Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Maattwijfels: Cube Attain SL

Fietsmans
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 10 apr 2020 12:59

Fietsmans 10 apr 2020 13:14

Goedemiddag,

Afgelopen week heb ik mijn eerste racefiets gekocht, een Cube Attain SL. Ik had op internet al even gekeken dat dit me een mooie fiets leek. Bij de fietswinkel waar ik de fiets wilde bekijken, 12gobiking, bleek ik na er speciaal naartoe te zijn gereden (45 minuten..) niet op de fiets te kunnen zitten (edit: testen doen ze niet aan in de winkel.. :dislike: ) om even te 'voelen', ook opmeten ging wat snel (meten bij staan en zitten). Omdat ik enthousiast was over de fiets ben ik overgegaan tot koop. Geen spijt van, want het is een mooie fiets!

Echter merkte ik wel direct al dat de fiets groot aanvoelt (gestrekte armen, schouders hoog). Daarom heb ik (man, 1,84 meter) het zadel nu in de verste stand naar voren gezet. De fiets heeft framemaat 58. Voor mijn gevoel zou ik het zadel het liefst nog verder naar voren hebben dan dat nu mogelijk is (als ik op mijn zitbot wil zitten ipv op mijn bekkenbodem (auw) moet ik overdreven ver naar achter, zo voelt het). Ik heb al enkele kilometers gefiets maar dit gevoel blijft. :roll:

Nu twijfel ik of ik niet toch beter voor een maat 56 kan gaan. Bij mijn korte testrondje na aankoop ga de fietsverkoper al aan dat een kortere stuurpen eventueel een optie is als ik dat fijner zou vinden. Doordat ik een kleinere fietsmaat niet kan proberen bij de verkoper, en niet helemaal overtuigd ben van kunstmatige aanpassingen om de fiets passend te maken zou ik graag jullie advies krijgen. Bedankt alvast! :D
Laatst gewijzigd door Fietsmans op 10 apr 2020 15:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15946
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 10 apr 2020 15:11

Zadel helemaal naar voor, en liefst nog meer. Een korte stuurpen zijn signalen dat de fiets je niet past.
Post hier even een foto dan krijg je direct antwoord of je fiets wel of niet te groot is.

Een fiets die te groot is is een bron van ellende.
Al is het alleen maar tussen je oren.
Bij 12go biking kan je de fiets toch ruilen?
Als ik jou was zou ik dat doen.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16203
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 10 apr 2020 15:39

De fiets is hooguit een beetje ruim qua maat naar niet veel te groot. Een 56 is dan weer net aan de kleine kant. Zonder binnenbeenlengte valt er weinig over te zeggen maar een reach van 388mm is nu niet bepaald veel.

Het is natuurlijk ook mogelijk dat je op een racefiets moet leren zitten.

Ik zo hem lekker terugbrengen naar de winkel en ergens heen gaan waar je beide maten kunt proberen.
Campagnolo Ultra Dork

Fietsmans
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 10 apr 2020 12:59

Fietsmans 10 apr 2020 15:54

Ernie C. schreef: 10 apr 2020 15:39 Het is natuurlijk ook mogelijk dat je op een racefiets moet leren zitten.

Ik zo hem lekker terugbrengen naar de winkel en ergens heen gaan waar je beide maten kunt proberen.
Daar heb ik ook even aan gedacht, maar via de telefoon kreeg ik de deur voor die optie hard in mijn gezicht gesmeten. 12go doet niet aan retours en ruilen kan maar éénmalig (maar hoe ik dan kan vergelijken is me een raadsel).

Wat het wennen betreft: Morgen doe ik een tocht van 120 kilometer. Ik heb al een behoorlijk vermoeden maar daarna weet ik pas echt goed wat ik voel en hoop ik een goed beeld te hebben. Als het lukt maak ik dan ook even een foto :like:

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15946
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 10 apr 2020 16:48

Fietsmans schreef: 10 apr 2020 15:54 ...............Als het lukt maak ik dan ook even een foto :like:
Het zou beter zijn als je nu even een foto post.
dan kan je aan de hand van de feedback die je hier krijgt eerst je fiets "goed zetten" en dan pas gaan fietsen.
120 Km als je echt verkeerd op je fiets zit zal geen lachertje zijn.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Fietsmans
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 10 apr 2020 12:59

Fietsmans 10 apr 2020 18:49

Daar heb je gelijk in, bedankt voor het meedenken :D . Heb even niemand in de buurt maar hoop dat dit opheldert. Voeten staan op beide foto's met de bal van de voet op het pedaal, alleen is dat niet bij beide foto's goed te zien zie ik. De camera verder weg zetten lukt nu niet helaas..

[Plaatje weer verwijderd]
Laatst gewijzigd door Fietsmans op 27 mei 2020 22:56, 1 keer totaal gewijzigd.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 10 apr 2020 18:53

Op het eerste gezicht ziet het er goed uit, te groot....lijkt mij niet.
Je houd je armen gestrekt, buig maar eens een beetje door dan heb je een mooie hoek in je armen.
Waarschijnlijk is het ook gewenning, 1e keer op een racefiets.
Zoals je nu op je zadel zit zal je veel pijn /doof gevoel aan je perineum krijgen, je moet je bekken wat meer kantelen zodat je op je zitbotjes komt te zitten.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8526
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 10 apr 2020 18:58

Niks mis mee wat betreft de maat van de fiets.
Je zit wat mij betreft best recht op.
Wat is je binnenbeenlengte en hoe hoog staat je zadel gemeten bovenkant zadel hart bracket ?
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15946
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 10 apr 2020 19:18

Deze fiets is zeker niet te klein.
Zet je zadel maar een beetje terug naar achter want je zit nu net iets te krampachtig.
Een kortere stuurpen is, zelfs met je zadel naar achter, volgens mij ook niet nodig.

Succes morgen en laat maar weten hoe het gegaan is.
I know myself like no one else
Nothing to defend

hayes

hayes 10 apr 2020 20:46

Lijkt me idd wel de goede maat. Als dit je eerste fiets is, moet je vermoedelijk gewoon wennen aan het op een racefiets rijden.
Ik durf zels denken dat je na een tijdje je zadel weer wat naar achter schuift. Je zit idd nu behoorlijk rechtop.

walters
Forum-lid
Berichten: 944
Lid geworden op: 01 jan 2009 17:51

walters 10 apr 2020 21:04

Maat lijkt me goed, maar zadel iets te ver naar voren. Midden van je trapper moet in een loodlijn net achterzijde van je knieschijf zijn, nu zit de loodlijn halverwege je knie. Succes morgen.

MonkeyRider
Forum-lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 30 apr 2015 17:25

MonkeyRider 10 apr 2020 21:55

Ik ben ook 184 en heb ook een Attain GTC 58cm. Niks mis met de maat vlgs mij. ik heb het zadel ook wat voorin gezet en in eerste instantie een 100mm stuurpen gemonteerd, maar zit nu weer met originele 110mm pen. Gewoon wennen denk ik. Ik vind het een heerlijke fiets!

Plaats reactie