Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Ik snap het niet helemaal!?

Gebruikersavatar
Patsknal
Forum-lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 08 mar 2017 14:39
Contact

Gebruikersavatar Patsknal 02 jun 2020 15:11

Hallo trappers,

Ik heb het huidige frame in maat L

Afbeelding

Wat is nu concreet het verschil met het onderstaande frame in maat M?

Afbeelding

Ik stel deze vraag omdat de Wilier helaas hier en daar zijn blanke lak loslaat en het wat mij betreft toch een maatje kleiner had mogen zijn. Mijn zadel staat neutraal de stuurpen is 80mm, staat vlak en ik gebruik geen spacers. Heb ik iets aan het frame van Cinelli in maat M?
Ik ben in staat het verschil van 9 mm uit te rekenen (het verschil van maat L bij de Wilier en T1 bij de Cinelli. Betekent dit heel simpel dat ik dan met een stuurpen van 90 mm en 15mm spacers in de zelfde positie zit? En wat als ik maar een 5 mm spacer gebruik, moet ik dat dan ergens corrigeren in de stuurpen?
Tot slot is het denk ik niet onbelangrijk te vermelden dat ik wel goed op de Wilier zit. Ik kan 150+ fietsen zonder ongemakken. Het vermoden dat hij eigenlijk net te groot is heeft meer te maken met de proporties die het oog waarneemt.

Alvast dank voor jullie reacties.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15962
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 02 jun 2020 15:56

Patsknal schreef: 02 jun 2020 15:11 ............ Het vermoden dat hij eigenlijk net te groot is heeft meer te maken met de proporties die het oog waarneemt....................
Dan moet je misschien eens een foto plaatsen.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8548
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 02 jun 2020 15:57

Je zit goed en het had een maatje kleiner mogen zijn.
Schiet mij maar lek🤕
De Willier in maar M komt meer overeen.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 02 jun 2020 16:07

Je conclusies kloppen ruwweg, de zitbuishoek is hetzelfde dus met de stuurpenlengte en stuurhoogte aangepast kom je ongeveer in dezelfde positie.
Wel is de zitbuis 9,5 cm korter, dus de zadelpen steekt dito meer uit......
Kom je aan een extreem lange zadelpen en een 90 mm stuurpen , dan rijst de vraag of het Cinelli frame wel de optimale keus is, je lijkt een kort en hoog frame nodig te hebben.
Stuur 10 mm lager maakt voor de reach zo weinig uit dat ik dat zou verwaarlozen.

Edit, de Wilier in M heeft een grotere zitbuishoek, dat maakt de reach ongeveer 10 mm langer omdat het zadel dito naar achteren moet voor dezelfde setback.
Behalve de zitbuis is er weinig verschil met de Cinelli in M...
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
Patsknal
Forum-lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 08 mar 2017 14:39
Contact

Gebruikersavatar Patsknal 02 jun 2020 16:18

Lcsmet schreef: 02 jun 2020 15:56
Patsknal schreef: 02 jun 2020 15:11 ............ Het vermoden dat hij eigenlijk net te groot is heeft meer te maken met de proporties die het oog waarneemt....................
Dan moet je misschien eens een foto plaatsen.
https://www.instagram.com/p/B_CTelpJEMU/ Kan je hier iets mee?

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 02 jun 2020 16:53

Het voldoet niet zo aan de heersende modes , maar echt te groot is dat frame niet.
Wil je toch wat anders dan moet je een frame zoeken met evenveel stack en minder reach....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15962
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 02 jun 2020 16:56

Volgens mij is er met de verhoudingen, behalve dat je stuurpen aan de korte kant is, van je fiets niet zo heel veel mis mee.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Lcsmet op 02 jun 2020 16:59, 1 keer totaal gewijzigd.
I know myself like no one else
Nothing to defend

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 02 jun 2020 16:57

stuurpen van 80 mm is wel de ondermaat voor een goed "passend" frame maar heel veel zegt dit ook weer niet keuze is dus aan jou.

Gebruikersavatar
Patsknal
Forum-lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 08 mar 2017 14:39
Contact

Gebruikersavatar Patsknal 02 jun 2020 17:10

Dank voor jullie opmerkingen.

@Lcsmet ik heb ook geprobeerd de afbeelding zo weer te geven maar ook dat snap ik blijkbaar net helemaal ;-)

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 02 jun 2020 17:55

Patsknal schreef: 02 jun 2020 16:18
https://www.instagram.com/p/B_CTelpJEMU/ Kan je hier iets mee?
[/quote]
om het goed te begrijpen zouden we ook de renner op de fiets willen zien ;-).
Of ook: geef eens je grootte en beenlengte. Dan kunnen we ook beter duiden of het allemaal 'past'. Maar als je je nu ok voelt op de fiets, is dit een goed startpunt. Of voel je je toch niet helemaal ok op de huidige fiets?


Wat ik mis nog: om fietsmaten te vergelijken moet je terugvallen op stack en reach om het correct te beoordelen. Lomp dat voor nieuwe frames nog altijd niet iedereen stack en reach geeft.
Keezx deed de berekening in die richting door het verschil van de zadelbuishoek te duiden (zadel komt 1cm meer naar voor). Dus in maat M: bovenbuis Willier: 53,7, Saetta bovenbuis 54.5; Om ze te vergelijken moet je bij de Willier die 1 cm bijtellen (of bij Saetta aftrekken). Dus in lengte zijn ze ongeveer even groot.

Ik zou de stack en reach van je huidige fiets opmeten* en geen Saetta nemen gezien die de moeite niet willen doen je de stack en reach van hun frames te geven....

Walter
* fiets met achterwiel tegen de muur; meet horizontaal afstand midden bb tot muur; meet horizontaal afstand 'bovenkant frame 'in het midden van de stuurpen'' tot de muur: trek die 2 waardes van elkaar af en je hebt de reach. Voor de stack meet midden bb tot grond en afstand bovenkant frame aan stuurpen tot de grond en trek die weer van elkaar af.

Gebruikersavatar
Patsknal
Forum-lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 08 mar 2017 14:39
Contact

Gebruikersavatar Patsknal 03 jun 2020 10:55

Dank je Walter.

Ik ben 176 en heb een bbl van 81. En dank voor de tip van het meten van de reach en stack.

De waardes van de Cinelli heb ik wel kunnen achterhalen. (per toeval hier op het forum) stack=543
reach=384

buddo
Forum-lid
Berichten: 1964
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 03 jun 2020 11:44

Dan lijkt de Cinelli in maat M mij helemaal niet zo gek. Paar kleine spacers er bij en een wat langere stuurpen dan je nu hebt en klaar. Wel zorgen voor een wat langere zadelpen omdat de staande buis circa 10 cm korter is.

Plaats reactie