Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

van staal naar carbon

rogierw8
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 jun 2020 09:56

rogierw8 08 jun 2020 10:18

Beste mede trapper,

Op het moment fiets ik nog op mijn (bijna) vintage koga met een stalenframe (super winner 1988) waarmee ik in mijn studententijd een aantal jaar geleden begonnen ben met fietsen. Alleen begint hij steeds meer kuren te vertonen, zo is afgelopen maand onder andere het orgineel stuur afgebroken :cry: . Dus heb ik besloten na zijn trouwen dienst deze maar eens te gaan vervangen voor een nieuwe racer. Nu is mijn oog na het bepalen van mijn budget en wat bureauonderzoek (forums, pers reviews, youtube etc.) gevallen op de volgende twee fietsen:

- Cube litening c68x (model: race - 2020)
- Orbea Orca Aero (model: m20i-disc)

Nu vroeg ik mij af of er toevallig hier iemand op het forum is die ervaring met een of beide fietsen heeft en deze kan aanraden of afraden. Ik schat de kans wel klein aangezien ik via de zoekfunctie van het forum niet heel veel heb kunnen vinden, maar nooit geschoten is altijd mis.

Rogier
Laatst gewijzigd door rogierw8 op 08 jun 2020 10:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27567
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 08 jun 2020 10:22

Gewoon kopen wat je mooi vindt en -belangrijker- wat goed past. Met beide fietsen is niks mis...

Wielen kunnen een aandachtspunt zijn, met name als je wat meer weegt...

Maurice383
Forum-lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 22 nov 2019 18:37

Maurice383 08 jun 2020 11:17

Ik heb geen ervaring maar in mijn zoektocht naar een nieuwe racer ook de Cube Litening overwogen. Veel fiets voor relatief weinig geld. Toch schijnen de wielen wel van mindere kwaliteit te zijn en sram force etap moet je ook willen. Geen idee wat je budget is maar ik zou je zoektocht eens wat breder maken met meer merken. Daarnaast ook kijken welke fiets je goed past.
Hoe sterk is de eenzame fietser

rogierw8
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 jun 2020 09:56

rogierw8 08 jun 2020 18:19

Maurice383 schreef: 08 jun 2020 11:17 Ik heb geen ervaring maar in mijn zoektocht naar een nieuwe racer ook de Cube Litening overwogen. Veel fiets voor relatief weinig geld. Toch schijnen de wielen wel van mindere kwaliteit te zijn en sram force etap moet je ook willen. Geen idee wat je budget is maar ik zou je zoektocht eens wat breder maken met meer merken. Daarnaast ook kijken welke fiets je goed past.
Ben nu wel benieuwd waarvoor jij dan uiteindelijk bent gegaan. Mijn budget is maximaal 5k. ik heb ook nog gekeken naar de Cannondale SystemSix Carbon Ultegra Black Pearl 2020.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27567
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 08 jun 2020 18:27

De volgorde waarin je zoekt is verkeerd. Je moet eerst kijken welke geometrie bij je past. Daar vervolgens bepaalde modellen zoeken. Niet andersom.

Slechte fietsen worden door A-merken niet gemaakt. Wel zijn wielen vaak een sluitpost en zitten er zelfs op duurdere fietsen vaak inferieure wielen.

Het merk groepset maakt niet zo heel veel uit, al heb ik bij schijven toch een sterke voorkeur voor Shimano. Voor 5k is Ultegra het minimum (evt. Di2).

Uiteindelijk kun je wel tot een lijst van 50 potentiële fietsen komen. Dat maakt de keuze er niet makkelijker op. Of wel, want je mag ook gewoon kandidaten wegstrepen met volledig irrationele argumenten zoals "vind ik niet mooi", "ik heb niks met het merk" enzovoorts.

Als je niet zelf kunt sleutelen zou ik ook kijken naar wat de lokale FM aan merken voert.

Cube en Orbea zijn overigens geen merken die je in één adem verwacht. Daar is overigens niks mis mee. De Cube is zonder meer de saaiste van de twee, zeg maar de VW Golf onder de fietsen. Orbea zie je veel minder vaak, alhoewel ik het idee heb dat ze goed bezig zijn.

Harry Jacques
Forum-lid
Berichten: 372
Lid geworden op: 03 jun 2012 12:35
Locatie: Zwolle

Harry Jacques 08 jun 2020 20:10

Eens met wat Havanna schrijft: de fiets moet je passen, dus juiste maten/geo hebben en daarna? Kies met je hart, waar ga je van stralen? Vervolgens Tussen deze twee kiezen zou voor mij niet moeilijk zijn: absoluut de Orbea. Veel bijzonderder dan een Cube.
Maar ga vooral voor waar jij blij van wordt.

Maurice383
Forum-lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 22 nov 2019 18:37

Maurice383 08 jun 2020 21:15

rogierw8 schreef: 08 jun 2020 18:19
Maurice383 schreef: 08 jun 2020 11:17 Ik heb geen ervaring maar in mijn zoektocht naar een nieuwe racer ook de Cube Litening overwogen. Veel fiets voor relatief weinig geld. Toch schijnen de wielen wel van mindere kwaliteit te zijn en sram force etap moet je ook willen. Geen idee wat je budget is maar ik zou je zoektocht eens wat breder maken met meer merken. Daarnaast ook kijken welke fiets je goed past.
Ben nu wel benieuwd waarvoor jij dan uiteindelijk bent gegaan. Mijn budget is maximaal 5k. ik heb ook nog gekeken naar de Cannondale SystemSix Carbon Ultegra Black Pearl 2020.
Ben uiteindelijk voor Bianchi oltre xr4 gegaan. Fors boven mijn budget maar wel helemaal m’n droomfiets. Daarnaast waren de maten ook gunstig.
Hoe sterk is de eenzame fietser

Plaats reactie