Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Hoe kies je een merk (hoger segment)

haaz
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 apr 2020 17:57

haaz 28 apr 2020 18:17

Hoe kies je een (A)merk? Kwestie van visuele smaak of zijn er wel degelijk verschillen?
Alles proefrijden (als dat kan)?

Graag wat hulp. Na mijn eerste aanschaf enkele jaren terug heb ik de smaak goed te pakken. Ik wil een fiets kopen met Ultegra Di2, Schijfremmen, allround (licht, beetje airo en beetje comfort).

Mag boven de 3000, maar niet de top/buiten category van 10 duizend en doe maar het beste van het beste (s-works met dura ace enzo).

Dus zeg, Specialized Tarmac, Wilier Cento1Air of een vergelijkbare Canyon of Isaac om maar eens wat te noemen.
Laatst gewijzigd door haaz op 29 apr 2020 08:11, 1 keer totaal gewijzigd.

J-JBol
Forum-lid
Berichten: 135
Lid geworden op: 20 aug 2019 16:41

J-JBol 28 apr 2020 19:24

Met dat budget zijn er bij de bekendere merken geen slechte fietsen dus gaat het er mijns inziens vooral om dat je een fiets uitzoekt die je past (qua geometrie). Als je weet welke fietsen jou passen zou ik diegene uitkiezen waar je zelf het meest blij van wordt. Mijn ervaring is dat je dan met veel plezier je fiets uit de schuur pakt en er daardoor vaker op uit trekt. Kwestie van smaak dus vooral.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8520
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 28 apr 2020 20:03

haaz schreef: 28 apr 2020 18:17 Hoe kies je een (A)merk? Kwestie van visuele smaak of zijn er wel degelijk verschillen?
Alles proefrijden (als dat kan)?

Graag wat hulp. Na mijn eerste aanschaf enkele jaren terug heb ik de smaak goed te pakken. Ik wil een fiets kopen met Ultegra Di2, Schijfremmen, allround (licht, beetje airo en beetje comfort).

Mag boven de 3000, maar niet de top category van 10 duizend (s-works met dura ace enzo).

Dus zeg, Specialized Tarmac, Wilier Cento1Air of een vergelijkbare Canyon of Isaac om maar eens wat te noemen.
Sensa Gulia evo met 25mm vittoria Corsa banden.
Belangrijkste dat de fiets voelt als een maatpak.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16202
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 28 apr 2020 22:03

Sensa is natuurlijk geen A-merk.

Maar het is wel een goede voorzet voor het eerste vraagstuk: wil je wel extra betalen voor een merknaam of wil je gewoon zoveel mogelijk waar voor je geld? Die Sensa doet in technisch opzicht namelijk niet onder voor een Specialized van een paar honderd euro meer met vergelijkbare afmontage.

Meer betalen voor een merk is niet per definitie slecht maar je moet er dan wel gelukkiger van worden. Mij zul b.v. nooit zien op een Sensa of een Cube. Voor mij is een racefiets kopen vergelijkbaar met het kopen van een sportwagen. Dan wil je ook liever een Ferrari of Lamborghini i.p.v. een Mazda o.i.d. ook al zit er in dit geval dezelfde motor op.
Campagnolo Ultra Dork

haaz
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 apr 2020 17:57

haaz 29 apr 2020 08:08

Hoe weet je of een fiets goed bij je past qua geometrie? Anders dan de maat. Ik heb een fietsmeting laten doen. Kan je dat uit de cijfers halen? Is het proefzitten/rijden en voelen?

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16202
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 29 apr 2020 08:18

Als je nu goed op je fiets zit, is dat het beste uitgangspunt. Zit je nu niet helemaal lekker, dan kun je eigenlijk altijd beter eerst de zitpositie op deze fiets aanpassen tot je er goed op zit, desnoods met raar uitziende kunstgrepen zoals een korte en/of omgekeerde stuurpen.

Het vertalen van de geometrie en afstelling van jouw huidige fiets, naar een goed passend frame, daar kunnen wij jou mee helpen.
Campagnolo Ultra Dork

fietsvriend
Forum-lid
Berichten: 785
Lid geworden op: 15 okt 2008 23:17

fietsvriend 29 apr 2020 08:34

De merken die ts noemt (op canyon na) leveren geen fiets met di2 en schijfremmen voor 3000 euro. En ook niet voor een beetje meer.
Michiel

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16202
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 29 apr 2020 08:46

Het mag boven de 3000€ ;) .
Campagnolo Ultra Dork

mhr-zip
Forum-lid
Berichten: 1153
Lid geworden op: 01 nov 2013 19:42

mhr-zip 29 apr 2020 09:11

Ik denk dat de maatvoering het allerbelangrijkste is. Dus kies in een hoger segment fiets als ik mijn stack en reach weet.

Daarna wat ik belangrijk vind:
- Schijf/velgrem
- Aero/Klim & gewicht
- Electronisch of mechanisch schakelen?
- Wat voor banden moeten er inpassen? 25 of bijv 35 mm?
- Design/kleur
- Heb ik iets met het merk
- Is het een 'eigen' exclusief frame, of hebben ze maar wat gekocht in China. En wanneer dat laatste, zijn er genoeg onafhankelijke reviews? (Even de "Fonsjes" er tussen uit filteren. Er zijn heel veel Fonsjes en dat geeft niet als de prijs maar goed is.)
- Comfort/wielbasis.
- Value for money (is wat lastiger met een A-merk). Maar een Trek met 25% korting is niet zo moeilijk, een Specialized is max 10%. Canyon is normaal gesproken 0%.
- Velgen, crank, en cassette zijn evt nog aan te passen. Maar is het gelijk goed, scheelt het geld.
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl

mhr-zip
Forum-lid
Berichten: 1153
Lid geworden op: 01 nov 2013 19:42

mhr-zip 29 apr 2020 09:18

Ernie C. schreef: 28 apr 2020 22:03 Sensa is natuurlijk geen A-merk.

Maar het is wel een goede voorzet voor het eerste vraagstuk: wil je wel extra betalen voor een merknaam of wil je gewoon zoveel mogelijk waar voor je geld? Die Sensa doet in technisch opzicht namelijk niet onder voor een Specialized van een paar honderd euro meer met vergelijkbare afmontage.
Paar honderd of paar duizend?
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 29 apr 2020 12:18

Ik ben begonnen met de uitslag van mijn bikefit en huidige frame. Vervolgens in Excel een overzichtje gemaakt van frames die ongeveer zouden passen o.b.v. stack & reach. Aangezien ik lange benen heb kom je dan al snel uit bij een wat hogere stack en kortere reach (oftewel de 'endurance' frames). Vrijwel ieder merk heeft er één lijn met een laag/midden/hoog geprijsd model. Vervolgens nog een beetje gaan kijken naar ideale bovenbuis lengte, spacers en stuurpenlengte en dan blijven er nog <5 modellen over waaruit ik de mooiste gekozen heb.

Schijven, electronisch schakelen, aero features, banden clearance, hoge wielen, groep etc. vind ik allemaal secundair en kun je over het algemeen later wel upgraden. Als je nu al weet dat je electrisch en schijven wilt kan dat wel handig zijn met eventuele gaten in je frame en kabels binnendoor. Ik heb gekozen voor wat minder geintegreerde aspecten omdat het thuissleutelen een stuk eenvoudiger maakt. Met Etap en kabels deels binnendoor heb je dan nog steeds een hele cleane look, zonder dat je uren bezig bent om een kabeltje te vervangen.

HarryuitHilversum
Forum-lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05

HarryuitHilversum 29 apr 2020 14:36

Ik zou een paar overwegingen mee nemen:

1. Wat past bij je lichaam. (Maatvoering)
2. Inzetbereik. Waar ga je rijden? Niet alle aero racers zijn fijn bij lange ritten (te weinig comfort) of klimmen (te gestrekt)
3. Wat vind je mooi?

Terzijde: Volgens mijn Duitse lijfblad is de Canyon Aeroad nog altijd by far de beste Aero racer. Het inzetbereik is daarbij breed. Zoek je een allround racer die wat aero is, dan is de specialized/s-works tarmac de fiets die er nu kwalitatief net bovenuit steekt.

Plaats reactie