Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Hoe kies je een merk (hoger segment)

jberends
Forum-lid
Berichten: 89
Lid geworden op: 04 sep 2019 16:03

jberends 29 apr 2020 14:38

Als ik een fiets moet kiezen in het hoger segment zou ik naar een goede fietswinkel gaan waarvan bekend is dat ze goede service leveren, goed kunnen bikefitten en merken hebben die dat segment ondersteunen. Dus geen Canyon of Sensa ofzo. bv. Van Herwerden zit bij ons in de buurt en ik zou daarmee gaan voor een Specialized en deze goed laten fitten.

HarryuitHilversum
Forum-lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05

HarryuitHilversum 29 apr 2020 14:44

Er zijn ook winkels waar je een op Canyon gerichte bikefit kunt krijgen en Sensa wordt door retail verkocht, dus dat vind ik geen goed argument. Een bikefit echter kun je wel laten doen en op basis daarvan je fiets kopen is geen slecht idee.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15935
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 29 apr 2020 14:53

fietsvriend schreef: 29 apr 2020 08:34 De merken die ts noemt (op canyon na) leveren geen fiets met di2 en schijfremmen voor 3000 euro. En ook niet voor een beetje meer.
Er zijn wel degelijk fm's waar dit kan. Met de juiste korting hou je nog geld over voor een GPS en pedalen :°
Een Cube Agree SLT voor 2499 Euro bijvoorbeeld.
Cube Agree SLT 2499 Euro WDV.jpg
HarryuitHilversum schreef: 29 apr 2020 14:44 .............Een bikefit echter kun je wel laten doen ..........;
TS heeft al een fietsmeting laten doen,
haaz schreef: 29 apr 2020 08:08 ...........Ik heb een fietsmeting laten doen. .................
Laatst gewijzigd door Lcsmet op 29 apr 2020 15:15, 1 keer totaal gewijzigd.
I know myself like no one else
Nothing to defend

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 29 apr 2020 14:54

Ik zou eens naar een grotere zaak gaan (Mantel, 12gobiking) en een vrijblijvend rondje door de zaak wandelen.
Hoewel, momenteel is dat natuurlijk niet de bedoeling.

Maar dat is toch beter om een beeld te krijgen van het uiterlijk van de verschillende types fietsen.

Wellicht valt er een mooie fiets op tussen de massa.
Zelf zou ik niet voor de canyons gaan voor dat budget, daar rijden er al zo veel van rond.

barverme
Forum-lid
Berichten: 377
Lid geworden op: 25 jun 2019 10:34

barverme 29 apr 2020 15:37

Ik zou toch vooral naar de geometrie van je toekomstige racefiets kijken. Zelf ben ik bijvoorbeeld een grote fan van aero-racers (venge, madone, aeroad, timemachine road...) maar ze zijn spijtig genoeg niet voor mij weggelegd. Zeker de aeroad bv. heeft voor mijn lengte een veel te grote reach en en te lage stack.

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2024
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 29 apr 2020 16:27

Komt je bikefit eigenlijk een beetje overeen met je huidige fiets?
Zoals hierboven al aangegeven zou ik starten met weten welke geometrie je wilt hebben. Bouw je fiets zoals gezegd even om naar je bikefit. Dat kost misschien 25 euro voor een nieuwe tweedehands stuurpen maar geeft je wel een beeld wat je echt lekker vind fietsen qua geometrie.

Een fiets vinden komt dan vanzelf. Er is namelijk zo veel keuze en met een spacer en stuurpen is ook nog wel wat te variëren.
Dan heb je straks een mooie fiets die ook lekker rijdt.

mhr-zip
Forum-lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 01 nov 2013 19:42

mhr-zip 29 apr 2020 16:58

HarryuitHilversum schreef: 29 apr 2020 14:44 Er zijn ook winkels waar je een op Canyon gerichte bikefit kunt krijgen en Sensa wordt door retail verkocht, dus dat vind ik geen goed argument. Een bikefit echter kun je wel laten doen en op basis daarvan je fiets kopen is geen slecht idee.
https://www.koers.cc/ Bikefit & Canyon friendly bikeshop in 1.
https://www.jurrian.bike/ Onafhankelijke bikefit.

Ik hecht ook waarde aan goede bikefit, niet aan een fietsenmaker die het er ff bij doet en duur apparaat moet terug verdienen.

Lcsmet schreef: 29 apr 2020 14:53
fietsvriend schreef: 29 apr 2020 08:34 De merken die ts noemt (op canyon na) leveren geen fiets met di2 en schijfremmen voor 3000 euro. En ook niet voor een beetje meer.
Er zijn wel degelijk fm's waar dit kan. Met de juiste korting hou je nog geld over voor een GPS en pedalen :°
Een Cube Agree SLT voor 2499 Euro bijvoorbeeld.
Cube Agree SLT 2499 Euro WDV.jpg
HarryuitHilversum schreef: 29 apr 2020 14:44 .............Een bikefit echter kun je wel laten doen ..........;
TS heeft al een fietsmeting laten doen,
haaz schreef: 29 apr 2020 08:08 ...........Ik heb een fietsmeting laten doen. .................
Is een Cube een A-merk :roll: (Ze zijn absoluut niet slecht!! Een Sensa is ook niet slecht, maar dat is geen A-merk.)
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl

jberends
Forum-lid
Berichten: 89
Lid geworden op: 04 sep 2019 16:03

jberends 29 apr 2020 17:28

je wilt toch een FM in de buurt hebben die je de service kan verlenen, waar je naartoe kan voor advies en upgrades? Ik zie dat argument maar matig terug. Of mis ik dat helemaal? Het gaat niet alleen om het kopen, maar ook het gebruik en onderhoud, service en kennis (van afstelling/fitting).

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15935
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 29 apr 2020 18:36

jberends schreef: 29 apr 2020 17:28 .......Het gaat niet alleen om het kopen, maar ook het gebruik en onderhoud, service en kennis (van afstelling/fitting).
Voor mij is onderhoud, service (behalve bij kaderbreuk oid) en kennis van afstelling/fitting van ondergeschikt belang.
En zo zijn er op dit forum wel meerdere.

TS heeft aangegeven dat hij al een fitting heeft laten doen, je kan je meerdere keren laten "fitten" en als het goed is heb je dan evenveel verschillende adviezen.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 29 apr 2020 19:01

Ik zou ook niet zo kijken op service/onderhoud. Gewoon alles zelf doen, heb je op 5 jaar een volledige nieuwe fiets uitgespaard.

De meeste fietsenmakers laten een bike-fit trouwens zo 'uitkomen' dat je toevallig past op een fiets in voorraad.

Wil je echt iets volledig naar je zin: losse kader kopen (iets dat past en je ook mooi vindt) en dan opbouwen met de componenten die je zelf kiest.
Afbeelding

fietsvriend
Forum-lid
Berichten: 784
Lid geworden op: 15 okt 2008 23:17

fietsvriend 29 apr 2020 19:25

Ik heb nog nooit een bikefitting gedaan, heb meerdere fietsen versleten en nooit ergens last van gehad.
Ben niet handig met sleutelen. Heb dus een Fietsenmaker in de buurt nodig.
Vind het helemaal niet erg dat veel mensen op Canyon rijden (wat is veel, op Specialized en Trek zie je ook veel mensen rijden).
Wat ik zeggen wil: voor iedereen gelden andere argumenten om een bepaald merk/fiets te kopen. Hier krijg je nooit een eenduidig antwoord.
Michiel

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8519
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 29 apr 2020 20:07

jberends schreef: 29 apr 2020 14:38 Als ik een fiets moet kiezen in het hoger segment zou ik naar een goede fietswinkel gaan waarvan bekend is dat ze goede service leveren, goed kunnen bikefitten en merken hebben die dat segment ondersteunen. Dus geen Canyon of Sensa ofzo. bv. Van Herwerden zit bij ons in de buurt en ik zou daarmee gaan voor een Specialized en deze goed laten fitten.
Onzin praat.
Ik heb zelfs 130km van mijn huis een Sensa gekocht.
De redenen:Goede inruilprijs,perfecte service,lekkere koffie.
Zit in Ruinerwold 😉
Ben ook bij een Specialized dealer geweest en die begon aan mijn polsen onverwacht te trekken onder het mom van "kijk je zit niet stevig zo"op de fitbike.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Plaats reactie