Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Hoeveel sneller is een nieuwe fiets nu eigenlijk vs 15j geleden

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15946
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 05 mei 2020 17:56

Brembooh schreef: 05 mei 2020 08:26 .............hoeveel sneller zou die fiets zijn vs mijn huidige fiets. Bij een qua ergonomie vergelijkbaar model. Merkbaar sneller of vooral in t koppeke?

.............
De vraag stellen is ze beantwoorden.
Maar als je de reclame moet geloven zou je tegenover een fiets van 50 jaar geleden nu zelfs niet meer moeten trappen en zou fietsen even comfortabel moeten zijn als als in de zetel naar televisie kijken.

Als het in het kopje goed zit heb je al half gewonnen.

Succes met je nieuwe fiets en laat ons vooral weten welke het geworden is want voor 3-4000 Euro heb je heel wat keuze.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Swedish Chef
Forum-lid
Berichten: 1263
Lid geworden op: 05 apr 2012 20:16
Locatie: Enschede

Swedish Chef 05 mei 2020 20:54

Ik ben van elke nieuwere en betere (en duurdere) fiets iets sneller gaan fietsen. Reverentie zijn dan de segmenten op strava die in de loop van de tijd steeds scherper werden gesteld.
Paradox is dat ik met de jaren ook meer ben gaan fietsen en een betere conditie heb opgebouwd. Die nieuwe fietsen reden steeds beter en fijner. Wat mij betreft steeds het geld waard geweest.

walters
Forum-lid
Berichten: 944
Lid geworden op: 01 jan 2009 17:51

walters 05 mei 2020 21:28

Swedish Chef schreef: 05 mei 2020 20:54 Ik ben van elke nieuwere en betere (en duurdere) fiets iets sneller gaan fietsen. Reverentie zijn dan de segmenten op strava die in de loop van de tijd steeds scherper werden gesteld.
Paradox is dat ik met de jaren ook meer ben gaan fietsen en een betere conditie heb opgebouwd. Die nieuwe fietsen reden steeds beter en fijner. Wat mij betreft steeds het geld waard geweest.
Ja, door het meer gaan fietsen, wordt je beter en gaat het makkelijker. Maar het is natuurlijk de vraag als je vroeger net zoveel gefietst had of je dan niet nog sneller was geweest. We zullen het nooit weten, maar de fabrikanten willen ons laten geloven dat het aan de fiets ligt :lol: . Vooral hoe zit je op je fiets is belangrijker dan het gewicht van de fiets. Jaren geleden reed ik op maat 59, nu voortaan op 56. Ik zou kunnen zeggen de nieuwe fietsen gaan beter door de bocht, maar de waarheid is, mijn oudere frames waren te groot, daardoor gingen ze minder goed door de bocht. Verder weet je nu beter welk zadel is prettig, wat voor stuur vindt je prettig, correct afgestelde schoenplaatjes etc.etc.

joeptimmermans
Forum-lid
Berichten: 496
Lid geworden op: 16 feb 2009 14:12
Locatie: Nijmegen

joeptimmermans 05 mei 2020 21:45

Ik heb Michael Boogerd ooit op tv horen vertellen over deze kwestie. Hij gaf aan dat de wielen wel degelijk nog een grote ontwikkeling hebben doorgemaakt laatste 15 a 20 jaar. Hij vertelde dat hij aan het begin van zijn carrière in een beklimming altijd zijn remmen open zette, omdat anders de velgen de remblokken raakten. Met de huidige wielen hoeft dat niet meer, zijn veel stijver geworden en daarmee ook wel sneller. Of wij als gewone stervelingen zonder alle extra duwtjes in de rug dat ook merken is vers twee...

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8342
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 05 mei 2020 22:12

walters schreef: 05 mei 2020 21:28
Swedish Chef schreef: 05 mei 2020 20:54 Ik ben van elke nieuwere en betere (en duurdere) fiets iets sneller gaan fietsen. Reverentie zijn dan de segmenten op strava die in de loop van de tijd steeds scherper werden gesteld.
Paradox is dat ik met de jaren ook meer ben gaan fietsen en een betere conditie heb opgebouwd. Die nieuwe fietsen reden steeds beter en fijner. Wat mij betreft steeds het geld waard geweest.
Ja, door het meer gaan fietsen, wordt je beter en gaat het makkelijker. Maar het is natuurlijk de vraag als je vroeger net zoveel gefietst had of je dan niet nog sneller was geweest. We zullen het nooit weten, maar de fabrikanten willen ons laten geloven dat het aan de fiets ligt :lol: . Vooral hoe zit je op je fiets is belangrijker dan het gewicht van de fiets. Jaren geleden reed ik op maat 59, nu voortaan op 56. Ik zou kunnen zeggen de nieuwe fietsen gaan beter door de bocht, maar de waarheid is, mijn oudere frames waren te groot, daardoor gingen ze minder goed door de bocht. Verder weet je nu beter welk zadel is prettig, wat voor stuur vindt je prettig, correct afgestelde schoenplaatjes etc.etc.
En wat dacht je ervan dat je die segmenten steeds met wisselende weersomstandigheden gedaan hebt? Ik haal ook nog steeds PR's op segmenten. Als ik er al echt vaak geweest ben, is het gewoon afhankelijk van de wind.

Swedish Chef
Forum-lid
Berichten: 1263
Lid geworden op: 05 apr 2012 20:16
Locatie: Enschede

Swedish Chef 05 mei 2020 22:31

Wind speelt natuurlijk mee en ook of het redelijk aan het begin van een rit is of aan het einde. Temperatuur speelt een rol. Allemaal waar.
De fiets zal denk ik uiteindelijk niet meer dan een kleine rol spelen in het geheel, maar doet wel iets.

Ik heb twee fietsen, een endurance en een met een meer racy geometrie.
De eerste fietst het lekkerst, gemiddeld genomen rijd ik op die fiets denk ik het snelst, maar dat is ook de fiets die ik met mooi weer pak en zomers rijd ik gemiddeld iets sneller dan ‘s winters.
Allebei met ultegra 6800, De endurance is iets zwaarder, maar wel betere/lichter lopende wielen. Heel eerlijk zal de invloed van het weer meer invloed op mijn gemiddelde snelheid hebben dan de fiets.

Desalniettemin is het kopen van een nieuwe fiets leuk en motiverend. Als het kan, dan is er niets op tegen om je die luxe te gunnen.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 05 mei 2020 23:10

of je koop een nieuwe fiets van 1.500 Euro en neemt een maand onbetaald verlof om te fietsen. Dan ga je echt veel sneller fietsen...

Yizu
Forum-lid
Berichten: 94
Lid geworden op: 08 jan 2019 22:19

Yizu 05 mei 2020 23:41

Met een maandsalaris van €1.500,- ga ik het niet redden meer. 25 jaar geleden lukte dat nog wel met een huur van 325gld!! maar nu ben ik dit al maandelijks kwijt aan energielasten.

Vroeger was alles veeeeel beter 😂
Braun Beauty SL Dedacciai

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 06 mei 2020 00:31

Euh? jij wil de energielasten van de topicstarten betalen? En was het budget niet 4.000 Euro?

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 06 mei 2020 08:09

Er zijn een paar argumenten te vinden waarom ik op mijn nieuwe fiets sneller rijdt. Ten eerste vind ik hem mooier dus ga ik vaker de deur uit, ten tweede ziet hij er snel uit (aeroframe en wielen) en nodigt uit om sneller te rijden.

Objectief gezien ga je er geen 1 km/u mee winnen, maar er zijn allerlei secundaire factoren waardoor je misschien toch wel iets sneller bent.

Wisselwerking
Forum-lid
Berichten: 314
Lid geworden op: 21 aug 2015 10:00

Wisselwerking 06 mei 2020 08:21

Ik denk dat het meeste al wel gezegd is. Tenzij je een oud barrel hebt die niet vooruit te krijgen is, zul je wel sneller kunnen. Is dat niet het geval dan zorgen de secundaire factoren zoals ypuh mooi zegt, er eventueel wel voor dat je harder gaat fietsen. Conclusie: je bent zelf het belangrijkste onderdeel van het hele fietsgebeuren. Dus trainen om harder te fietsen.
Mijn Strava

laurens87
Forum-lid
Berichten: 632
Lid geworden op: 29 jul 2013 15:38

laurens87 06 mei 2020 10:19

Toch nog een paar dingen toevoegen, als de fiets die TS rijdt uit 2006/2007 is en hij toen 14 was... Dan snap ik dat hij misschien niet helemaal goed zou zitten.

En een goede houding kan zeker wel een km/h schelen (of misschien wel meer). Als je nu je benen niet optimaal gebruikt (zadel te laag) of je rug vervelend belast (zonder het echt te merken) zijn dat allemaal winstpunten.

gezien het volgens TS over een decathlon fiets uit 2006/2007 gaat zal er ook in stijfheid en dergelijk best wat te winnen zijn. Zelf was mijn grootste overstap van Alu naar Carbon echt merkbaar in snelheid (en comfort).
Change is the only constant... Hanging on is the only sin...

Plaats reactie