Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Eerste racefiets dames

DanielleLW
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 mei 2020 09:01

DanielleLW 24 mei 2020 09:53

Hi,

Ik ben helemaal nieuw hier op dit forum. Ik wil mijn eerste racefiets gaan kopen, maar als nieuweling heb ik dus nog weinig verstand van wat een goede eerste aankoop is.

Het doel is in het weekend of na het werk op de racefiets te stappen en dan lekker een rondje te fietsen (+/- 40 km). Wie weet ook nog langere afstanden. Maar ik ga dus wel voor endurance/comfort.

Ik wil +/- €900 uitgeven en ben op zoek naar een damesfiets. Ik ben 1.68 lang.

Toen ik online ging zoeken, viel mijn oog op een Trek Domane AL WSD 3 €849 (Shimano Sora). Ook vanwege de kleur, ik zocht naar een zwarte of witte racefiets.
https://www.trekbikes.com/nl/nl_NL/fiet ... Code=white

Gister ben ik naar een fietsenzaak (Leenders Bike Totaal) geweest om mij eens te oriënteren en te laten adviseren (ben toevallig bij mijn ouders in het oosten van het land, woon zelf in Amsterdam).

De medewerker was vriendelijk en gaf goed advies, maar benadrukte ook dat veel racefietsen niet of pas op lange(re) termijn leverbaar zijn (vanwege corona kopen veel mensen nu een racefiets). Zo ook de Trek die ik voor ogen had. Ik heb overigens online gekeken en ik zie inderdaad op 12Go Biking en Mantel dat veel racefietsen niet leverbaar zijn of een lange(re) levertijd hebben. Ook vertelde hij dat je Trek vooral om het merk koopt en je bij een merk als Cube vergelijkbare racefietsen/onderdelen krijgt voor minder geld.

De enige dames racefiets die nog in de winkel stond en interessant was voor mij, was de Cube Axial WS €749 (Shimano Claris). Framemaat 50 cm.
https://www.cube.eu/nl/2020/bikes/women ... reen-2020/

Ik heb hier een stukje op gefietst en dat voelde goed, voor zover ik dat kan inschatten voor een eerste keer op een racefiets. Ik mocht er nog even over nadenken en ik kan dinsdag terugkomen (vandaag & morgen zijn ze gesloten) voor een lichaamsmeting en fietsafstelling en dan nog een stukje proef fietsen. Kortom: hele goede service.

Nu is mijn vraag: doe ik er goed aan deze Cube te kopen ipv de Trek met €100 prijsverschil en het verschil tussen de Shimano groep?

Daarbij speelt ook mee dat ik zin heb om te beginnen met fietsen en het natuurlijk de vraag is op welke termijn de Trek weer leverbaar is of ergens anders te verkrijgen is. Het merk zelf is voor mij persoonlijk niet belangrijk.

Overigens zag ik ook nog deze Cube Axial WS Pro €899 (Shimano Sora). Wel weer wat duurder dan de Trek en de Cube Axial WS.
https://www.cube.eu/nl/2020/bikes/women ... oral-2020/
Moet ik deze nog overwegen volgens jullie?

Ik hoor het heel graag van de kenners hier!

prjz
Forum-lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:41

prjz 24 mei 2020 12:03

Ik zou in ieder geval geen fiets met Clarisonderdelen kopen.

Voor € 900 is wel iets beters te vinden.
De volgorde van de onderdelen van Shimano van laag naar hoog is:
Claris-Sora-Tiagra-105-Ultegra-Durec Ace.
Weet niet waar je woont, maar Wim de Vos in Ooserhout heeft volgens het forum altijd scherpe prijzen. Ik zie daar bijvoorbeeld twee Sensa-fietsen staan.
Ik zou minimaal voor Tiagra kiezen.
prj

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8343
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 24 mei 2020 12:21

Misschien nog een keer lezen: Danielle woont in Amsterdam.

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2857
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 24 mei 2020 12:23

Slechte tijd om een fiets te willen kopen. Lente is sowieso moeilijk, met Corona erbij nog vervelender.

Andere optie: in Amsterdam en wijde omgeving (25km) heb je zat winkels. Ga eens voor zitten, maak een lijst en bel ze allemaal af met duidelijke vragen: ben 1.68 lang, zoek een racefiets in maat 50/52, afmontage minimaal Tiagra, kleurtje x, velgremmen. Wat heb je staan. Dan blijven er weinig winkels over waar je vervolgens langs kunt gaan en eventueel een fiets direct mee nemen. Een kennis met verstand mee nemen is altijd handig.

Smaakt het, dan kun je over een paar jaar, als de situatie weer genormaliseerd is, in de HERFST een nieuwe fiets uitzoeken. Winkels willen dan ook nog eens hogere kortingen geven omdat de modellen van het volgend jaar aankomen en zij (en de importeurs) van de voorraden af moeten.

PS: een heren model 50-52 past ook doorgaans...

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 24 mei 2020 13:26

Ligt eraan hoe snel je op de fiets wil stappen, de maat die de verkoper aangaf was in ieder geval goed.
Mt 50/52 of S is prima, en om te beginnen lijkt me die Cube Ok.
Voordeel van een fiets in die prijsklasse is dat je niet veel afschrijft wanneer je 'm na een paar jaar wil verkopen, omdat je iets beters wilt.
Of je gaat kijken op Marktplaats, maar zorg dan dat iemand met verstand van zaken je kan adviseren.

velopierre
Forum-lid
Berichten: 174
Lid geworden op: 03 jun 2017 11:58
Locatie: Midden Nederland

velopierre 24 mei 2020 14:28

Levertijd kan een dingetje zijn inderdaad. Ik zou zelf toch niet snel voor Claris afmontage kiezen (2x8).
Hou er ook rekening mee dat een fiets met schijfremmen duurder is dan een fiets met velgremmen. Met een beperkt budget zou ik voor velgremmen gaan. Levert ook een lichtere fiets op.
En beperk je niet tot de damesfietsen. Herenfietsen kunnen net zo goed met een ander zadel en met eventueel een iets smaller stuur.
Succes met je zoektocht.

prjz
Forum-lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:41

prjz 24 mei 2020 14:48

Of bij Vos in Zwanenburg kijken. Site zegt dat hij 200 damefietsen in voorraad heeft. Is wel een dozenschuiver, dus ik weet niet in hoeverre service voor jou een voorwaarde is.
Op de site staan bijv een Sensa en een Garnelli die bij jou budget passen. De Ganelli is het eigen huismerk, maar is gewoon een Sensa.
prj

klimski
Forum-lid
Berichten: 430
Lid geworden op: 12 mei 2013 19:50

klimski 25 mei 2020 20:22

Je kan ook op fietsenwijk.nl kijken voor een tweedehands of overjarig bij een fietsenmaker. Bijvoorbeeld:

http://fietsenwijk.nl/fietsen/gebruikte ... 1E9376&p=1
Koga Granlux 1995 Campa Mirage.

klimski
Forum-lid
Berichten: 430
Lid geworden op: 12 mei 2013 19:50

klimski 25 mei 2020 21:02

En, toevallig kwam ik ook nog deze aanbieding tegen. In 51 moet het passen, de Veloce van Campagnolo is veel beter dan Claris/Sora van shimano..

https://cyclewear.eu/basso-devil-campa- ... -geel.html
Koga Granlux 1995 Campa Mirage.

Plaats reactie