Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Korte/lange zit-vraag

Fredje00
Forum-lid
Berichten: 78
Lid geworden op: 10 feb 2020 17:07

Fredje00 02 jun 2020 13:24

Hi allemaal,

ik zit een beetje te klooien met stuurpenlengtes en blijf maar tegen hetzelfde aanlopen.

De theorie zegt dat wanneer je 'korter' op je fiets zit, je dieper komt te zitten, terwijl je bij 'langer', wat meer rechtop komt te zitten.

Ik krijg dit niet recht in mijn hoofd, want mijn gevoel zegt (en blijft zeggen) dat je, wanneer je stuur dichterbij komt, je meer rechtop komt te zitten, omdat de hoek in heup groter wordt.

Heeft iemand misschien een link/artikel waar ik me hier kan bijscholen? Of kan iemand in drie zinnen mijn natuurkunde even bijspijkeren?

Thanks!

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 02 jun 2020 13:31

Ik ben benieuwd welke theorie dat zegt want ik volg jouw theorie; korter is rechter. Zoals profs net met zeer lange stuurpen gaan rijden om én laag én lang te zitten (en getraind te zijn om zo te kunnen rijden).

Ik moet nu even passen een goede referentie door te sturen die dat goed duidt. Veelal wordt positioneren gedaan alsof er maar 1 uitkomst is voor een bepaalde grootte van renner. Maar dat is natuurlijk niet. 'Hoe je wilt en kan zitten' speelt ook mee.

En tenslotte is er bij iedere positie van je stuur de keuze van de renner zich meer of minder aero te zetten.

Walter

buddo
Forum-lid
Berichten: 1964
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 02 jun 2020 14:31

Fredje00 schreef: 02 jun 2020 13:24 De theorie zegt dat wanneer je 'korter' op je fiets zit, je dieper komt te zitten, terwijl je bij 'langer', wat meer rechtop komt te zitten.
Volgens mij is het niet korter en dus dieper, maar kun je bij korter zitten dieper komen te zitten. Je hoeft niet ver naar voren en kunt dus verder naar beneden. Uiteraard mits je dat prettig vind en je rug het aankan.

walter- schreef: 02 jun 2020 13:31 Zoals profs net met zeer lange stuurpen gaan rijden om én laag én lang te zitten (en getraind te zijn om zo te kunnen rijden).
Volgens mij zit een prof kort (meestal relatief kleine framemaat), relatief lange stuurpen en kunnen ze dus kort en laag zitten.

barverme
Forum-lid
Berichten: 377
Lid geworden op: 25 jun 2019 10:34

barverme 02 jun 2020 14:56

De meeste profs zitten niet kort hoor, integendeel. Die kleinere framemaat is er vooral om zo laag mogelijk te kunnen gaan (stack). Peter Sagan bijvoorbeeld heeft een reach van zadelpunt tot stuur van maar liefst 62 cm (stuurpen van 13 cm). Probeer dat zelf maar eens ...

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 02 jun 2020 15:05

buddo schreef: 02 jun 2020 14:31 ...

Volgens mij zit een prof kort (meestal relatief kleine framemaat), relatief lange stuurpen en kunnen ze dus kort en laag zitten.
Het hangt er vanaf waarmee we vergelijken.
Met de opkomst van de comfort racers is er een reeks van fietsen met korte reach en hoge stack. Op dergelijke fietsen zitten fietsers en hoog en kort. Vergelijk je die met 'racefietsen' dan zijn de kleine maten waarop profs rijden nog lang te noemen. En profs rijden dan misschien met 1 maatje kleiner, grofweg 1 cm minder reach maar dan met 13cm stuurpen ipv 11. Dan komen ze nog iets langer uit - misschien nog met een stuur dat ook een langere reach heeft (Ik praat over een paar setups die ik gezien heb, het is nooit helemaal te veralgemenen).

Vroeger kon je op 'competive cyclist ' een bike fit uitvoeren en dan kwamen er verschillende opties uit. Helaas blokkeren die nu hun website omdat ze niet aan de Europese privacy regels willen voldoen.
Je kreeg dan de 'Eddy' fit, verwijzend hoe vroeger profs echt nog wat verder zaten.

Walter

bartaspin
Forum-lid
Berichten: 191
Lid geworden op: 05 dec 2011 09:32

bartaspin 02 jun 2020 19:10

Fredje00 schreef: 02 jun 2020 13:24

De theorie zegt dat wanneer je 'korter' op je fiets zit, je dieper komt te zitten, terwijl je bij 'langer', wat meer rechtop komt te zitten.

Je bedoelt waarschijnlijk dat wanneer je op een kleiner frame fietst je dieper komt te zitten. Dat komt omdat je zadel dan hoger uit je frame steekt en de drop (hoogte verschil tussen zadel en stuur) groter wordt.

Fredje00
Forum-lid
Berichten: 78
Lid geworden op: 10 feb 2020 17:07

Fredje00 02 jun 2020 20:28

Ah, is het drop die het verschil maakt? Dus ik moet bij een kort frame meer bolling in mn rug kunnen maken, en met een langer frame meer uit kunnen strekken? Klinkt logisch..

klimski
Forum-lid
Berichten: 430
Lid geworden op: 12 mei 2013 19:50

klimski 02 jun 2020 23:43

Ik ben vanwege nek en rugklachten naar een korter frame gegaan met minder drop en een korte pen. Nu zit ik redelijk rechtop en met bolle rug. Niet erg aero maar ik ben recreant en fiets zo'n 30 km/h solo
Koga Granlux 1995 Campa Mirage.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 03 jun 2020 01:14

Ik sluit niks uit, maar dat werkt voor de meesten met rugklachten averechts om dat er trapkracht vanuit de rug gehaald kan worden en men dat in de praktijk ook vaak doet....
Rechtop of niet is daarvoor niet zo interessant, het gaat om inzet van spiergroepen, ga je het bekken met elke trap kantelen dan is er meer kans op rugklachten....is het bekken al naar voren gekanteld dan is die neiging minder.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

buddo
Forum-lid
Berichten: 1964
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 03 jun 2020 08:42

Kwam dit toevallig tegen, gaat over de korte zit: https://www.facebook.com/FysiotherapieH ... 791877595/

Je kunt het ook lezen zonder facebook account (anders had ik het ook niet gevonden)

Fredje00
Forum-lid
Berichten: 78
Lid geworden op: 10 feb 2020 17:07

Fredje00 03 jun 2020 08:59

Duidelijk verhaal, thanks!

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 03 jun 2020 09:37

Vind het eigenlijk niet zo'n duidelijk verhaal....
Ik vraag me oprecht af of die Henk Piek veel ervaring met fietsers heeft/ cq zelf wel eens op een racefiets zit, het klinkt allemaal nogal bedacht, deels juist, dat wel, maar het strookt niet helemaal met mijn eigen ervaringen.
Fiets men niet prestatiegericht, dan klopt het wel zo'n beetje.....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Plaats reactie