Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Shimano GRX of Sram Rival

Gebruikersavatar
RRon
Forum-lid
Berichten: 446
Lid geworden op: 12 okt 2011 20:06

Gebruikersavatar RRon 08 apr 2020 12:57

Ik heb mijn oog laten vallen op een Canyon Grail AL 7.0 maar twijfel nu in de afmontage er van.
Of de Shimano Grx rx800 met voor 46/30 en 11/34 cassette achter.
Of de Sram Rival met 42 voor en 10/42 achter.
Ik neig naar de GRX ivm kleinere stapjes, dit omdat hij met regelmaat ook op de weg gebruikt zal gaan worden en volgens mij je weinig geklapper zal hebben van de ketting met de grx groep.
Heb mijn mountainbike om te spelen in het bos en wil daarnaast de Canyon gebruiken voor wat langere afstanden zonder beperkt te worden door bospaadjes etc.
Is dé dubbele GRX dan de goede keuze of liever de Rival, deze laatste is sneller leverbaar namelijk maar helaas niet in het groen?

Moet eerlijk zeggen dat ik op de mtb blij was van de voorderaileur af te zijn, die is 1x12, maar die wordt dan ook anders gebruikt vandaar mijn twijfels.

HarryuitHilversum
Forum-lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05

HarryuitHilversum 08 apr 2020 13:09

Beide groepen zijn goed. Ik heb Sram Rival op mijn Gravelbike. Tov Shimano heeft het voor en nadelen:

+ één blad voor is bij offroad gebruik in slecht weer heel fijn. Het blijft goed werken, geen chainsuck en veel makkelijker schoon maken
- Onderdelen zoals derailleurwieltjes en de cassette van SRAM zijn veel duurder dan Shimano
- de SRAM body is niet compatibel met andere merken
- 1x is minder geschikt voor weg gebruik, dan heb ik liever meer versnellingen en kleinere stapjes
- Niet elke fietsenmaker heeft de onderdelen op voorraad

In de toekomst zou ik, al met al, zelf weer voor Shimano gaan, het liefst dan wel weer met een 1x setup.

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1635
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 08 apr 2020 13:09

Ik zou ook naar de grx neigen met jou eisen.
Daarnaast, een xd 10-42 cassette is ook bij vervanging behoorlijk aan de prijs.
Daarom zou ik ook de grx verkiezen

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 08 apr 2020 13:10

Als je hem ook op de weg gaat gebruiken zou ik inderdaad voor de Shimano drivetrain gaan.
Daar zijn ook veel meer verschillende cassettes voor te krijgen en een stuk goedkoper.

Gebruikersavatar
RRon
Forum-lid
Berichten: 446
Lid geworden op: 12 okt 2011 20:06

Gebruikersavatar RRon 08 apr 2020 13:46

Prijzen voor de onderdelen vind ik niet zo interessant, gaat mij vooral om de werking en het gebruikersgemak.
Voorderaileur geeft bij slecht weer inderdaad nog wel eens problemen in de modder maar daarvoor heb ik de mtb.
De Shimano GRX lijkt dus de verstandigste keuze voor mijn gebruik.
Vanavond definitief beslissen en bestellen. Keuze zal dan nog in de kleur moeten worden gemaakt, zilver of groen. En dan maar hopen dat de levering niet nog verder wordt uitgesteld....
Thanks zover voor de reacties.

Gebruikersavatar
RRon
Forum-lid
Berichten: 446
Lid geworden op: 12 okt 2011 20:06

Gebruikersavatar RRon 09 apr 2020 22:40

De Canyon Grail is besteld met de GRX 2x11, wel getwijfeld omdat deze pas in augustus gelevd zou worden (hopelijk). De Grail met Rival al in juni....
Wilde hem eigenlijk in het groen maar kleur van de site van Canyon komt niet echt overeen met de verscillende filmpjes van youtube vandaar de zilveren kleur besteld....en nu maar wachten.

Canyon Grail AL 7.0

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27561
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 10 apr 2020 06:51

GRX, mooiere shifters en de afstand remblok < > klauw is groter --> minder snel aanlopen.

Plaats reactie