Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

toch een gravelfiets...maar welk?

alby72
Forum-lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 29 mar 2020 13:41

alby72 29 mar 2020 13:53

Hoi allemaal,
alle eerste een grote "ciao" aan alle forumleden :like:
ten tweede excuses voor mijn Nl, ben italiaans en mijn grammatica is ver van perfect :D
ik lees dit forum al een tijdje en heb meerdere posts en topics hierover gelezen.
Ik ben van plan om een versatile fiets te gaan kopen en mijn keus is daardoor op een gravelfiets gevallen.
Heb meerdere tests en reviews gelezen en mijn selectie is op 2 modellen gericht:
Canyon Grail AL 7.0 of cannondale topostone 105
mijn lichte voorkeur ging naar de Grail maar in mijn maat M ( ben zelfs 1.81 met een binnenlengte van 83cm.) en in het groen kleur zal ik tot einde Oktober moeten wachten. ik vind heerlijk gezegd iets te lang. Ik heb in principe geen haast maar 6 maanden voor een fiets lijkt me simpelweg te lang. ik zal in July op vakantie in Italie gaan ( in de dolomiten) en daardoor zal leuk zijn om een nieuwe fiets te hebben.
ik heb een budget van 1500/1700 euro max
ik wil het fiets gebruiken voor lange tochten, bospaden maar ook voor asfalt
nog een belangrijk punt voor mij is de geometrie van de fiets, ik wil graag een wat relax zithouding, daardoor is mijn keuze op een gravel ( ipv racefiets) gevallen. Ik heb jaren op een MTB gefietst maar ik merk dat ik ga steeds vaker op normale wegen ipv van offroad in het bos.
op 12go biking kan ik de topstone van 2019 voor 1599 kopen of de 2020 model voor 1799. wat is jullie advies? kopen de topstone nu zonder wachten tot Okotber voor de grail ? en als ik voor de topstone ga, is 2019 model ook goed? of toch 200 euro meer uitgeven voor de 2020 model? qua uiterlijk vind ik de 2019 model iets mooier . qua orderdelen ik zie geen grote verschillen
graag hoor ik jullie deskundige mening
alvast bedankt :like:
gr
Alberto
Laatst gewijzigd door alby72 op 29 mar 2020 18:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 29 mar 2020 17:28

hi alberto,
goede keuze een gravel bike is leuk voor; lichte MTB, solo/met elkaar de paden verkennen, of tempo club ritjes, maar ook de lastige voorjaarstochten zou heel goed gaan. Liege-Bastogne-Liege, ronde vlaanderen achtige, ook de regio zuid limburg wordt opnieuw ontdekt.
er is genoeg te vinden op dit forum,
bedenk dat cyclo crosser ook een geschikte fiets kan zijn. voordeel van een cross fiets is dat de hoeken niet al te lui zijn. het blijft dan een vinnige fiets lijkt mij. een echte gravel bike kan je net zo goed bevallen.

op onverharde wegen is een 0.5-1 cm minder reach en/stack tov je racefiets, best een goed idee. dit kan je vaak met stuurpen,spacers en frame best goed uitrekenen.

6maanden wachten pfffff, dat lijkt mij persoonlijk niks.
trek crockett, of canyon inflite zijn cross fietsen en kunnen net zo goed voldoen?

alby72
Forum-lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 29 mar 2020 13:41

alby72 29 mar 2020 17:48

Hi TKMP,
bedankt voor je reactie
Cyclorcross was een van mijn eerste twijfels ( tegenover een gravelfiets). uiteindelijk gekozen voor een gravel want die is meer een veelzijdige fiets die klaar is voor offroad avonturen en die de nadruk legt op comfort. dus , als ik het goed begrijpt, een echte " all Rounder" .
ik denk dat een gravelfiets zal hoog waarschijnlijk beter bij mijn doelen passen.
In ieder geval nogmaals bedankt voor je tips

velopierre
Forum-lid
Berichten: 174
Lid geworden op: 03 jun 2017 11:58
Locatie: Midden Nederland

velopierre 29 mar 2020 19:50

Ik zou lekker die Topstone uit 2019 kopen met de korting. De grote verandering in 2020 was dat Canondale er carbon modellen heeft bijgekregen.
Naast die korting kun je vast ook nog korting krijgen op een paar accessoires.

alby72
Forum-lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 29 mar 2020 13:41

alby72 30 mar 2020 10:36

Bedankt Velopierre.
dat was eigenlijk ook mijn plan .
wat grappig is, heb net 12gobiking gebeld en beide modellen van de topstone 105 zijn dus niet op voorraad :-(
antwoord was :
"Echter is de voorraad van de Topstone enorm beperkt en wachten we op dit moment op een levering, wanneer deze komt durven wij niet te zeggen"
heb zojuist gebeld en de 2020 model kan ik het voor 1599 krijgen . die zal mid juni geleverd worden.
nu het dilemma is : Wacht op de canyon grail ( voor 1699 euro) tot Oktober ( in groen kleur, in silver eventueel eind july) of the topstone 105 2020 voor 1599euro kopen?
ik twijfel heel erg want de canyon komt als een van de beste getest gravel fiets in meerdere reviews ( price/value schijnt heel goed te zijn) :?:
bedankt :like:

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2857
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 30 mar 2020 12:23

Levering van de topstone is altijd problematisch geweest, vanaf dag 1. Ik wil je niet laten schrikken, maar houd er rekening mee dat juni wellicht later gaat worden voor de topstone, dan kan het achteraf altijd meevallen

alby72
Forum-lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 29 mar 2020 13:41

alby72 30 mar 2020 12:43

Dank je Philippos :like:
Daardoor misschien een extra reden om toch bij mijn originele plan te blijven. :?
Mijn eerste keus was op de Canyon en ik ging verder rond kijken puur om de lange levertijd , het schijnt dus niet alleen een Canyon probleem te zijn.
Misschien beter om de grail te gaan bestellen en gewoon rustig afwachten
heb een andere techinsche vraag: the topstone monteert een 105 tegenover een GRX600 voor de canyon, wat zijn hier de grootste voordelen en nadelen? nogmaals, ik verwacht mijn fiets meestal op asfalt te gaan gebruiken maar offroad zal ook een belangrijk rol spelen. Gezien bovengenoemde punten, is een van de 2 groepen beter geschikt? :like:

MonkeyRider
Forum-lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 30 apr 2015 17:25

MonkeyRider 30 mar 2020 13:26

De GRX 600 groep geeft iets betere klimverzetten door een 48-31 crankstel voor ipv 50-34. Zou ik zeker offroad voor de Dolomieten rekening mee houden. Daarbij zit er een "clutch" derrailleur achter, die de ketting beter strak houdt op ruwe ondergrond.
NB ik zou me niet beperken tot deze twee fietsen? Er is keuze genoeg en een keer kunnen proefrijden lijkt me belangrijk. Er zit nogal wat rijverschil tussen diverse modellen.

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2857
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 30 mar 2020 14:29

MonkeyRider schreef: 30 mar 2020 13:26 De GRX 600 groep geeft iets betere klimverzetten door een 48-31 crankstel voor ipv 50-34.
Niet helemaal waar daar de Topstone de 105 uitlevert met een FSA sub compact crankstel (30-46).

Maar, MonkeyRider heeft gelijk vwb de achter derailleur. In de GRX groepen (en de Ultegra RX800) zit een clutch wat er voor zorgt (als je niet vergeet om deze "aan" te zetten) dat je ketting strakker staat en op een neer flappert bij offroad rijden.

Canyon kun je overigens ook gratis terugsturen binnen (ik dacht?) 30 dagen als deze niet bevalt, ook als deze gebruikt is (wel in redelijkheid, een randonneurs rit vn 600km zullen ze wellicht niet zo leuk vinden). Retour fietsen belanden in de outlet. In Amersfoort, bij de mekanieker, heb je kans dat er misschien iets staat van Canyon wat je van dichtbij kunt zien. De mekanieker is volgens mij een onderhoudspartner voor Canyon.

Canyon kan ook uitlopen. Het is qua levertijden bij veel fabrikanten soms afwachten waar je op uitkomt. Enige zekerheid heb je als je een showroommodel koopt.

Mijn advies zou zijn, koop de fiets die je mooier vind en het beste bij je past qua afmetingen, laat de levertijd varen. Je koopt zoiets niet alleen voor as zomer maar voor de komende jaren.

En mocht je voor de Topstone gaan, overleg met de winkel of je de 105 derailleur kunt laten vervangen voor een Ultegra RX800 of een GRX variant. Beiden werken uitstekend met de 105 shifters. Of je doet het zelf, RX800 er op en de 105 nieuw in de verkoop. Ben je ook van het gekletter van je ketting af.

alby72
Forum-lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 29 mar 2020 13:41

alby72 30 mar 2020 16:04

bedankt allemaal voor alle reacties en gedetaillerde adviezen
ik zal met alle jullie suggesties en tips rekening mee houden
hoog waarschijnlijk zal mijn originele plan worden....
canyon grail AL 7.0 in het groen..........wachten tot oktober maar tja....wel moeite waard
gr

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 30 mar 2020 17:17

https://www.stevensbikes.de/2020/index. ... lang=nl_NL

Afbeelding

NU leverbaar her en der uit voorraad

alby72
Forum-lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 29 mar 2020 13:41

alby72 31 mar 2020 13:12

tjonge jonge jonge,
het blijft echt een moelijk keus
ik ben nogsteeds aan het zoeken
wat denken jullie van deze , ik heb ook hele goede reviews gelezen

https://www.12gobiking.nl/scott-speedst ... el-10-2020

iets boven mijn budget maar wel met een GRX800 groepset
misschien kan ik nog een 10% korting krijgen :D

Plaats reactie