Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Nieuwe racefiets, focus op pasvorm/geometrie

Hikatomb
Forum-lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 28 apr 2014 11:11

Hikatomb 15 mei 2020 14:16

nijkie schreef: 15 mei 2020 13:42
Hikatomb schreef: 15 mei 2020 13:12
amclassic-fan schreef: 15 mei 2020 12:38 Ziet eruit als een vrij waardeloze bikefit. Wat is je binnen beenlengte?
Persoonlijk heb ik het ervaren als een erg fijne bikefit. Hij heeft eerst de maten van mijn oude fiets over genomen en daarna alles afgesteld. Op basis van die houding is dit rapport opgesteld. BBL = 92cm.
Dan moet je een frame hebben met lange reach Cannondale bijvoorbeeld.
Rapport is theorie,praktijk is finetuning het mm werk zeg maar.
2 uurtjes rammen zit je anders dan 5 uur relax rijden.gespannen vs ontspannen.
Kan jij me uitleggen waarom je bij een lange reach uitkomt? Alle reacties hierboven gaan van een korte reach uit.

JDW
Forum-lid
Berichten: 248
Lid geworden op: 18 aug 2014 14:11

JDW 15 mei 2020 15:02

De verhouding tussen je totale lichaamslengte en je beenlengte is hierin bepalend.
Als de zadelhoogte uit de meting klopt, heb je korte benen ten opzichte van je lengte.

Bijgevolg heb je dus ook een lang bovenlichaam. Dat lange bovenlichaam zorgt ervoor dat je een relatief lange reach nodig hebt.

*Aanvulling: dit komt echter niet naar voor bij de stack en reach die LcSmet heeft afgeleid uit de meting.

Hikatomb
Forum-lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 28 apr 2014 11:11

Hikatomb 15 mei 2020 15:21

Ik heb het idee dat er verkeerd gerekend wordt met de zadelhoogte. Volgens mij is de standaard vanuit het midden van de pedaalas en is er hier uitgegaan van het midden van de crank. Als dat klopt (correct me if i am wrong), komt er nog 172,5mm van de crankarm bij de zadelhoogte.

barverme
Forum-lid
Berichten: 378
Lid geworden op: 25 jun 2019 10:34

barverme 15 mei 2020 15:31

Met die zadelhoogte is toch niks mis? Ik ben zelf 1m89 en heb een zadelhoogte van 81 cm, dus 82 cm voor 1m92 lijkt me perfect mogelijk.

chris80
Forum-lid
Berichten: 1167
Lid geworden op: 27 jul 2006 23:49

chris80 15 mei 2020 15:48

Voor mij geldt hetzelfde. 189cm en een zadehoogte van 81cm.

Als de reach van 38cm klopt vind ik die wel heel kort gezien je lengte (en volgens mij redelijk gemiddelde verhouding boven en onderlichaam).

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16243
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 15 mei 2020 16:15

Met die zadelhoogte is niks mis maar het duid wel op relatief korte benen. Dat is dan weer niet helemaal te rijmen met de uitkomst van de bikefit en zeker het beoogde gebruik (wedstrijden). Je zou een wat langer frame verwachten.

Op zich is het geen ramp want als je uitgaat van een 100mm stuurpen kun je een frame namen met een stack van 610mm en een reach van maximaal 395mm. Dan kom je al bij een aantal modellen uit die niet meer in de categorie endurance vallen (b.v. Trek Emonda maat 60). Je hebt dan nog 1 a anderhalve cm spacers onder je stuurpen en je kunt altijd nog een langere stuurpen monteren mocht je toch wat langer willen zitten.

Met de 110mm stuurpen kom je op een reach van 385 uit vanwege de hoek van de balhoofdbuis en stuurpen. Stuurpenlengte + reach is niet de handlebar reach!
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8548
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 15 mei 2020 16:22

JDW schreef: 15 mei 2020 15:02 De verhouding tussen je totale lichaamslengte en je beenlengte is hierin bepalend.
Als de zadelhoogte uit de meting klopt, heb je korte benen ten opzichte van je lengte.

Bijgevolg heb je dus ook een lang bovenlichaam. Dat lange bovenlichaam zorgt ervoor dat je een relatief lange reach nodig hebt.

*Aanvulling: dit komt echter niet naar voor bij de stack en reach die LcSmet heeft afgeleid uit de meting.
Bedankt voor de uitleg.

Ben zelf 1,86 met bbl 91cm en zadel-hart bracket 81,5 cm zit ik lager pijn aan mijn knieën.Mijn 3 fietsen hebben gem. top-tube 57,5 cm reach 39cm stack 59cm stuurpen 10 en 11 cm.
Ik jou geval afhankelijk van je zithouding kom je ongeveer uit op een reach van ± 40,5 cm stack ± 59 cm stuurpen 10-11 cm top tube ±59 cm.
Maar ik ben maar een amateur,geen pro bikefitter ;) maar ga er 10 af en je krijgt 10 verschillende metingen.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3107
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 15 mei 2020 16:31

Misschien lees ik er overheen, maar hoe verhoudt de bikefit zich t.o.v. de huidige fiets? Als je daar wel zonder klachten goed op kunt fietsen, zou je de aangrijppunten als basis kunnen nemen en vertalen naar een andere fiets.
(dus de spacers bij de lengte van de stuurbuis optellen etc.)
Laatst gewijzigd door EmPeHa op 15 mei 2020 16:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1478
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 15 mei 2020 16:32

Je bent wel bij een goede fitter geweest, hij kan jou ook adviseren toch?

Ik herken het formulier,
Anders het is altijd een beetje puzzelen
https://www.velogicfit.com/frame-comparison
Misschien kom je hiermee verder.

Hikatomb
Forum-lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 28 apr 2014 11:11

Hikatomb 15 mei 2020 16:39

Ernie C. schreef: 15 mei 2020 16:15 Met die zadelhoogte is niks mis maar het duid wel op relatief korte benen. Dat is dan weer niet helemaal te rijmen met de uitkomst van de bikefit en zeker het beoogde gebruik (wedstrijden). Je zou een wat langer frame verwachten.

Op zich is het geen ramp want als je uitgaat van een 100mm stuurpen kun je een frame namen met een stack van 610mm en een reach van maximaal 395mm. Dan kom je al bij een aantal modellen uit die niet meer in de categorie endurance vallen (b.v. Trek Emonda maat 60). Je hebt dan nog 1 a anderhalve cm spacers onder je stuurpen en je kunt altijd nog een langere stuurpen monteren mocht je toch wat langer willen zitten.

Met de 110mm stuurpen kom je op een reach van 385 uit vanwege de hoek van de balhoofdbuis en stuurpen. Stuurpenlengte + reach is niet de handlebar reach!
Dit klinkt mij vreemd in de oren, aangezien ik mijn hele leven lang al te horen krijg dat ik vrij lange benen heb. Ik heb zojuist nog een keer geprobeerd mijn bbl goed op te meten met een boek en iets meer druk tussen de benen. Ik kwam uit op ongeveer 95cm. Wat kan ik hier nu uit concluderen, want tijdens de bikefit zat ik erg prettig op de fiets. Het zadel is zelfs nog iets omhoog gegaan ten opzichte van mijn huidige fiets.

Ik begin een beetje het overzicht te verliezen, terwijl ik juist naar een goede keuze toe wil werken. Zijn er nog tips of vragen die ik misschien kan voorleggen aan mijn bikefitter?

Gebruikersavatar
MarcFaFo
Forum-lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: 30 sep 2012 20:39

Gebruikersavatar MarcFaFo 15 mei 2020 16:40

chris80 schreef: 15 mei 2020 15:48 Voor mij geldt hetzelfde. 189cm en een zadehoogte van 81cm.

Als de reach van 38cm klopt vind ik die wel heel kort gezien je lengte (en volgens mij redelijk gemiddelde verhouding boven en onderlichaam).
+1 Ik vind dat de zadel hoogte redelijk laag is bij 192cm. Maar dat is je BBL. Dan volgt dus een lang bovenlichaam. Maar de reach is in mijn ogen voor iemand met een kort bovenlichaam. Dat kan betekenen dat je korte armen hebt of weinig flexibel bent.
Zie utube Competitive Cyclist Fit calculator hoe je arm lengte en meer te meten.
Afzien is de kunst om je protesterende organen in slaap te wiegen... onamihs stal die van P.Winnen.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16243
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 15 mei 2020 16:45

Met een bbl van 95cm is die zadelhoogte wel erg laag. Misschien is het een typefoutje van de bikefitter?

Wil je je aan de bikefitting houden dan blijft de rest van wat ik typte wel gewoon staan. De meeste (alle?) aero bikes zullen te lang en te laag zijn.
Campagnolo Ultra Dork

Plaats reactie