Dag allemaal,
Vanwege de corona crisis ga ik sinds 2 weken, 3 x per week, op de racefiets op en neer naar kantoor. Ca. 22 km enkele rit waar ik 45 min over doe. Met het OV doe ik er net zo lang over, dus waarom niet lekker op de fiets.
Deze racefiets heb ik tijdelijk geleend. Het is wel een oudje en iets te klein voor mijn lengte, maar nood breekt wet. Echter bevalt het mij dusdanig goed, dat ik voor mijzelf een racefiets wil aanschaffen.
Maar jullie kunnen het wel invullen: ik heb er geen kaas van gegeten en kan er soms geen kaas van maken ook.
Heb me wel ingelezen de afgelopen 2 weken. Het verschil tussen de shimano onderdelen bijv. is me wel duidelijk en ook de framehoogte. Met 1,83 m zit ik op 57/58 cm toch?
Ik ben eigenlijk op zoek naar een 2e hands fiets rond de € 500,-. Maar als ik naar advertenties kijk zie ik nergens het bouwjaar van de fiets erbij staan? Is dat niet relevant?
Of gaat het echt steeds om de afmontage van de onderdelen?
Alleen als ik google op het model krijg ik een jaartal en betaal ik alsnog € 600,- voor een fiets van 15 jaar oud.
Wat raden jullie aan?
Bij voorbaat excuses voor mijn onwetendheid.
Alle hulp is welkom!
Dank en groet,
Jorre
Door de bomen het bos niet meer zien...
Leeftijd maakt eigenlijk niet zo heel veel uit. Een frame kan lang mee gaan. In carbon land maakt dat wellicht wel uit vanwege technologische ontwikkelingen.
Ik heb laatst een kale stalen frame uit 1993 voorzien van hedendaagse onderdelen. Fietst uitstekend.
Het hangt een beetje af van wat je zelf wilt. Bij oudere frames past vaak max 25mm qua banden in. Wil je breder, zal het wat moderner moeten zijn.
Aan de onderdelen kun je een beetje inschatten van welk tijdperk het fietsje is, maar het belangrijkste is wat is de staat van deze onderdelen.
Als je daar verstand van hebt zou ik de leeftijd los laten. En anders iemand anders vragen om mee te zoeken.
Ik heb laatst een kale stalen frame uit 1993 voorzien van hedendaagse onderdelen. Fietst uitstekend.
Het hangt een beetje af van wat je zelf wilt. Bij oudere frames past vaak max 25mm qua banden in. Wil je breder, zal het wat moderner moeten zijn.
Aan de onderdelen kun je een beetje inschatten van welk tijdperk het fietsje is, maar het belangrijkste is wat is de staat van deze onderdelen.
Als je daar verstand van hebt zou ik de leeftijd los laten. En anders iemand anders vragen om mee te zoeken.
-
- Forum-lid
- Berichten: 733
- Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05
Op dit moment kopen heel veel mensen een eerste racefiets. De 2e hands markt is zo ongeveer ontploft en vraagprijzen liggen soms vlak onder de nieuwprijs. Nieuwe instappers worden ook steeds lastiger verkrijgbaar, maar zijn zeker nog te vinden. In deze markt zou ik daarvoor gaan. Kijk eens bij mantel, 12gobiking of kijk eens bij zo’n grote handelaar als De Vos.
Wil je voor woon-werk met deze afstand wel een racefiets vraag ik me af. Op dit moment is een racefiets prima maar met wat regen moet je al spatborden monteren. Misschien moet er wat bagage mee en ik denk dat je nu op je werk moet omkleden.
Zou een goede hybride met smallere banden niet de slimmere keuze zijn? Het snelheidsverschil is misschien een aantal km maar dat win je terug door niet te hoeven omkleden op je werk en je hebt meteen een fiets voor de andere ritjes in het dorp.
Zou een goede hybride met smallere banden niet de slimmere keuze zijn? Het snelheidsverschil is misschien een aantal km maar dat win je terug door niet te hoeven omkleden op je werk en je hebt meteen een fiets voor de andere ritjes in het dorp.
Niets mis met spatborden. Op mijn werk heb ik een kratje met kleding. Opfrissen op werk ipv thuis in de ochtend. Ben ik ook nog eens sneller klaar omdat ik dan niet uitgebreid onder de douche sta te zingen. Met de fiets doe ik er 35 minuten over. Met de auto ook. Rekensom is snel gemaakt.
Met zo'n hybride ga je ook zweten en dan wil je je eigenlijk ook een beetje opfrissen. Zeker de komende maanden...
Met zo'n hybride ga je ook zweten en dan wil je je eigenlijk ook een beetje opfrissen. Zeker de komende maanden...
Paar kleine tips als je een oudere fiets koopt. Koop iets waar je behalve onderhoud niets aan wilt veranderen. Want ik spreek uit ervaring als ik zeg dat oudere fietsen updaten snel heel bewerkelijk wordt want: 8 speed onderdelen gaan niet met 10 speed, bottom bracket zit moervast, iso vs jis vierkante as, banden niet breder dan 25mm etc. Wil je klimmen? Kies dan een triple, want de cassettes achterop (8 speed, 9 speed) gaan vaak maar tot een 26 of 28 - of je moet weer een lange kooi derailleur kopen voor een oude groep etc.
Dus, ga je voor een oudere fiets, zoek er een die je zo wilt rijden en hooguit onderdelen 1 op 1 vervangen, anders blijf je bezig. (Tenzij je dat juist leuk vindt. Zo heb ik nu een Koga uit '95 met compact crank en carbon vork..)
Dus, ga je voor een oudere fiets, zoek er een die je zo wilt rijden en hooguit onderdelen 1 op 1 vervangen, anders blijf je bezig. (Tenzij je dat juist leuk vindt. Zo heb ik nu een Koga uit '95 met compact crank en carbon vork..)
Koga Granlux 1995 Campa Mirage.
Apropos framemaat: ter referentie, ik fiets met 1'85 op een ouderwets 'vierkant' frame maat 56: zitbuis en bovenbuis beiden 56. Maar ik zit dan ook helemaal niet diep ivm rug en nekklachten. Vroeger dacht ik dat ik op een 60 moest zitten...
Koga Granlux 1995 Campa Mirage.