Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Wel of niet elektronisch schakelen?

Salteh
Forum-lid
Berichten: 152
Lid geworden op: 21 jun 2014 23:44
Contact

Salteh 15 jun 2020 22:38

Op een wegfiets niet per se.. daar is het BT-DN110 + 6870/9070/r8050/r9150/grx OF BM-DN100 + 6870/9070/r8050/r9150... maar op de MTB heeft Shimano besloten dat de display (SC-MT800 / SC-M9051 / SC-M9050) nodig is (schijnbaar vanwege "historische" redenen).

Dan krijg je de volgende MTB opties:
1) SC-M9051 + BT-DN110
2) SC-MT800 + BT-DN110
3) SC-M9050 + SM-BTR2
4) SC-M9050 + BT-DN110

5) SC-M9051 + BM-DN100 (smart mount) + SM-BTR1
6) SC-MT800 + BM-DN100 (smart mount) + SM-BTR1
7) SC-M9050 + BM-DN100 (smart mount) + SM-BTR1
8) SC-M9050 + SM-BMR1/2 (mount) + SM-BTR1

Met 1, 2, 5 en 6 krijg je er ook bluetooth bij :).
Met 3, 4, 7 en 8 alleen ANT

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16241
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 15 jun 2020 23:10

Je kunt dus van alles, zonder je handen van de shifters te halen maar als je met je handjes op het stuur rijdt, heb je er niks aan. Bovendien is het nu niet zo dat je heel druk bezig bent met je handen tijdens het racefietsen. Een beetje tijd om wat knopjes in te duwen moet je nog wel over hebben tussen het eten, drinken, schakelen en remmen.
Het is dus eigenlijk meer een uitnodiging om continu, krampachtig in dezelfde houding te blijven zitten. Dat is eerder een minpunt.

Ik rijd nog met 10 speed Campa op frames met de kabels buitenom. Het vervangen van de kabels is 10 minuten werk en die ene keer dat ik het bij moet stellen, kan ik de kabelstellers op de onderbuis gebruiken en hoef ik dus niet eens van de fiets.

Als ik de topics over de herrie van de nieuwe Ultegra e.d. lees, dan snap ik dat je wellicht liever Di2 hebt. Maar dat is dan ook meteen mijn grootste bezwaar. Je krijgt een kransje extra (dat je niet gebruikt), je groep wordt zwaarder, het afstellen wordt moeilijker en blijkbaar verloopt die afstelling ook nog een beetje. Vervolgens moeten de kabels binnendoor en het liefst helemaal weggewerkt. Dan heb je dik betaald voor al die onzin en als klapper op de vuurpijl mag je dan nog Di2 erbij nemen, anders werkt al die nieuwerwetse zooi k#t.

Maar zover ik begrijp gaat TS graag met haar tijd mee. Het beste argument om geen Di2 te nemen is dan dat ze graag haar titanium droomfiets wil kopen. Laat ze de Di2 wens varen, dan moet dat makkelijk haalbaar zijn. Als ik moest kiezen tussen mijn droom waar maken en een gimmick, dan wist ik het wel...
Campagnolo Ultra Dork

buddo
Forum-lid
Berichten: 1964
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 16 jun 2020 08:28

Ernie C. schreef: 15 jun 2020 23:10 Als ik moest kiezen tussen mijn droom waar maken en een gimmick, dan wist ik het wel...
Mee eens. En op dat titanium frame dan een mooie Campagnolo mechanische groep ;)

DeletedUser05
Forum-lid
Berichten: 2285
Lid geworden op: 20 jan 2011 23:40
Locatie: barcelona
Contact

DeletedUser05 16 jun 2020 10:55

Ernie C. schreef: 15 jun 2020 23:10 Je kunt dus van alles, zonder je handen van de shifters te halen maar als je met je handjes op het stuur rijdt, heb je er niks aan. Bovendien is het nu niet zo dat je heel druk bezig bent met je handen tijdens het racefietsen. Een beetje tijd om wat knopjes in te duwen moet je nog wel over hebben tussen het eten, drinken, schakelen en remmen.
Het is dus eigenlijk meer een uitnodiging om continu, krampachtig in dezelfde houding te blijven zitten. Dat is eerder een minpunt.
Wat een onzin.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16241
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 16 jun 2020 10:59

Wat doe jij dan zoal tijdens het fietsen dat je tijd te kort komt?
Campagnolo Ultra Dork

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 16 jun 2020 11:04

jsprbcn schreef: 15 jun 2020 10:47 Voor mij een heel groot voordeel tegenover mechanisch is het wisselen van schermen op mijn Wahoo Bolt met de knoppen in de rem hendels en de klim knoppen op mijn stuur.

Zeer zeker een aanzienlijk voordeel. :roll:
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
Goudhaantje
Forum-lid
Berichten: 204
Lid geworden op: 06 jan 2014 11:52

Gebruikersavatar Goudhaantje 16 jun 2020 11:11

Ernie C. schreef: 12 jun 2020 00:26
Goudhaantje schreef: 11 jun 2020 22:19 Ik vind schakelen met eTap zo fijn. Ik zou nooit meer anders willen. Wat ik ook erg fijn vind is dat je zelf een finetuning kan doen als bepaalde versnellingen niet zo mooi lopen. Gewoon tijdens het fietsen.
Dat komt één keer per setje kabels die ik monteer voor. Voor de rest hoef ik niks af te stellen tijdens de rit.
Ik vind de meerprijs nogal fors voor zulk klein ongemak.
walter- schreef: 12 jun 2020 11:20 Dan moet je wel tijdens het fietsen je herinneren wat de combinatie van toetsen was voor het bijregelen. Ik betwijfel echt of iemand dat ooit al gedaan heeft.
Maar idd etap is zalig op verschillende manieren.
Moest je echter onderweg moeten fijnregelen zou dat eigenlijk een zeer negatief punt zijn dat zoiets überhaupt nodig is...

[...]
Niet iedereen is zijn eigen monteur. Ik ben niet zo handig en heb ook geen zin en tijd in het onderhouden van mijn eigen fiets. Ik ga dus gewoon naar de fm voor beurtjes enzo. Mijn ervaring is dat na zo’n beurtje je soms nog wel eens hebt dat één specifieke versnelling toch niet helemaal 100% perfect loopt.

Ik heb iig minimaal drie keer zo’n fijnafstelling gedaan. De eerste keer meteen na ontvangst van de fiets uit Duitsland (en nee, het is geen Canyon). Ook een keer tijdens de Tour Transalp na het goedbedoeld afstellen van mijn derailleur door de fm en nadat mijn fiets was gevallen tijdens de Marmotte en mijn padje een beetje scheefstond en mijn versnelling alle kanten uitschoot. Dus ja, ik heb dat best wel eens handig gevonden. En je hoeft alleen maar de functieknop van de shifter in te drukken terwijl je gelijktijdig op de schakelhendel drukt, afstelling naar links of rechts afhankelijk van de shifter, 0,25mm. Geen moeilijke combinatie van toetsen.
Wat is ook wel fijn vind – en ook dat zal voor velen een totaal overbodige luxe zijn – is dat ik op mijn Garmin precies kan zien in welke versnelling ik zit. Ik hoef dus nooit meer te kijken naar mijn cassette. Ook laat Garmin later zien hoe vaak ik heb geschakeld, voor en achter, maar dat is natuurlijk helemaal een overbodige (maar soms leuke) optie.

Ik ben het met jullie eens, mechanisch schakelt ook uitstekend. Maar als je het geld hebt en het er voor over hebt, zou ik het zeker niet laten. Een stukje luxe. Het aanschaffen van een nieuwe fiets is überhaupt al een discussie over nut en noodzaak.

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 16 jun 2020 11:14

Keezx schreef: 16 jun 2020 11:04
jsprbcn schreef: 15 jun 2020 10:47 Voor mij een heel groot voordeel tegenover mechanisch is het wisselen van schermen op mijn Wahoo Bolt met de knoppen in de rem hendels en de klim knoppen op mijn stuur.

Zeer zeker een aanzienlijk voordeel. :roll:
Ik neem aan dat je nog niet overtuigd bent van hetgeen wat je nog nooit geprobeerd hebt. Is daar niet een woord voor ;)?

Nogmaals, het is geen noodzaak. Als je prijskwaliteit erbij gaat pakken dan valt het ook niet te verantwoorden. Heeft het nadelen, ja, alles in het leven zitten nadelen aan. Zijn er ook voordelen, zeker!

Voor iemand die alles al heeft, zijn kleine pleziertjes zoals geen derailleurkabel meer af hoeven stellen of knopjes boven op de shifters waarmee je door je Garmin (ander luxe product) kunt bladeren een leuke toevoeging! Voor wie een batterij opladen teveel gevraagd is of voor die €700 meerprijs liever op vakantie gaat, is mechanisch een prima alternatief en zal dat ook altijd blijven.

Gebruikersavatar
Globeskater1983
Forum-lid
Berichten: 266
Lid geworden op: 18 apr 2013 13:23

Gebruikersavatar Globeskater1983 16 jun 2020 14:13

@Goudhaantje, Zien op welke versnelling ik zit zal ik denk ik het meest gaan missen met mijn nieuwe fiets. Ik heb een shimano tiagra shifter op de fiets die ik nu heb en die heeft zo'n leuk schermpje dat precies laat zien hoe ik geschakeld sta en hoeveel lichter ik nog kan.

Als er een droomframe titanium uit komt dan zal dat de keuze worden, maar dan moet dat wel binnen mijn prijsklasse en aan mijn overige eisen voldoen. De canyon waar ik verliefd op ben is incl Di2.

Ik vind het wel een mooi topic zo geworden met de voors en tegens! hopelijk hebben meer mensen hier in de toekomst wat aan.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6103
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 16 jun 2020 14:35

Globeskater1983 schreef: 16 jun 2020 14:13 @Goudhaantje, Zien op welke versnelling ik zit zal ik denk ik het meest gaan missen met mijn nieuwe fiets. Ik heb een shimano tiagra shifter op de fiets die ik nu heb en die heeft zo'n leuk schermpje dat precies laat zien hoe ik geschakeld sta en hoeveel lichter ik nog kan.
Ik mis wel nog eens een lampje op de helm.., die fel rood oplicht als iemand op een klim probeert lichter te schakelen, maar al op het kleinste verzet zat!
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
Goudhaantje
Forum-lid
Berichten: 204
Lid geworden op: 06 jan 2014 11:52

Gebruikersavatar Goudhaantje 16 jun 2020 14:37

Globeskater1983 schreef: 16 jun 2020 14:13 @Goudhaantje, Zien op welke versnelling ik zit zal ik denk ik het meest gaan missen met mijn nieuwe fiets. Ik heb een shimano tiagra shifter op de fiets die ik nu heb en die heeft zo'n leuk schermpje dat precies laat zien hoe ik geschakeld sta en hoeveel lichter ik nog kan.

Als er een droomframe titanium uit komt dan zal dat de keuze worden, maar dan moet dat wel binnen mijn prijsklasse en aan mijn overige eisen voldoen. De canyon waar ik verliefd op ben is incl Di2.

Ik vind het wel een mooi topic zo geworden met de voors en tegens! hopelijk hebben meer mensen hier in de toekomst wat aan.
Let wel op. Volgens mij heeft Di2 die optie niet. Tenminste, zo heb ik dat een tijd geleden begrepen. Kan inmiddels anders zijn.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27570
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 16 jun 2020 14:47

Zeker wel maar je hebt de ANT+ module nodig.

Plaats reactie