Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Instap racefiets kopen in bijzondere tijden..

UltiemeBeginneling
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 apr 2020 14:17

UltiemeBeginneling 21 apr 2020 15:07

Beste allemaal,

Ik ben al een tijd lang op zoek naar mijn eerste racefiets. Ik merk de laatste tijd dat de prijzen van racefietsen op tweedehands sites zoals marktplaats flink stijgen. Ze stijgen zelfs zo hard dat vraagprijzen af en toe nog maar €100 onder de nieuwe fiets zitten.
Hierdoor vraag ik me af of het het nog wel waard is om op zoek te gaan naar een tweedehands fiets en het risico te lopen wat er bij komt kijken.

Daarom ben ik ook een aantal mogelijkheden aan het onderzoeken in het goedkopere nieuwe fiets segment. Instapmodelen van de bekende merken, zoals Cube (Attain), Giant (Contend) en Trek (Domane). Met die juiste aanbieding zitten de prijzen voor dit soort fietsen vaak tussen de €650 en €800 in. Ik ben nu echter bang dat doordat dit zulke bekende fietsmerken zijn, dat een groot deel van de kosten voor mij winstmarge of reclame kosten voor hun is.

Ik vraag me dus af wat er ook wat minder grote/bekende racefietsen makers zijn met soortgelijke modellen voor een iets kleinere nieuwprijs. Ik zal net beginnen met wielrennen, dus ik ben niet genoodzaakt om de nieuwste modellen te hebben (om de prijs een beetje te drukken).

Een beetje over mij:
Ik ben 23 jaar, 1.89, binnenbeenlengte van ong. 87 cm wat via de vuistregel uitkomt op ongeveer een framemaat van 59cm. Ik heb geen wielren ervaring, maar ben wel erg sportief en fit. Voor de corona crisis was ik een erg actieve roeier. Zelf heb ik al heel lang de wens om een wielrenfiets aan te schaffen, maar nu wordt de noodzaak om daad bij het woord te voegen steeds hoger (ik ben helemaal klaar met hardlopen ...). Ook veel (roei)vrienden van mij hebben een racefiets, wat veel mogelijkheden biedt om samen te trainen of toertochtjes te maken als de crisis weer is gaan liggen.

De fiets zal ik voornamelijk gebruiken om op de korte termijn een mix van intensieve en extensieve duurtrainingen te draaien. Af en toe misschien ook voor een AT training. Op de lange termijn wil ik er naartoe werken om ook stukken van 100+ km te rijden, maar ik besef me dat dat nog wel ver weg is.

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 21 apr 2020 16:46

Voor beginnende racefietsers raad ik eigenlijk sowieso altijd aan om voor nieuw te gaan. Een goede instapper is er ééntje waar je de komende 10 jaar mee vooruit kunt. De fietsen daaronder zijn doorgaans niet slecht, maar hebben simpelweg een paar nadelen waar je tegen aan loopt als het fietsen toch leuker blijkt te zijn dan je dacht.

Een degelijke instapper kost je ca. €800 - €1.000. Iets goedkoper lukt soms nog wel, maar je hebt niet alleen de lente uitgezocht (wat het populairste seizoen is voor een nieuwe fiets), de corona crisis heeft daar nog een schepje bij op gedaan. Echte koopjes zijn er nu niet, maar laat dat je vooral niet tegenhouden.

Waar je naar zoeken wil:
- 105 afmontage

Ultegra bied naast gewichtsbesparing geen voordelen dus laat je hier niet door afleiden. Technisch zijn alle 105/Ultegra/Dura Ace groepen identiek alleen worden er andere materialen gebruikt (Di2 even buiten beschouwing gelaten). Tiagra is goed maar 10 speed. Op zich geen probleem, slijtageonderdelen zullen nog tot het einde der tijden beschikbaar blijven, maar mocht je wielrennen leuk gaan vinden dan is het fijner om 11s te hebben met het oog op toekomstige uitwisselbaarheid/upgrades.

- Frame / geometrie

Er worden eigenlijk geen slechte frames meer gemaakt. Merken als Sensa, Cube, Giant doen niets onder voor merken als Trek, Specialized en Bianchi, behalve dat je daar zo'n 100-200e meer betaald voor de naam.

Je verhouding BBL/Lente is precies gemiddeld, dus vrijwel elke beginnersfiets zal je goedpassen.

- Remmen

Schijfremmen zijn ca. 300 euro duurder. Fietsen met schijfremmen onder de 1.000e zal betekenen dat het ten koste gaat van andere onderdelen. Verhoog je budget dus iets (naar ca. 1.200-1.300) of kies voor velgremmen. Schijven zijn objectief gezien beter, maar in het vlakke Nederland zijn alle voordelen verwaarloosbaar (ik vind schijven vooral vervelend qua geluid/onderhoud en slijtage van velgremmen is ook te verwaarlozen). Deze can of worms is erger dan een Feyenoorder en Ajacied laten beslissen wat de beste club is, maar als budget beperkt is zou ik er niet naar kijken.

Er zijn talloze (recente) artikelen en forumposts die je op weg kunnen helpen, maar alles komt neer op de bovenstaande punten. Om je wat op weg te helpen; Sensa Romagna SLE, Giant Contend SL1, Cube Attain zijn perfecte (beginners)fietsen waarmee je eigenlijk nooit 'meer' nodig bent.

UltiemeBeginneling
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 apr 2020 14:17

UltiemeBeginneling 21 apr 2020 17:55

Hartstikke bedankt! Er schiet me nog een vraagje te binnen; online zijn de fietsen vaak een stuk goedkoper dan bij de fietsenmaker. Online heeft echter het nadeel dat je weinig service hebt en dat je fiets niet op jou is afgesteld. Nu dacht ik dat samen met een vriend die ervaren is met fietsen misschien zou kunnen doen, of is de afstelling echt een vak apart en moet ik toch naar de fietsenmaker?

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2851
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 21 apr 2020 18:08

Bij de fietsenmaker is meestal iets van 10% korting te bespreken of kleding/schonen/andere shit gratis bij. Is de online fiets dan nog steeds goedkoper?

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 21 apr 2020 18:09

Er gaat niets boven een goeie FM, dus als je je het kunt veroorloven zou ik daar naar toe gaan. Je hebt heel veel vragen van het type 'how to' in het begin. Die kun je daar stellen.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15826
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 21 apr 2020 18:56

Je bent niet de enige met je vraag.
Kijk eens naar de andere posts op dit forum.
Voor 849 euro heb je een splinternieuwe fiets van een bekend merk met Carbon frame en Shimano 105 afmontage.
Bij een echte fietsenmaker, inclusief garantie en service.
Het kan dus maar je moet een beetje rondkijken.

PS, in de lente worden er heel veel nieuwe fietsen gekocht, een gevolg daarvan is dat er ook heel veel 2ehands fietsen te koop worden aangeboden.
I know myself like no one else
Nothing to defend

chris80
Forum-lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 27 jul 2006 23:49

chris80 21 apr 2020 19:57

Je hebt er zelfs meerdere van 849,- euro..
47EFB245-7513-4933-977D-103D125074F9.jpeg
Daarnaast is Cube ook een prima betaalbaar merk.

Succes met kiezen in elk geval!

Groet,
Chris
Bijlagen
50BD48BD-0825-4E9D-9F3C-3FF2127A2AD3.jpeg
5416D69B-4FD3-43B3-9FEC-5FD59F313B6D.jpeg

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 21 apr 2020 21:22

Er wordt nu grof geld betaald voor tweedehands fietsen, omdat er weinig anders meer kan (inmiddels deels kon).

UltiemeBeginneling
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 apr 2020 14:17

UltiemeBeginneling 22 apr 2020 13:27

Erg mooie fietsen en bedankt voor jullie reacties!

Weet een van jullie toevallig of er ook zo'n soort dealer in de buurt van Delft zit?

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 22 apr 2020 13:31

Voor dergelijke koopjes is een verplaatsing vaak noodzakelijk.

HarryuitHilversum
Forum-lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05

HarryuitHilversum 22 apr 2020 13:53

Als je Moordrecht dicht genoeg bij Delft vindt, zou ik eens bij 12 GO-Biking langs gaan. Die hebben een redelijk aanbod instap racers.

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 22 apr 2020 15:41

Ik ben de afgelopen 10 jaar misschien 2 of 3 keer bij de fietsenmaker geweest. Eén keer voor het afvlakken van mijn BB en het afzagen van een voorvork. Als je een beetje handig bent kun je 90% zelf (beetje handig = niveau Lego instructies kunnen volgen).

Ben niet eens zozeer tegenstander van adviesprijzen en €65 per uur betalen, maar vind het vooral leuker om zelf te doen.

Plaats reactie