Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Krachtsporter en kapot maken van fiets

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8548
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 05 mei 2020 22:57

Maar ga eens een test doen op een fiets met een wattage meter en meet wattage op 3-5-10-30 sec en 1-3-5-20 minuten dan zien we cijfers waar we nieuwsgierig naar zijn.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gusd91
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 04 mei 2020 20:15

Gusd91 06 mei 2020 02:07

nijkie schreef: 05 mei 2020 22:57 Maar ga eens een test doen op een fiets met een wattage meter en meet wattage op 3-5-10-30 sec en 1-3-5-20 minuten dan zien we cijfers waar we nieuwsgierig naar zijn.
Als ik een mooie fiets heb gekocht zal ik dat zeker doen voor zover dat kan, Heb geen toegang tot een wattbike helaas dus kan het niet fatsoenlijk testen. Ik verwacht eigenlijk alleen van 3 tot misschien 30 sec wat leuke wattages te trappen. 1-20 minuten maximale inspanning ben ik niet voor gebouwd.

Sommige reacties hier snap ik echter niet zo goed. Ik stel een normale vraag, waarom moet er dan zo dedain gereageerd worden? Het was een oprechte vraag van mij of zo'n frame een wat zwaarder persoon fatsoenlijk kan houden.

buddo
Forum-lid
Berichten: 1964
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 06 mei 2020 07:49

Gusd91 schreef: 06 mei 2020 02:07 Het was een oprechte vraag van mij of zo'n frame een wat zwaarder persoon fatsoenlijk kan houden.
Een wat zwaarder persoon is wat anders dan een sterk persoon...
Als je ziet wat de profs in een sprint "loslaten" op hun fiets, dan zie je dat de fietsen/frames heel wat kracht aan kunnen. Nu is jouw fiets misschien niet gelijk aan die van een prof, maar zal juist nog wat sterker zijn aangezien voor jouw budget en gebruik de fabrikanten niet de grenzen opzoeken.
Voor een zwaar persoon moet je wel wat extra opletten... met name de standaard wielen zijn niet altijd berekend op hoge gewichten. Maar dat werd hier eerder ook al geschreven, dat kun je eenvoudig opzoeken door het maximale berijdersgewicht bij de wielen te zoeken op internet.

the_ur
Forum-lid
Berichten: 78
Lid geworden op: 10 aug 2013 23:23

the_ur 06 mei 2020 07:50

Ik kom ook uit de krachtsport en heb jaren lang heel wat gewichten verzet. Toen ik startte met fietsen was ik ook nog vrij sterk qua sportschoolkracht, maar ik heb nooit iets kapot getrapt.
Ik sprint nu nog 1300W terwijl ik haast 20kg lichter ben, en een heel stuk minder sterk. In die tijd bleef ook alles netjes heel.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8548
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 06 mei 2020 09:03

Gusd91 schreef: 06 mei 2020 02:07
nijkie schreef: 05 mei 2020 22:57 Maar ga eens een test doen op een fiets met een wattage meter en meet wattage op 3-5-10-30 sec en 1-3-5-20 minuten dan zien we cijfers waar we nieuwsgierig naar zijn.
Als ik een mooie fiets heb gekocht zal ik dat zeker doen voor zover dat kan, Heb geen toegang tot een wattbike helaas dus kan het niet fatsoenlijk testen. Ik verwacht eigenlijk alleen van 3 tot misschien 30 sec wat leuke wattages te trappen. 1-20 minuten maximale inspanning ben ik niet voor gebouwd.

Sommige reacties hier snap ik echter niet zo goed. Ik stel een normale vraag, waarom moet er dan zo dedain gereageerd worden? Het was een oprechte vraag van mij of zo'n frame een wat zwaarder persoon fatsoenlijk kan houden.
Begin bij een paar sterke wielen,stuur en stuurpen daar zit de meeste flex die je voelt.
Top vermogen is relatief kort,het is wel leuk om daar over te lezen.

https://www.allesoversport.nl/artikel/g ... ielrennen/
http://www.fietsica.be/sprinten.htm
https://sporza.be/nl/2019/04/05/wat-is- ... den-bosch/
Succes en ga er van genieten.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

dix0r
Forum-lid
Berichten: 96
Lid geworden op: 12 jun 2010 15:07

dix0r 06 mei 2020 09:54

Zou ook niet weten wat er kapot zou moeten gaan. Een fiets kan echt wel wat hebben.

Zorg wel dat hij goed onderhouden is. C.q. de ketting. Als je daar echt enorme krachten op uitoefent in een sprint (> 1000 Watt) zou die kunnen snappen bij veroudering/versleten.

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 06 mei 2020 10:28

Bij de fietsclub hoor ik wel eens wat verhalen over mensen die hun fiets kapot trappen;
-Iemand die een crank finaal doormidden heeft getrapt
-Iemand die de zool van zijn schoen helemaal los trok

Het ging in beide gevallen om renners met normaal postuur, en waarschijnlijk productiefouten. Maar zonder uitzondering worden dit soort gevallen nog jaren lang als statussymbool doorverteld.

Maar goed, wat ik er mee wil zeggen is: Een fiets kan kapotgaan bij normaal gebruik, maar als het goed is kan een fiets het maximale menselijke vermogen met gemak aan.

Ik neem ook aan dat je je fiets vooral gaat gebruiken om tochten te fietsen, niet alleen maar om de brug op en af te sprinten?
Als je normaal fietst is het grootste deel van je spiermassa namelijk net zo belastend voor je fiets als een paar bierkratjes (of een bierbuik). Pas als je gaat sprinten, (je stuur heen en weer snokt, duwt en trekt met je benen etc.) gebruik je veel spiergroepen tegelijkertijd om belasting op je fiets over te brengen.
Waar je wel op moet letten is dat je bij het sprinten niet je frame en achterwiel zo ver doorbuigt dat je achterrem gaat aanlopen. Met schijfremmen is dit misschien minder?

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 06 mei 2020 11:18

Keezx schreef: 04 mei 2020 21:02
Gusd91 schreef: 04 mei 2020 20:22 CUT
Waar ik bang voor ben is dat ik een frame of trapper doormidden trap of kapot maak als ik door beginnersstuurmanskunsten onderuit ga en op het frame val. Hoe kom ik er achter of een frame stijf is of niet? Ik had qua fiets de Bianchi Via Nirone 7 105 op het oog. Heb alleen geen idee hoe ik er achter kom of dit frame mij kan houden.
Je overschat je zelf nogal.....de meeste onderdelen van een gewone racefiets zijn meer dan sterk genoeg om zelfs topsprinters te weerstaan.
Bij fietsen gaat het nooit om absolute kracht, hooguit om snelkracht....
Bij vallen is het inderdaad pech als er wat sneuvelt, of de berijder nu sterk is of niet.
+1

Denk ook dat je krachtsport een beetje overschat en/of fietsmaterialen onderschat. De boel kan heus wel stuk, maar dat heeft meer met lompheid te maken dan brute kracht. Als je het spul gebruikt zoals het bedoelt is dan is het stoerste verhaal wat je vertellen kunt dat een cassette vastgevreten is in een body (Fabio Jakobsen). Als je pedalen of frames kapot trapt dan doe je gewoon iets fout of is er sprake van slijtage/achterstallig onderhoud of een productiefout. Met 95kg/1.90m hoef je nergens specifiek rekening mee te houden.

Altijd leuk als een krachtsporter voor het eerst op een racefiets stapt. Al een paar keer met vrienden mee mogen maken en die reacties <30km zijn priceless (spoiler alert, het valt ze vies tegen hoe fit ze dachten te zijn :mrgreen:).
Laatst gewijzigd door DeletedUser02 op 06 mei 2020 11:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 06 mei 2020 11:18

dix0r schreef: 06 mei 2020 09:54 Zou ook niet weten wat er kapot zou moeten gaan. Een fiets kan echt wel wat hebben.

Zorg wel dat hij goed onderhouden is. C.q. de ketting. Als je daar echt enorme krachten op uitoefent in een sprint (> 1000 Watt) zou die kunnen snappen bij veroudering/versleten.
De "normale " slijtage van een ketting heeft IMO geen invloed op de belastbaarheid.
Watt is geen eenheid van kracht.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Aesch
Forum-lid
Berichten: 363
Lid geworden op: 12 apr 2013 12:30

Aesch 06 mei 2020 12:46

Bevriende topsporter in de klasse groot en lomp heeft wel een giant tcr frame gesloopt en 2 x een (carbon) stuur. Daarna een iets minder minimalistisch frame en niet meer maximaal licht carbon stuur, nooit meer iets gehad (zal Altijd lomp blijven ;))

Maruss
Forum-lid
Berichten: 807
Lid geworden op: 18 mei 2013 21:31

Maruss 06 mei 2020 13:06

Als je groot en lomp bent, moet je niet voor licht en teer willen gaan.

Carbon is op zich best sterk maar carbon sturen breken nog weleens en daar hoef je niet groot voor te zijn en zelfs niet bijzonder lomp. Daarnaast is het ook vrij gevoelig materiaal waardoor een paar (lompe) krassen de eigenschappen van het materiaal kan veranderen in een rietje.

Eigenlijk zijn er 3 groepen sporters
1. mensen die hun materiaal breken
2. mensen die zichzelf breken
3. mensen die alles heel houden

Gelukkig is de 3e groep de grootste. Zelf zit ik in groep 2. Ik ken genoeg mensen in groep 1 die minder groot of zwaar zijn dan ik, maar wel veel spullen slopen. Dat is dan wel lomp denk ik.

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 06 mei 2020 13:56

Aesch schreef: 06 mei 2020 12:46 Bevriende topsporter in de klasse groot en lomp heeft wel een giant tcr frame gesloopt en 2 x een (carbon) stuur. Daarna een iets minder minimalistisch frame en niet meer maximaal licht carbon stuur, nooit meer iets gehad (zal Altijd lomp blijven ;))
Maar hoe dan? Door bij het sprinten er zo hard aan te trekken dat het brak?
Of doet hij ook andere lompe fratsen? :lol:

Plaats reactie