Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Hoeveel sneller is een nieuwe fiets nu eigenlijk vs 15j geleden

Gebruikersavatar
MarcFaFo
Forum-lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: 30 sep 2012 20:39

Gebruikersavatar MarcFaFo 06 mei 2020 10:53

daniel1975 schreef: 05 mei 2020 17:52 Op elke fiets die ik nu koop rij ik minder snel dan op mijn toenmalige fiets 15 jr geleden.....
Heb je daar ook al last van ;).
Afzien is de kunst om je protesterende organen in slaap te wiegen... onamihs stal die van P.Winnen.

Brembooh
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 mei 2020 23:36

Brembooh 06 mei 2020 13:50

Bedankt voor de vele reacties!
Een en ander bijgeleerd, ook veel bevestiging gekregen van wat ik ergens al wel wist.

Maar nog geen respons op vraag 2.
Kan een aero/lightweight fiets met 28mm banden voor occasionele gravel/graswegels of zijn die eerder te vermijden en opteer ik dan beter voor een endurance met mogelijkheid tot 32/35 band.
Ik neem elke rit wel enkele van die paden mee maar rij daarom af en toe wel eens plat (25mm banden nu). Maar betreft wel minderheid van de rit, pakweg Max 10-15% of een 5-10 km per rit

laurens87
Forum-lid
Berichten: 633
Lid geworden op: 29 jul 2013 15:38

laurens87 06 mei 2020 14:32

Brembooh schreef: 06 mei 2020 13:50 Bedankt voor de vele reacties!
Een en ander bijgeleerd, ook veel bevestiging gekregen van wat ik ergens al wel wist.

Maar nog geen respons op vraag 2.
Kan een aero/lightweight fiets met 28mm banden voor occasionele gravel/graswegels of zijn die eerder te vermijden en opteer ik dan beter voor een endurance met mogelijkheid tot 32/35 band.
Ik neem elke rit wel enkele van die paden mee maar rij daarom af en toe wel eens plat (25mm banden nu). Maar betreft wel minderheid van de rit, pakweg Max 10-15% of een 5-10 km per rit
Ja geen probleem, de kwaliteit van je band is wel belangrijk voor het lekrijden. Dus een beetje lekbestendige band kan met 25 of 28 mm prima wat gravel/onverhard aan.
Change is the only constant... Hanging on is the only sin...

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2027
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 06 mei 2020 19:58

Ik fiets met 25mm (continental gp4000) af en toe over gravel en dat gaat prima. Waar ik last van heb zijn snakebites zodra er kiezels tussen liggen. Dan is meer band volgens mij ook een betere bescherming. Bij mij is de band doorgaans niet het probleem.

Cobus Ridley
Forum-lid
Berichten: 134
Lid geworden op: 30 okt 2015 16:38

Cobus Ridley 06 mei 2020 22:14

Vooral zoals Bluebird zegt: je zal het merken bij het aanzetten na bochtjes. Dat in ook de reden geweest dat ik 5 jaar geleden mijn fiets uit ‘81 heb ingeruild voor een nieuwe. “Op het rechte eind” maakt het snelheidstechnisch weinig tot niets uit, maar modernere fietsen sturen strakker en zetten korter aan.

brutus
Forum-lid
Berichten: 501
Lid geworden op: 07 aug 2015 20:09

brutus 06 mei 2020 22:15

Ik ben niet overtuigd.

Heb een oude Peugeot racefiets gehad, zat geen gang in, maar ook zwaar en er zaten geen snelle banden onder.

Mijn racefiets was dan op een duurrit weer nagenoeg even snel als m'n strandfiets.
Werd er tempo gemaakt was het met die strandfiets snel bekeken.

Om me heen lijk ik toch te zien dat nieuwe fietsen wel degelijk sneller zijn.
Ik kan echter niet zeggen of het de fiets, wielen of banden zijn.

Met klimmen speelt gewicht simpelweg een grote rol.

aloisvonesterhazy
Forum-lid
Berichten: 313
Lid geworden op: 06 sep 2016 13:49

aloisvonesterhazy 07 mei 2020 00:15

Brembooh schreef: 06 mei 2020 13:50Kan een aero/lightweight fiets met 28mm banden voor occasionele gravel/graswegels of zijn die eerder te vermijden en opteer ik dan beter voor een endurance met mogelijkheid tot 32/35 band.
Ik neem elke rit wel enkele van die paden mee maar rij daarom af en toe wel eens plat (25mm banden nu). Maar betreft wel minderheid van de rit, pakweg Max 10-15% of een 5-10 km per rit
Ik rijd op 28 mm banden (Continental Grand Prix 4000/5000) en in Nederland is het bijna nooit een probleem om gravelwegen te rijden. Hoogstens als het ergens een beetje mul wordt. In Zweden was het lastiger; daar zat tussen de kiezels soms een wat grotere steen die tot een lek leidde. 5x lek in 500 km afgelopen zomer.

Plaats reactie