Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Wel of niet elektronisch schakelen?

dix0r
Forum-lid
Berichten: 96
Lid geworden op: 12 jun 2010 15:07

dix0r 12 jun 2020 13:22

Globeskater1983 schreef: 12 jun 2020 13:09
dix0r schreef: 12 jun 2020 09:32 Het meeste is al genoemd in dit topic. TS moet bij zichzelf na gaan wat zijn fietsdoelen zijn.
Haar fietsdoelen ;)

Ik ben een fervent fietser dat hier in de duinen veel schakelt. Als het even kan ga ik naar zuid limburg, belgie, frankrijk of italie om lekker in de bergen te fietsen. Ik ben dol op bikepacken en overal en nergens te fietsen.

Ik had al gezien dat de fiets die ik op het oog heb zonder Di2 een 700 euro goedkoper is. De bikefit moet gaan uitwijzen welke fiets bij mij past, 700 euro meerprijs is veel geld. Ik wil nu wel een fiets kopen waar ik eventueel weer 10 jaar mee vooruit kan.

Ik vind het fijn jullie meningen te lezen en ben er wel over uit dat als elektronisch schakelen binnen mijn budget past dat echt wel wat voor mij kan zijn.

Ik krijg mijn schakelsysteem op mijn huidige fiets niet meer lekker afgesteld al schakelde die met Pinksteren in Zuid Limburg weer helemaal lekker.
Oeps sorry, dat had ik natuurlijk kunnen zien aan de selectie voor een WMN fiets :D

In dat geval (en blijft het natuurlijk persoonlijk) denk ik dat DI2 wel een toegevoegde waarde heeft. Je fietst veel (en hebt al ervaring) en wil 1x geld uitgeven voor een fiets die 10 jaar mee moet gaan.. Dan zou ik het gelijk goed doen.

Succes en laat even weten welke fiets het geworden is (met DI2 of zonder) :D

Gebruikersavatar
Globeskater1983
Forum-lid
Berichten: 266
Lid geworden op: 18 apr 2013 13:23

Gebruikersavatar Globeskater1983 12 jun 2020 13:28

Ja ga ik zeker laten weten. Bij Canyon kies ik toevallig wel voor dames fiets omdat ik op dames en heren fiets heb proef gereden en de dames fiets net iets beter zat door de dames elementen. Zal wel mijn eerste dames fiets worden.

Maar goed ik wil een fiets die goed bij mij past en waar ik weer lang plezier aan ga hebben. En di2 bestond voor zover ik weet nog niet toen ik mijn vorige fiets kocht dus dat is een topic waar ik graag de ervaringen van anderen hoor.

Het liefste zou ik een mooie titaniumfiets uitzoeken maar dat ligt echt wel boven mijn budget ben ik bang..

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 12 jun 2020 13:34

Ik heb net Ultegra DI2 gereden sinds die voor het eerst zijn uitgekomen. De mechanische Ultegra was destijds een ramp icm matige interne bekabeling door het frame. Ik reed pas een stukje op een oude 6700 di2 groep, schakelde knap langzaam, maar voor de rest werkt het nog prima. Mechanisch doet het echter ook prima, enkel met 2 linker handen is bijstellen wat lastiger. Als elektrisch er mee stopt ben je de zak en dat gebeurd nooit als het uitkomt.

Voor mij is electrisch op dit moment geen must, maar een gimmick.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

dix0r
Forum-lid
Berichten: 96
Lid geworden op: 12 jun 2010 15:07

dix0r 12 jun 2020 13:42

Vergeet in dat geval ook niet 'uit te zoomen' en te kijken naar het complete plaatje voor een nieuwe fiets om te bepalen wat belangrijk voor je is.

Is al geopperd in het topic;
De 700 euro die je minder uit geeft aan een DI2 setup kun je natuurlijk ook besteden aan een betere wielset of bijv. wel die fiets met een goede wielset en aerostuur.

asth
Forum-lid
Berichten: 106
Lid geworden op: 24 mar 2015 13:07

asth 12 jun 2020 16:50

Heb je Di2 nodig, zeker niet. Is het fijn schakelen, zeker wel. Oftewel een 'Nice to Have' ipv een 'Must have'. Zelf rij ik nu sinds oktober op met een di2 systeem. Mijn vorige fiets was 105 en schakelde ook perfect. Maar ik ben helemaal fan. Ik schakel nu toch vaker, meer en beter en ben er dus blij mee. Past het in je budget zou ik het doen. Anders niet en heb je ook een mooie goed schakelende fiets.

Ben benieuwd wanneer je de fiets, met of zonder, komt showen bij de Tol ;-)

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5940
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 12 jun 2020 17:06

Kan je beide fietsen niet ergens testen. Of 2 fietsen uitproberen van mensen die je kent , waarvan 1 mechanisch en 1 electronisch schakelen heeft. Zo kan je een prima afgewogen keuze maken, en de juiste beslissing nemen. Het hoeft natuurlijk geen Canyon zijn. Tegenwoordig zijn er genoeg testdagen van verschillende merken waarbij je beide soorten schakelen kan testen.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

mhr-zip
Forum-lid
Berichten: 1155
Lid geworden op: 01 nov 2013 19:42

mhr-zip 12 jun 2020 17:33

Ik zou ook een proefritje maken met elektrisch schakelen. Ik heb het zelf niet, maar bij alle proefritjes vond ik het erg fijn rijden (elektrisch schakelen).

Dus persoonlijk ga ik er voor om bij mijn volgende fiets elektrisch te schakelen, spaar ik maar wat langer.

Aan de andere kant, Globeskater fietst veel en regelmatig in het buitenland. En ik weet niet hoe het zit met de repareerbaarheid van DI2 bij de gemiddelde Franse fietsenmaker.

Mocht je kiezen voor mechanisch schakelen, dan zou ik bij genoeg prijsverschil ook de 105 groep overwegen, want die is ook gewoon goed.
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5940
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 12 jun 2020 17:43

mhr-zip schreef: 12 jun 2020 17:33 Aan de andere kant, Globeskater fietst veel en regelmatig in het buitenland. En ik weet niet hoe het zit met de repareerbaarheid van DI2 bij de gemiddelde Franse fietsenmaker.
Zelf heb ik daar niet naar gekeken toen ik mijn Shimano Di2 kocht. Nadat ik die fiets opgebouwd had ben ik 3 dagen erna naar Frankrijk gegaan. Nu rij ik met deze fiets eTap van Sram en heb me de afgelopen jaren nooit afgevraagd of er iets mis kon gaan.

Mocht het zo zijn dat er op een 2 of 3 weekse vakantie in Europa iets mis gaat met mijn Sram eTap, dan heb ik via Wiggle spoed de spullen door heel EU binnen 2 dagen op vakantie adres. Dat is sowieso sneller dan de fietsenmaker op de hoek die het in 90% van de gevallen ook niet op voorraad heeft.

Als je een fiets met mechanisch Campagnolo koopt kan je tegenwoordig bij ca 80% van de zgn. 'fietsenmakers' in Nederland al niet terecht omdat ze er niets van op voorraad hebben dus waar lullen we over.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Gebruikersavatar
tatootje
Forum-lid
Berichten: 82
Lid geworden op: 24 jul 2012 13:11

Gebruikersavatar tatootje 12 jun 2020 18:09

@Jans wat heeft jou mannetje voor een fiets gekocht.

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5103
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 12 jun 2020 18:11

eTap lijkt mij trouwens best spannend als je over tijdje wat hebt.
Want zijn er dan nog etap 11s dingen te koop ?
Waar shimo erg veel 11s speed en het allemaal met elkaar compatible is.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5385
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 12 jun 2020 19:01

Geen zorgen shimano komt nog dit jaar wel met 12 speed. Alleen door al die koersaflassingen was er vast nog geen geschikt introductiemoment.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 12 jun 2020 19:11

rene schreef: 12 jun 2020 17:43

Als je een fiets met mechanisch Campagnolo koopt kan je tegenwoordig bij ca 80% van de zgn. 'fietsenmakers' in Nederland al niet terecht omdat ze er niets van op voorraad hebben dus waar lullen we over.
We lullen over iets dat je 95% zeker niet zelf kan fixen tegenover iets dat je 95% zeker wel kan fixen.
Van mijn (oudere) Campagnolo spullen is in 10 jaar nimmer iets kapot gegaan dat ik niet op de camping in orde kon maken.... laat staan dat ik wat moest kopen......
Dus wie aan DI2 begint neemt het (kleine) risico dat hij of zij ermee blijft staan, ik zie dat toch als een duidelijke min, hoewel er heel veel positieve N=1 ervaringen zullen zijn.
Ik heb er verder nul interesse in, maar juist DAT puntje zou me weerhouden, als ik er wel interesse in had.
Iets voor de TS om mee te wegen , hoeveel heeft zij de pest in als de zaak dienst weigert?
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Plaats reactie