Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Keuzenhulp: Wilier - Sensa - Merida

krokie
Forum-lid
Berichten: 663
Lid geworden op: 14 sep 2006 01:08

krokie 23 jun 2020 10:24

HarryuitHilversum schreef: 22 jun 2020 18:57 De Merida Reacto zag ik in een test van Roadbike.de met afstand als laatste eindigen in een test van Aero racers. Menig niet aero frame presteert beter in de windtunnel.
Even wat nuance van een bezitter van de geteste Merida fiets :D
De fiets is heeft bijna dezelfde score als de geteste scott foil, men wijt dat ook aan de disccoolers die erop zitten (die kun je eraf halen, maar koelen in de bergen je schijven extra :-)) De fiets rijdt volgens de test wel prima en dat kan ik onderstrepen, strak en erg stabiel.
Het is tevens een van de weinige aero modellen die een wat gematigder geo heeft en dat kan nog wel eens goed van pas komen in ritten als de Maratona.
Het gelinkte 7000 model heeft wel hetzelfde frame maar helaas niet de wielen van de LTD, en is daarmee financieel ook een net wat minder interessant pakket vind ik. De LTD is voor zover ik weet overal uitverkocht.
Ander voordeel vond ik ook de standaard aanwezige lange kooi derailleur. Ik heb zelfs een 34 cassette erbij die ik in de bergen gebruik, op het vlakke de 12-25 (omgeruild met de 11-30 die erop zat). Nadeeltje vond ik het iets te brede stuur wat ik zelf heb vervangen (voordeeltje van het niet hebben van zo'n aero cockpit) voor een smaller carbon exemplaar.
Gazelle Trendy 7 speed, RVS velgen

marco--p
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 jun 2020 10:27

marco--p 27 jun 2020 16:51

buddo schreef: 22 jun 2020 17:24
marco--p schreef: 22 jun 2020 10:35 ...maar ik wil in de aankomende jaren ook de Dolomieten Marathon (als ik wordt uitgeloot) en de Haute Route Alps gaan fietsen.
Ik neem aan dat je "ingeloot" bedoelt?

Een 32 kun je natuurlijk ook nog op die andere fietsen zetten. Misschien niet gelijk bij aanschaf, maar dan wel later zelf. Neem aan dat de derailleurs dat wel aankunnen als ze standaard met een 30 worden geleverd.

Of je met een 30 de Dolomieten Marathon kunt rijden kunnen wij niet bepalen... beste referentie is je huidige verzet. Kun je daarmee boven komen? Dan kun je bepalen of de 30 of 32 volstaat. Ik neem aan dat alle modellen een 50-34 compact crank hebben, dan is 34-30 natuurlijk al best wel licht.
Ik bedoel inderdaad ingeloot excuus. Het klopt inderdaad dat ik altijd nog een 32 erop kan zetten maar er staat mij bij dat je dan nog wel een extra aanpassing moet doen bij je versnellingen achter. Voor de Merida is het alleen zo dat hij standaard met een 52-36 komt en 11-30 achter. Bij de Sensa kan je dit helemaal zelf uitzoeken. Maar u heeft gelijk uiteindelijk kan alleen ik bepalen welk verzet ik nodig heb om boven te komen.

marco--p
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 jun 2020 10:27

marco--p 27 jun 2020 16:55

hayes schreef: 22 jun 2020 20:33 Kies

1. een goed passende fiets maar
2. (en even belangrijk) kies een fiets die je ook 'iets' doet.

Ik heb een jaar prentjes bekeken van een Sensa GIulia G2 en per toeval een overjaars model aan een prijsje tegen gekomen. En toen niet meer getwijfeld.

Die Giulia Evo vind ik heel mooi, idem voor de Wilier. De Merida is een 'mèh'-gevalletje ;) Helemaal nergens op gebaseerd, tenzij mijn smaak.
Dat klopt wat u zegt. Zelf vind ik de Sensa ze mooiste van de 3 en inderdaad de Merida wat minder. De Wilier is voor mij afgevallen. Ik wacht alleen nog tot het 2021 model van de Merida uit is. Deze komt als het goed is medio Juli, tenminste dat zeiden ze bij het Merida experience center en zal dan de keuze maken. Maar momenteel neig ik meer naar de Sensa

marco--p
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 jun 2020 10:27

marco--p 27 jun 2020 16:59

krokie schreef: 23 jun 2020 10:24
HarryuitHilversum schreef: 22 jun 2020 18:57 De Merida Reacto zag ik in een test van Roadbike.de met afstand als laatste eindigen in een test van Aero racers. Menig niet aero frame presteert beter in de windtunnel.
Even wat nuance van een bezitter van de geteste Merida fiets :D
De fiets is heeft bijna dezelfde score als de geteste scott foil, men wijt dat ook aan de disccoolers die erop zitten (die kun je eraf halen, maar koelen in de bergen je schijven extra :-)) De fiets rijdt volgens de test wel prima en dat kan ik onderstrepen, strak en erg stabiel.
Het is tevens een van de weinige aero modellen die een wat gematigder geo heeft en dat kan nog wel eens goed van pas komen in ritten als de Maratona.
Het gelinkte 7000 model heeft wel hetzelfde frame maar helaas niet de wielen van de LTD, en is daarmee financieel ook een net wat minder interessant pakket vind ik. De LTD is voor zover ik weet overal uitverkocht.
Ander voordeel vond ik ook de standaard aanwezige lange kooi derailleur. Ik heb zelfs een 34 cassette erbij die ik in de bergen gebruik, op het vlakke de 12-25 (omgeruild met de 11-30 die erop zat). Nadeeltje vond ik het iets te brede stuur wat ik zelf heb vervangen (voordeeltje van het niet hebben van zo'n aero cockpit) voor een smaller carbon exemplaar.
Dit vind ik interessant om te lezen. Mijn grootste twijfel was inderdaad de cassette die erop zit en of die aangepast kon worden. Maar goed om te lezen dat er standaard een lange kooi op zit en dat je de cassette dus kan vervangen.

Zowel de LTD (daar heb ik ook naar gekeken) als de 7000e is momenteel overal uitverkocht maar het 2021 model komt eraan. Dus mijn keuze zal gaan tussen de Sensa en het 2021 model van de Merida (dan wel de 7000e of de LTD)

krokie
Forum-lid
Berichten: 663
Lid geworden op: 14 sep 2006 01:08

krokie 29 jun 2020 11:55

Veel fietsen zijn inderdaad uitverkocht. Goed jaar om je te oriënteren denk ik dan. Zet geometrie op punt 1, de rest vul je zelf in, De FM waar ik mijn fiets haalde ruilde de 52-36 zonder problemen om voor een 50-34, maar dat is niet overal zo.. Was zelf ook in een canyon geïnteresseerd, maar daar kon ik een paar honderd euro bijtellen in de config die ik wilde en gedoe met omwisselen stuur zag ik niet zitten.
Verder herken ik je punten ik doe af en toe een bergje voor de rest vlak en af en toe een tijdritje/triatlon. Ik gebruik al jaren een extra wielset voor de bergen/heuvels met bergcassette. Met discs nu is het wisselen van de wielen en bijstellen remmen misschien wel net zo veel werk als een cassette vervangen.
De 34 cassette is ook nog wel iets om over te denken. Het is geen echte ultegra cassette die wel 100gr zwaarder is dan de 32t cassette (wist ik niet). De 32 krijg je ws ook met een korte kooi wel werkend.
Gazelle Trendy 7 speed, RVS velgen

Plaats reactie