Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Jeugd racefiets

Gebruikersavatar
mrcoffee
Forum-lid
Berichten: 2726
Lid geworden op: 11 nov 2004 10:59

Gebruikersavatar mrcoffee 18 jun 2020 12:47

Sorry alvast voor de forumvervuiling :) Ik vond al wel een paar onderwerpen die ongeveer over dit topic gaan maar ik wil dit onderwerp toch nog weer een keer aankaarten.

Mrcoffee Junior van 9 jaar (1.48m lengte) is nu sinds 2 maandjes aan het wielrennen geslagen bij de lokale wielervereniging.
Hij heeft nu een Gazellle racefiets met 28"wielen van de vereniging te huur voor een seizoen. Op zich een prima fietsje maar hij zit er net wat te gestrekt op en uiteindelijk moeten we toch ook wel gaan kijken naar een eigen fiets.

Ik heb de maten maar eens gemeten en de bovenbuislengte is ongeveer 51cm. Het frame is licht slooping en de staande buis zou dan zo’n beetje op 50 cm uitkomen. Ik denk dat hij prima gaat uitkomen met een kortere stuurpen, degene die erop zit is een klassieke stuurpen van 8cm (en dat vind ik wel wat veel) en een zero setback zadelpen. De cranks zijn Miche Young serie van 155 mm.

Nou heb ik twee hoofdvragen:
Wat is de ervaringen van medeforummers tav deze problematiek?
Welke fietsen zouden in aanmerking komen als ik naar een bovenbuislengte kijk van onder de 51 cm?

Als je nog wat meer kunt vertellen tav dit topic: meest welkom!
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O

Colloseo
Forum-lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:00
Locatie: Leusden

Colloseo 18 jun 2020 13:24

Hoi,
Mijn ervaring is dat scatto fietsen voor de jongste jeugd het meest gebruikt worden.
Deze zijn er in zowel Cyclo-cross of weg uitvoering.
Mijn zoon heeft cat.1&2 met een J-cross gereden in de winter in het veld en in het wegseizoen op de weg.(meer als 40 overwinningen behaald hierop)
http://www.scatto-bikes.com/fietsen/det ... d-4600-ltd

https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... ousPage=lr

BartNL
Forum-lid
Berichten: 526
Lid geworden op: 22 jun 2014 13:01

BartNL 18 jun 2020 19:49

Er zijn meerdere fabrikanten die specifieke modellen hebben voor de jeugd. Wanneer je een geschikte fiets zoekt, kijk op marktplaats of gebruik google met zoekterm junior racefiets?

Gebruikersavatar
mrcoffee
Forum-lid
Berichten: 2726
Lid geworden op: 11 nov 2004 10:59

Gebruikersavatar mrcoffee 18 jun 2020 22:11

Dank voor je reactie Colloseo! Ik had de merknaam Scatto al wel gezien idd.

@BartNL: Ja dat weet ik en heb ik natuurlijk ook gedaan. Maar met name de ervaringen van mensen hier op het forum zijn wat mij betreft waardevol.
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7956
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 19 jun 2020 00:18

Ik ben zelf ooit begonnen met een racefiets die ik bij het grofvuil vond. Die heb ik samen met mijn opa (ex profrenner) omgebouwd tot een chique racefiets op mijn maat:
We hebben stuur en, toen nog, vaste stuurpen en zadel aangepast op mijn maat volgens de “bikefit” regels van mijn opa. Dus hiel op pedaal in gestrekte stand om zadelhoogte en positie te bepalen, arm van elleboog tegen zadelpunt tot halverwege stuurpen voor “reach” en stuurbreedte aangepast op schouderbreedte.

Dat hele proces, samen met zijn trainingstips heeft me veel geleerd wielrennen en het plezier wat je er aan kunt beleven. Daarna ben ik zelf nog gaan finetunen en heb ik ik jaren met dat fietske gekoerst!
Uiteindelijk zelf mijn eerste fiets gekocht met alle wetenschap over die klassieke bikefit en de meer modernere innovaties.

Waarmee ik maar wil zeggen: maak er een leuk project van samen en dan wakkert zijn enthousiasme en begrip van fietsen, houding en jezelf verbeteren via techniek en houding op de fiets wellicht wat aan
Dat moet met de huidige frames en bikefits ook wel kunnen denk ik. Leuk project voor een trotse vader toch 😉
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 19 jun 2020 01:07

Op zich heb je bij veel merken een kleinere maat die kan.
Maar bij de normale merken heb je aanpassingswerken.
- stuurpen die korter moet
- cranks met kortere armen (maar 165mm vind je in de meeste merken en voor de grootte van je zoon kan dat wel).
- eventueel smaller stuur met weinig drop.

Een 8 tal jaar geleden zat ik voor dezelfde oefening.
Uiteindelijk ergens een maat 48 alu frame (in lengte) 2de hands gekocht, 2dehands ultegra groep, een stronglight crank met kort lengte armen als supercompact (om te omzeilen dat je 'grote' cassettes achteraan moet steken); voor 500 euro had ik dan de fiets en voor een 400 euro had ik betere wielen dan de welke die bv bij een scatto fiets komt.

En zoals Enzzo vertelt; een groot deel van het plezier is het samen bouwen en verbeteren. En een zoon die het geluk had dat ik even ervoor het plezier ontdekte in het bouwen van MTB's met de andere zoon (want als micro-electronicus heb ik een fundamentele hekel aan zaken die bewegen).

Waarbij die scattofietsen zeker een volwaardig alternatief zijn ;-).
En daarnaast is over 18 maanden je zoon ook weer 2 fietsmaten groter....

Laat je zoon ook als eens proeven van de huidige fiets met kortere stuurpen.
En meet eens de reach op van de huidige fiets; dat moet het startpunt zijn van je zoektocht.

Walter

Plaats reactie