Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Op de juiste weg...?

Gebruikersavatar
remkolvb
Forum-lid
Berichten: 533
Lid geworden op: 06 apr 2011 10:35
Locatie: Bovenkarspel

Gebruikersavatar remkolvb 30 apr 2020 13:41

Afgelopen jaren eigenlijk relatief weinig gereden ivm werk ed. Vanaf dit jaar is dat veranderd en is er weer meer tijd om te fietsen gelukkig.

Ben daarom op zoek naar een nieuwe fiets tvv de huidige fiets (xtrail full tiagra tripple, beginnersfiets). Deze fiets is gewoon echt aan vervanging toe en wil nu wel een knappere fiets. Heeft geen haast, denk dat ik dit jaar ook lekker gebruik om de km's weer in de benen te krijgen.

Wensen:
- Ultegra
- Di2 (gewenst)
- Disc
- Hoog carbon

Rij vooral in de polder, en zal heel af en toe keertje in de bergen rijden.

Beetje aan het rondneuzen geweest wat ik wel mooi vond en nu staan er een paar op de shortlist maar weet niet of die ook geschikt zijn voor mij.

Op de xtrail heb ik alleen last af toe van slappende vingers, maar verder niet.
Ben zelf 1.78 en bbl van 80.

Shortlist:

- Canyon Ultimate CF SL Disc 8.0 Di2 Aero (pas half aug verzonden)
- Canyon Aeroad CF SL Disc 8.0 Di2 (tussen jun/aug verzonden afh vd kleur)
- Rose Xlite 6 Disc
- Giant TCR Advanced Pro Disc (2021)

Afbeelding

- Apex Flare Disc 3.0 Disc
(even gespeeld met photoshop om idee te krijgen van ontwerp)

Afbeelding

Aangezien Canyon en ook Rose voor mij bijna niet te doen is om even heen en weer te rijden probeer ik online te kijken of deze fiets mij wel zal passen.

Nu is het zo dat ik van die xtrail verder geen geometrie info kon vinden. Maar schoot mij wel te binnen dat de xtrail mogelijk van Focus vandaan kwam. Heb daar een vergelijkende fiets gezocht van hetzelfde bouwjaar. En deze info vergeleken met mijn eigen metingen en die kwamen goed overeen.

Heb via BikeGeo.net volgende uitgevogeld met de adviezen die de merken mij online gaven. (Canyon - S / Rose - 53 / Giant - M)

Afbeelding

Afbeelding

Apex niet meegenomen in het overzicht want daar kan ik wel keer langs rijden en begreep dat daar ook fitting bij inzit.

Als ik dit zo zie zouden alle fietsen geen probleem moet geven qua houding of zie ik het toch verkeerd ?

Qua prijs ongeveer:

Canyon Ultimate Di2: 4.199,00 (kleur zwart of blauw)
Canyon Aeroad Di2 : 4.699,00 (zwart / zilver)
Giant TCR Advanced Pro Disc (2021) (geen Di2) : +/- 3500 ?
Rose Xlite 6 Disc Di2 : 4.600
Apex Flare 3.0 Disc Di2, hoge wielen ed: +/- 4.300


Aeroad vind ik prachtig, maar is wel weer in het std. zwart.

Ultimate weer goedkoper maar ook hier weer beperkte kleur keuze.

Giant, moet nog uitkomen, maar waarschijnlijk wel via de lokale FM te verkrijgen hier, geen Di2, maar wel powermeter

Rose: ook het std. zwart (die zwart/blauw combo niet wild van), maar toch niet een fiets die je vaak ziet

Apex - redelijk zelf samen te stellen, eigen kleur keuze. Maar kwaliteit/prijs vergelijkbaar ?

Wat zou jullie advies zijn? (weet het blijft ten allertijde iets persoonlijks maar zou zo en zo willen weten of deze fietsen wel voor mij geschikt zijn, of dat jullie een andere fiets zouden aanraden). Want de Canyon en ook Rose zou ik dan online moeten bestellen dus kleine beetje zekerheid dat ik op de goede weg zit is altijd prettig :winkthumb:
Trek Emonda SL 6 Disc 2021
"Assumption is the mother of all fuckups"

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15953
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 30 apr 2020 13:51

Op een Giant is nog een korting van 20% mogelijk.
Dan komt deze qua prijs heel dicht in de buurt van de internetmerken.
En met de kwaliteit van een Giant is ook niks mis.
I know myself like no one else
Nothing to defend

HarryuitHilversum
Forum-lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05

HarryuitHilversum 30 apr 2020 14:13

De hamvraag is, waar pas je op?

Als je erop past, is de Aeroad verreweg de beste aero racer die er is.

Dus als je die diepe gestrekte zit aan kunt, zou ik die altijd kopen. Zo niet, dan is ook de Ultimate een goede keuze.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 30 apr 2020 15:13

Verreweg de beste aero racer..... Harry heb je aandelen Canyon?
Klaarblijkelijk heb je nergens anders op gereden dan Canyon!
Nooit op een Scott Foil of een Cervelo S3/S5 gereden?
Of een BMC Time Machine/Teammachine, dat zijn minstens zo'n fijne fietsen en dan hoef je niet eens een diepe, gestrekte zit aan te kunnen...
Wake up harry!

chris80
Forum-lid
Berichten: 1166
Lid geworden op: 27 jul 2006 23:49

chris80 30 apr 2020 15:40

Mijn volgorde:

Bepaal budget
Bepaal hoe je wil rijden (volgens mij heel sportief 😀)
Bekijk vervolgens alle fietsen van merken die je kan vinden met de gewenste afmontage
Maak een lijst van fietsen die je mooi vindt
Kijk van die fietsen die je mooi vindt welke het beste bij je lichaamsmaten passen
Kies uit deze lijst degene die je het mooiste vindt/beste deal op kunt krijgen als je iets minder geeft om mooi.

In de prijscategorie waarin jij zoekt worden door de bekende merken geen slechte fietsen gemaakt, dus daar hoef je niet bang voor te zijn.

HarryuitHilversum
Forum-lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05

HarryuitHilversum 30 apr 2020 17:41

scottpch schreef: 30 apr 2020 15:13 Verreweg de beste aero racer..... Harry heb je aandelen Canyon?
Klaarblijkelijk heb je nergens anders op gereden dan Canyon!
Nooit op een Scott Foil of een Cervelo S3/S5 gereden?
Of een BMC Time Machine/Teammachine, dat zijn minstens zo'n fijne fietsen en dan hoef je niet eens een diepe, gestrekte zit aan te kunnen...
Wake up harry!
Het is niet mijn mening, maar zijn simpelweg testresultaten. Deze maand staat er in Roadbike.de een test van Aero Racers. Ik mag het artikel hier niet delen, maar geef even een samenvatting: Qua aërodynamica komt de cannondale supersix er het beste uit en is de Aeroad derde. Kijk je ook naar de rest (stijfheid, comfort, gewicht) dan is de Aeroad by far de winnaar. De Bmc komt overigens ook best ok uit de test, de foil bepaald niet.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 30 apr 2020 17:58

Duits blad, ik lees de Tour, Bike, Roadbike.de en lees altijd hetzelfde. De duitse merken komen er altijd bovengemiddeld uit.
Wat jij dus zegt, dit merk adverteert ook veel in deze bladen...
Zelf rijden op die fietsen en voelen wat ze doen is veel belangrijker dan alleen die testen lezen.
Dat is mijn referentie.
Aero fietsen worden op hun aerodynamica getest, niet wanneer er een renner opzit, terwijl dit toch veel belangrijker is de combinatie renner/fiets.
denk bv aan het aantal spacers wat veel mensen nodig hebben om de juiste zit te verkrijgen, terwijl het hele aerodynamische voordeel teniet gedaan wordt.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 30 apr 2020 18:22

https://youtu.be/rcdwTRh3sGo
Dit is een filmpje van cycling weekly over aero fietsen.
Zie hoe de Foil eruit komt MET renner, zoals een aero fiets dus eigenlijk getest moet worden.... ;)

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 30 apr 2020 18:49

cycling weekly kun je nu toch erg moeilijk serieus nemen hé.
Afbeelding

buddo
Forum-lid
Berichten: 1964
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 30 apr 2020 19:32

remkolvb schreef: 30 apr 2020 13:41 Apex - redelijk zelf samen te stellen, eigen kleur keuze. Maar kwaliteit/prijs vergelijkbaar ?
Als de Apex
- de juiste geometrie voor jou heeft
- je het leuk vindt zelf een fiets samen te stellen
- de fiets bij een dealer te kopen en bekijken voor je hem koopt
- deze fiets je hart sneller doet kloppen
... waarom dan niet? Als de afmontage goed is (kun je grotendeels zelf bepalen volgens mij) en jij stapt er elke keer met een glimlach op, dan is de prijs/kwaliteit toch goed? Wat heeft een Canyon o.i.d. dan nog meer te bieden?

Een theoretisch meer of minder aero voordeel, een theoretisch hogere of lagere stijfheid, een testresultaat... enzovoort... wat zegt dat voor de gemiddelde wielertoerist? Je moet er lekker op zitten en er met plezier op zitten, dat is toch het belangrijkst?

Zelf ben ik een niet rationele beslisser... ik kies een fiets/frame waarvan de maten mij passen en stel deze helemaal zelf samen (bij mijn laatste fiets ook het spuitschema). Je kunt vast voor minder geld een betere fiets kopen, maar dit is mijn eigen unieke fiets... dat gevoel is mij heel wat waard.

mhr-zip
Forum-lid
Berichten: 1155
Lid geworden op: 01 nov 2013 19:42

mhr-zip 30 apr 2020 20:44

chris80 schreef: 30 apr 2020 15:40 Bepaal hoe je wil rijden (volgens mij heel sportief 😀)
Idd. Weet TS zeker dat hij er op past?
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl

Gebruikersavatar
remkolvb
Forum-lid
Berichten: 533
Lid geworden op: 06 apr 2011 10:35
Locatie: Bovenkarspel

Gebruikersavatar remkolvb 30 apr 2020 20:52

Daarom had ik ook geo vergelijkingen erbij gezet.. En als ik die zo zie vergelijkbaar met de huidige fiets (de xtrail) die dus in het midden staat van de beide vergelijkingen dan lees ik het alsof dat geen probleem zou moeten zijn, Dat was ook 1 vd vragen of ik dat zo goed gezien had. ;)
Trek Emonda SL 6 Disc 2021
"Assumption is the mother of all fuckups"

Plaats reactie