Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Aluminium of carbon gravelbike

MarlyV
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 mei 2020 08:09

MarlyV 26 mei 2020 09:00

Goedemorgen,

Op dit moment ben ik mij aan het oriënteren op een gravelfiets voor erbij.
Ben benieuwd hoe de ervaringen zijn met aluminium frames (met carbon voorvork) tegenover volledig carbon. Ik hoor dat je het comfort vooral uit de dikkere banden en bandenspanning kan halen waardoor aluminium frames ook prima voldoen. Is dit inderdaad de algemene ervaring? Of is een carbonframe toch echt een must als je enigszins comfortabel langere ritten wil maken? Zelf zal ik voornamelijk in het oosten van het land gaan gravelen
Laatst gewijzigd door MarlyV op 26 mei 2020 13:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 26 mei 2020 10:27

Zou je bij gravelfietsen niet vooral kiezen tussen staal of carbon? Waarbij de populaire fietsmerken allemaal wel met een mooie carbon uitvoering komen (en als voordeliger alternatief inderdaad aluminium). En de meer traditionele offroad/gravel merken nog veel op staal varen?
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
bluebird
Forum-lid
Berichten: 652
Lid geworden op: 19 jul 2005 19:27
Locatie: huis in het bos

Gebruikersavatar bluebird 26 mei 2020 11:02

Zelf heb ik een alu crosser in gebruik als gravel/slecht weer racer. Daar merkte ik inderdaad dat comfort een dingetje werd op de weg met racebanden. Alhoewel ik deze banden ook op mijn (carbon) racer heb gereden voelde het duidelijk oncomfortabel op de crosser. Nu zal een crosser wellicht van zichzelf al minder comfy zijn dan een 'echte' gravelbike. Maar bij mij deden bredere gravelbanden en de daarbij behorende lagere bandenspanning echt een heleboel voor het comfort.
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 26 mei 2020 12:16

MarlyV schreef: 26 mei 2020 09:00 Goedemorgen,

Op dit moment ben ik mij aan het oriënteren op een gravelfiets voor erbij.
Ben benieuwd hoe de ervaringen zijn met aluminium frames (met Carbon voorvork) tegenover volledig Carbon. Ik hoor dat je het comfort vooral uit de dikkere banden en bandenspanning kan halen waardoor aluminium frames ook prima voldoen. Is dit inderdaad de algemene ervaring? Of is een Carbonframe toch echt een must als je enigszins comfortabel langere ritten wil maken? Zelf zal ik voornamelijk in het oosten van het land gaan gravelen
Aluminium en carbon zijn materialen zoals hout en staal, geen eigennamen en dus geen hoofdletters.....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 26 mei 2020 14:23

Zo is het,
Het is ook bar en Nm en r/min en Hz.

HarryuitHilversum
Forum-lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05

HarryuitHilversum 26 mei 2020 15:07

Mijn gravelracer heeft een alu frame en een carbon zadelpen en voorvork. Het comfort icm de brede banden met lage spanning is zeker voldoende. Wel is ie met 9,5 kg wat zwaar, daardoor voelt de fiets wat minder speels.

Ik zie mijn gravelracer vooral als winter/slechtweer fiets en wilde er ook niet teveel geld aan uitgeven. Maar als ik vol voor gravel zou gaan, dan zou ik toch voor een lichter (carbon) frame gaan.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 26 mei 2020 15:42

Op een gravelfiets maakt het eigenlijk allemaal niet zo uit. Ik zou net graag op een alu rijden als ik nu doe op mijn Chinees carbon.

Comfort maakt weinig uit omdat het vooral uit de dikke banden komt.

Gewicht is ook niet zo belangrijk.
Geometrie wel, die bepaald de speelsheid en directheid van de fiets.
Afbeelding

Harry Jacques
Forum-lid
Berichten: 372
Lid geworden op: 03 jun 2012 12:35
Locatie: Zwolle

Harry Jacques 29 mei 2020 23:13

Voor wat meer comfort zou je ook kunnen kiezen voor titanium, bijv Guillem atalaya of de pilot scram. Wel wat duurder, maar naast comfortabel ook veel duurzamer en sterker dan carbon.

annh
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 02 okt 2005 20:17

annh 16 dec 2020 07:26

Ik heb momenteel een specialized tarmac voor op de baan en een specialized suspension epic competition (wel al 5jaar oud) voor off road. Op beide fietsen zit ik heel comfortabel.

Ik denk er soms aan om een gravel erbij te nemen. Wat zijn jullie ervaringen? Kan dat een meerwaarde zijn, aangezien ik heel tevreden ben van mijn epic...

thx
Laatst gewijzigd door annh op 16 dec 2020 13:27, 1 keer totaal gewijzigd.

HarryuitHilversum
Forum-lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05

HarryuitHilversum 16 dec 2020 08:14

De meerwaarde zit wat mij betreft vooral in de makkelijke stukken over egale ondergrond. Dan is een gravelbike wat sneller/hoef je wat minder hard te trappen tov een mtb.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27551
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 16 dec 2020 08:36

Alu kan prima, de enige reden dat ik carbon heb gekozen is dat ik geen lelijke lasnaden wil en het fijn vind als ie niet enorm zwaar is.

chris80
Forum-lid
Berichten: 1166
Lid geworden op: 27 jul 2006 23:49

chris80 16 dec 2020 13:13

Ik rij zelf op een alu crosser. Wat mij betreft comfortabel genoeg.

Keuze voor alu was trouwens ook financieel, ik wilde niet teveel uitgeven voor een winterfiets 😀

Plaats reactie