Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Wie is 1m78/1m79 met binnenbeen lengte 81cm en heeft welke fiets?

Gebruikersavatar
trigun
Forum-lid
Berichten: 111
Lid geworden op: 14 jul 2009 12:21

Gebruikersavatar trigun 12 jun 2020 11:46

Hoi,

De reden van de vraag is dat ik na een pauze van ongeveer 4 jaar terug aan het fietsen ben.

Ik heb momenteel een Trek 1.7 van 2009 en na vijf ritten is de schouder/nekpijn als vanouds terug. Ik heb ook nooit helemaal lekker gezeten op de fiets en heb altijd het idee gehad dat ik wat 'gestuikt' op de fiets zit.

Zoals gezegd ben ik 1m78/79 met binnenbeen lengte 81cm en heb maat 54 (small bij Trek)

reach: 382mm
Stack: 554mm
Top tube: 538mm
Head tube: 150mm
Wheelbase 980mm

In een ander topic had ik gelezen dat gebruiker Rene, die ook dezelfde lichaamslengte en binnenbeen lengte heeft als mij, een Canondale Supersix in maat 56 heeft,
Ik heb snel even die geometrie naast die van mijn Trek gelegd...en wat een verschil!.

Lijkt mij dus overduidelijk dat ik al die jaren op een te korte fiets gereden heb?
Ik meen mij te herinneren dat de fietswinkel maat 54 voorstelde omwille van mijn korte benen.

Aangezien ik absoluut geen race-ambities heb, maar gewoon op het gemak tochtjes wil rijden, denk ik in eerste instantie aan een Endurance model.

Maar ben dus vooral benieuwd naar de fiets van de forumleden met mijn lichaamsafmetingen.
Kuota Kougar

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15959
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 12 jun 2020 12:04

trigun schreef: 12 jun 2020 11:46 ....
Ik meen mij te herinneren dat de fietswinkel maat 54 voorstelde omwille van mijn korte benen.

...............denk ik in eerste instantie aan een Endurance model.
..................
Als je in verhouding korte benen hebt kom jij juist wel goed weg met een fiets met racegeometrie.
Een lage en lange fiets dus.

Een Cannondale Supersix is zo'n fiets.
I know myself like no one else
Nothing to defend

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 12 jun 2020 12:08

Wanneer ik naar de balhoofdbuis kijk van je Trek dan heb je al een Endurance model, alleen een maatje te klein...
Maatje groter dus en misschien een iets langere stuurnok nemen vanwege je lange bovenlijf.

Luc, de nieuwe Supersix heeft tegenwoordig een kortere bovenbuis, de oude SS was idd lang.

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5947
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 12 jun 2020 17:32

Gebruiker @René , ik dus heb een Cannondale Supersix in maat 54 cm. Maar ja dat is met mijn lichaam, en niet jou lichaam. Ik heb geen last van schouders / armen / benen / kont of wat ook tijdens, of na het fietsen ondanks het feit dat er een tussenwervelschijf nagenoeg weg is. Ik heb ook nagenoeg geen spacers op mijn fietsen en kan diep zitten.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door rene op 12 jun 2020 18:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Gebruikersavatar
bluebird
Forum-lid
Berichten: 652
Lid geworden op: 19 jul 2005 19:27
Locatie: huis in het bos

Gebruikersavatar bluebird 12 jun 2020 18:39

Ik heb dezelfde maten, 1.78 met 81 cm binnenbeen lengte. Ik zit prima op een Dedacciai Vertigine in M/54 met stack 542 en reach 379. Is een endurance model, iets hogere balhoofd buis dan de Ran waar de profs mee rijden. Maar zoals René terecht zegt, ieder lichaam verschilt ook al lijken de maten gelijk.
http://www.dedacciaistrada.com/wb19/wp- ... tigine.jpg
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 12 jun 2020 19:05

trigun schreef: 12 jun 2020 11:46 na een pauze van ongeveer 4 jaar terug aan het fietsen ben.

Ik heb momenteel een Trek 1.7 van 2009 en na vijf ritten is de schouder/nekpijn als vanouds terug. Ik heb ook nooit helemaal lekker gezeten op de fiets en heb altijd het idee gehad dat ik wat 'gestuikt' op de fiets zit.
Als je niet superlenig bent, dan is het niet vreemd dat je na een pauze van vier jaar op de gekende drukpunten pijn hebt.
Probeer het gewoon wat langer. Pijntjes horen er gewoon bij.
Als je denkt dat je niet goed op de fiets zit, maak kan een paar foto's en zet die hier neer. Dan kunnen we meekijken.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 12 jun 2020 19:24

Langer bovenlijf; eenvoudig op te lossen met langere stuurpen.
Even testen met langere stuurpen?

Maar pijn op de fiets is een´moeilijke; kan veel oorzaken hebben...

Evengoed lost zadel meer naar voor of achter ook voor een oplossing.

Gebruikersavatar
trigun
Forum-lid
Berichten: 111
Lid geworden op: 14 jul 2009 12:21

Gebruikersavatar trigun 13 jun 2020 21:32

Vandaag ritje van 60 km gedaan
.
Ik heb een paar dingen veranderd aan de fiets wat er voor zorgde dat de last in nek/schouders een PAK minder was dan voorheen.. Het was pas in de laatste 20 km dat het wat begon te zeuren, maar absoluut niet in de mate zoals voordien.

Momenteel staat mijn stuurpen (10cm) omgekeerd gemonteerd, omdat ik vroeger hoger wou zitten. Maar het stuur zelf stond dus ook al die jaren op de hoogste stand. Ik heb 2 van de 3 spacers weggenomen en het stuur staat nu dus lager. Voorts heb ik het stuur zelf ook wat naar beneden gekanteld (stuur en dus shifters had ik omhoog gekanteld om wat hoger te kunnen zitten).
In principe zit ik nu wat lager en meer gestretched, en zoals hier eerder aangegeven, lijkt dat wel te lukken.

Het enige wat ik nu wel gemerkt heb is dat mijn linker hand na x-aantal tijd begint te slapen, waarschijnlijk omdat ik met m'n ganse bovenlichaam te veel op de shifters leun? Hoe zou dat op te lossen vallen?

In ieder geval bedankt!
Kuota Kougar

Pelep
Forum-lid
Berichten: 1041
Lid geworden op: 08 okt 2013 21:05

Pelep 13 jun 2020 22:05

Heb exact dezelfde maten :winkthumb:

Verschil tussen jouw 1.7 M54 en de Supersix M56 zit vooral in de reach, niet in de stack.
Rij zelf met een BMC GF02 met stack 563 met zo goed als geen spacers en reach 375 met een stuurpen van 13, en die zit perfect. Bij een nieuwe fiets ga ik vermoedelijk iets lager, niet korter. Ik kijk nu naar de TCR M/L of de Gulia Giulia Evo disc.

Ooit een Trek Madone gehad in M56 (geometrie is nu die van de Emonda) en heb daar nooit goed op gezeten (stack was pak hoger).

Hoe lang is je huidige stuurpen? Edit - zie net 10, ik zit dus met 13 met -8°.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8945
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 13 jun 2020 23:30

Hier exact dezelfde maten. Voor wat het waard is : ik rij een (2010) supersix in maatje 56, 11 cm stuurpen, maximaal laag (de conische spacer heb ik verwijderd). Zadel op 73.5 cm. Als ik korter zit krijg ik last van mijn rug.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5947
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 13 jun 2020 23:54

trigun schreef: 13 jun 2020 21:32 Vandaag ritje van 60 km gedaan
Het enige wat ik nu wel gemerkt heb is dat mijn linker hand na x-aantal tijd begint te slapen, waarschijnlijk omdat ik met m'n ganse bovenlichaam te veel op de shifters leun? Hoe zou dat op te lossen vallen?

In ieder geval bedankt!
Probeer de tip van je zadel iets hoger te zetten. Ik heb pas bij een kennis van me precies het tegenovergestelde gedaan. Hij had erg last van een slaapzak tijdens langere ritten. Ik heb toen zijn zadeltip iets laten zakken en dat verlichte gelijk. Hij kreeg wel iets meer druk op zijn polsen en handen als gevolg daarvan. Het is en blijft dus een beetje spelen qua comfort. Zelf heb ik mijn zadel vanaf midden tot de tip waterpas staan, voor mij prima.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

velopierre
Forum-lid
Berichten: 174
Lid geworden op: 03 jun 2017 11:58
Locatie: Midden Nederland

velopierre 14 jun 2020 07:43

Het is al eerder gezegd maar volgens mij zit je kort. Dat kun je eenvoudig oplossen door een iets langere stuurpen.
Door je stuurpen om te draaien heb je al een soort van endurance model gecreëerd. Als je minder lenig bent geworden lijkt het lager zetten van het stuur niet voor de hand te liggen.
Maar 54 is wel de goede maat.

Plaats reactie