren.
Aangezien sommigen adviseren om je fiets te upgraden, is dit filmpje mss een aardige ter inspiratie (minus de paintjob) https://youtu.be/facmiPgeMNM
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE
Leuk filmpje wel. Alleen de uiteindelijk conclusie is wel weer een dooddoener, zeg...
En upgraden of een nieuwe fiets... Moeilijk.
Ik snap ook wel dat je verlekkerd naar een nieuwe (carbon) fiets staat te kijken...
Maar, kijk inderdaad dan ook eens naar modern staal en titanium.
Een goede upgrade van je huidige fiets kan natuurlijk ook. Misschien wel naar een framebouwer om 'm uit te laten buigen. Kost je minder als een nieuwe fiets.
En upgraden of een nieuwe fiets... Moeilijk.
Ik snap ook wel dat je verlekkerd naar een nieuwe (carbon) fiets staat te kijken...
Maar, kijk inderdaad dan ook eens naar modern staal en titanium.
Een goede upgrade van je huidige fiets kan natuurlijk ook. Misschien wel naar een framebouwer om 'm uit te laten buigen. Kost je minder als een nieuwe fiets.
WiND 56 - 2020
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5385
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Kan me niet voorstellen dat een jaren '90 gazelle uitgebogen moet worden. Dat past gewoon direct. Nieuwe 105. 11 speed erop. Nieuwe wielen erin. Vers stuurlint en je hebt een fijne fiets.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5385
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Ik zou misschien wel beide doen.
De nieuwe fiets kopen en de natuurlijk oude houden en te zijner tijd een leuk hobby project van maken. Om dan meteen een bianchi oltre xr3 te kopen. Tja als de topicstarter zich wil verwennen moet hij dat doen.
@jwkeij. Haha een champion mondial AB ook zeker niet! Maar mijn frame is niet geschikt voor gravel en bikepacking. Dus een WIND is toch ook vrij begeerlijk.
De nieuwe fiets kopen en de natuurlijk oude houden en te zijner tijd een leuk hobby project van maken. Om dan meteen een bianchi oltre xr3 te kopen. Tja als de topicstarter zich wil verwennen moet hij dat doen.
@jwkeij. Haha een champion mondial AB ook zeker niet! Maar mijn frame is niet geschikt voor gravel en bikepacking. Dus een WIND is toch ook vrij begeerlijk.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Zeker als je je een Oltre kunt besparen, zou ik wel iets verder gaan dan 105.
DA, Red of Corus/Record/SR 11 speed, lichte wielen en eventueel een Columbus minimal vork erin en je hebt een lichtere fiets dan zo'n modern aero schijfremmen gebakje.
DA, Red of Corus/Record/SR 11 speed, lichte wielen en eventueel een Columbus minimal vork erin en je hebt een lichtere fiets dan zo'n modern aero schijfremmen gebakje.
Campagnolo Ultra Dork