Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Giant TCR Alliance 3

peterberendmeijer
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 19 jun 2020 07:06

peterberendmeijer 19 jun 2020 08:28

Hey hallo!

Omdat mijn vriendin sinds een tijdje met mij wil meefietsen ben ik op zoek gegaan naar een leuke fiets die kwalitatief goed is maar nog een leuk prijskaartje heeft voor een ¨uitprobeer fiets¨. Fiets uitproberen op een slechte fiets zal natuurlijk niet de juiste impressie geven.

Nu kan ik morgen langs iemand gaan die een Giant TCR Alliance 3.0 verkoopt met volledige Tiagra groep. De fiets ziet er nog erg goed uit, heeft een leuke kleurtje (voor vrouwen niet onbelangrijk;)) en zal obv haar lengte waarschijnlijk passen.

Nu vroeg ik mij af of jullie denken dat 500 euro voor deze fiets een goede prijs zal zijn? Ik kan namelijk niet veel informatie vinden over de Alliance. Alles is tegenwoordig een TCR Advanced waardoor ik geen idee heb uit welk jaar de fiets zou komen, welke groep er normaal op hoort en wat voor prijskaartje er aan hing.

Verder heb ik geen ervaring met Tiagra. Zal dit nog een groot effect hebben op de prijs?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Ik heb een foto bijgevoegd om een indicatie te geven van de kwaliteit van de fiets!

mackersv2.0
Moderator
Berichten: 3078
Lid geworden op: 10 mar 2008 16:48

mackersv2.0 19 jun 2020 08:40

Is toch veel geld voor een dergelijke fiets van zo'n 15 jaar oud.
Ben persoonlijk wel gecharmeerd van de Alliance frames, maar de afmontage van dit exemplaar is aan de erg magere kant.
Maat wordt ook nog wel een dingetje denk ik, tenzij je vriendin 1.80m + is.
Never argue with a fool; onlookers may not be able to tell the difference.

peterberendmeijer
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 19 jun 2020 07:06

peterberendmeijer 19 jun 2020 08:49

Weet je zeker dat de fiets 15 jaar oud is? Als ik op internet zocht kwam ik uit op ongeveer 7-9 jaar geleden.

Mijn vriendin is 1,76. Framemaat is 54.
Het gaat om de volgende fiets. https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... b9c5b7a618

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 19 jun 2020 08:54

Is ie door jou gereserveerd of kunnen we stoppen met meedenken? (vwb deze fiets in ieder geval)

peterberendmeijer
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 19 jun 2020 07:06

peterberendmeijer 19 jun 2020 09:06

De fiets is door mij gereserveerd. Maar ik ben dus gaan twijfelen of de fiets wel een goede koop gaat zijn.

-Blijkbaar is de fiets vrij oud? (zie ook dat de remkabels uit het schakelsysteem komen ipv via het stuur lopen)
-Het is een oude Tiagra groep. Dus een 9 speed. (hoe zal dit kwalitatief zijn)
-Is het misschien niet een te dure fiets? (aangezien heel Nederland ineens aan het fietsen gaat)

Ik ben zelf geen grote kenner dus als jullie een korte expertise kunnen loslaten zou het enorm helpen!:)

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3072
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 19 jun 2020 09:10

Kwalitatief is er niets mis met een in goede staat verkerende tiagra groep. 9 spd vervangingsonderdelen zijn ook prettig geprijsd. De prijs is wat mij betreft ook wel aan de hoge kant.

mackersv2.0
Moderator
Berichten: 3078
Lid geworden op: 10 mar 2008 16:48

mackersv2.0 19 jun 2020 09:10

De maat is misschien nominaal een 54, maar ik zie daar toch echt M/L op het frame staan.
Giant maakt daar geen grapjes over, dan kun je maar beter 180 cm + zijn.

Vraag anders de huidige eigenaar eens hoe lang hij is.
Never argue with a fool; onlookers may not be able to tell the difference.

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 19 jun 2020 09:12

Dit zijn slechte tijden om een fiets te kopen, vanwege de grote vraag kun je een oude barrel (hoeft deze fiets niet te zijn overigens) voor de prijs van een nieuwe startersfiets verkopen.

Wat is jullie budget, als ik vragen mag, met een prijs in beeld krijg je hier vaak verrassend goede alternatieven voorgeschoteld. Houd je ook rekening met kleding, schoenen, helm en eventueel pedalen in je totale budget?

Ik ben het overigens eens met mackersv2.0 over de maat, M/L is te groot voor iemand van 1,76
Laatst gewijzigd door Philippos op 19 jun 2020 09:20, 3 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Se7en
Forum-lid
Berichten: 663
Lid geworden op: 10 jun 2020 20:19
Locatie: Kop van Drenthe

Gebruikersavatar Se7en 19 jun 2020 09:13

En neem dan, bij het vragen naar de lengte van de huidige eigenaar, in ogenschouw dat de huidige eigenaar de fiets te groot vindt, blijkens de advertentie.

Dat de prijs wellicht te hoog is, is evident aan deze bijzondere tijd. Iedereen wil fietsen, geen winkel heeft nog een fatsoenlijke voorraad qua instapprijzen, dus je betaald nu sowieso meer dan een zomer geleden.
Cannondale CAAD10 | FSA PowerBox
Cannondale Trail SL3
Orbea Terra H30

peterberendmeijer
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 19 jun 2020 07:06

peterberendmeijer 19 jun 2020 09:21

Super fijn dat jullie meedenken.

mbt deze fiets.
- De fiets was van haar vader die 1,75 was. Zelf is ze 1,68 en kreeg kramp toen ze op fiets probeerde te fietsen. Ik had btw hierbij nog niet de lengte van mijn vriendin van 1,76 aan de verkoper vermeld.

mbt eventuele andere fietsen.
- Ik zoek een fiets waar mijn vriendin kennis kan maken met wat wielrennen is. Het budget hangt echt af van wat we voor de fiets kunnen krijgen. Ik heb liever 100 euro meer een kwalitatief een goede fiets dan iets kopen wat het wielrennen niet goed zal neerzetten. Zelf zat ik te denken aan een prijskaartje van 600 euro max. Maar als ik dus iets moois van vinden van bijv. 700 euro ben ik ook zeker geïnteresseerd. Je kunt het uiteraard altijd weer verkopen als de sport toch niks voor haar is..?
- Ik woon in Utrecht en heb helaas geen beschikking over een auto. Ik ben dus gebonden aan ongeveer een straal van 25 km.
- Zelf denk ik dat een kwalitatief goede fiets tweedehands beter is dan een nieuwe fiets rond de prijsklasse van 600-700 euro. Of zit ik nu verkeerd te denken?

Nogmaals bedankt voor het meedenken!

Gebruikersavatar
depoldertoerist
Forum-lid
Berichten: 1747
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:57
Locatie: Waddinxveen
Contact

Gebruikersavatar depoldertoerist 19 jun 2020 10:32

Wat als je iemand mee wil krijgen in het fietsen en met plezier fietsen is het vooral belangrijk dat alles lekker werkt en dat een fiets goed zit. Zeker, het helpt als je een groep hebt die vlot schakelt en de afmontage wat chiquer is. maar voor het "proeven" maakt dat op zich niet zo'n verschil.

Mijn vriendin maakt haar eerste racefiets kilometers op mijn oude Carbon Giant TCR (ultegra) uitstekende fiets. maar ze vond dat ding oncomfortabel. Wat volgde was een zoektocht naar een fiets die haar beter paste. inmiddels is dat een GIANT Contend geworden die weer is aangepast (smaller stuur, dameszadel, kortere stuurpen) aan haar lichaamsbouw.

Dan over de fiets die jij voor je hebt. Best een aardige fiets, maar wat mij betreft veel te duur. ik verkocht de Giant uiteindelijk voor 200 euro. Dat was mss onder de prijs, maar als je dan als nieuwe eigenaar nog wat aan wil of moet passen dan kan dat. Deze Giant is dus gewoon te duur.

Zeker als je dit ziet. Om het in perspectief te zetten: wel een wat eenvoudiger groep, maar voor iemand om het te proberen prima en een fiets als deze kan je op een gegeven moment ook nog wat upgraden. .
https://www.12gobiking.nl/trek-domane-al-2-wsd-2020

Tweedehands kopen is soms toch ook beetje gokken.. en dat doe je hiermee minder. En als je er vanaf wil is dit echt wel makkelijker te verkopen en het is ook nog eens een damesfiets. Wat bijvoorbeeld een wat smaller stuur heeft..
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE

Gebruikersavatar
bluebird
Forum-lid
Berichten: 652
Lid geworden op: 19 jul 2005 19:27
Locatie: huis in het bos

Gebruikersavatar bluebird 19 jun 2020 11:46

Dilemma wel dit. Ik herken de gedachte dat een tweedehands van 600-700 een betere keus is dan een nieuwe voor dat geld. Dat zou ik normaal gesproken ook vinden. Alleen leven we in 'bijzondere tijden', de tweedehandsmarkt is behoorlijk overspannen. Dat zie je ook aan die Giant, op zich een keurige fiets en een TCR zou ik eenieder bijna blind tweedehands laten kopen. Alleen is dit wel veel geld voor deze fiets. Aan de andere kant, als ie niet bevalt verkoop je hem in deze tijd ook weer rap en voor relatief veel.
Ter duiding; afgelopen jaren twee maatjes aan een tweedehandsje via MP geholpen. Beiden een Stevens racer (Aspin/Stelvio), de een met 10 speed 105 , de andere met 10 speed Ultegra. Beiden keurig onderhouden en voor onder de 500 euro. Dat gaan we in deze tijd niet meer redden.
Wat nu? Lastig vind ik ook de beperking in vervoer (geen auto). Nieuw is nu vooral interessant bij de bekende zaken (12go/wim de vos/salden etc.) en dan overjarige modelletjes liefst. Maar die zitten niet in regio Utrecht. Wellicht eens gaan kijken bij een lokale fm? Als daar de verkoop ook zo hard gaat zijn er wellicht inruilerts te koop?
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!

Plaats reactie