Hallo,
Ik heb afgelopen jaar op een Garnelli van de Vos gereden. Beviel, en ben afgelopen jaar sterker geworden. Met Wattbike trainingen in de tussentijd heeft mijn fiets veel kracht te verduren. Mijn fiets wordt goed onderhouden en is inmiddels na 5000 km toe aan een 3de nieuwe cassette Ultegra 8000. Daarnaast zijn de lagers in het achterwiel nu ook helaas kapot en staat er een grote reparatie te wachten.
Ik ben bang dat het niet meer waard is, en gezien ik graag fiets en gefrustreerd momenteel thuis zit ben ik opzoek naar een nieuwe fiets. Met vol verlangen kijk je natuurlijk naar de mooie merken, echter vraag ik me nu af het verstandig is om een dure fiets te nemen.
Wie kan mij helpen aan de juiste fietskeuze i.c.m materiaal? Mijn budget is ongeveer maximaal 6000 euro. Daarnaast wil ik nu ook mijn nieuwe fiets laten afstellen op mijn lichaam, gezien ik lang ben. Daarnaast maakt het mij niet zoveel uit of het frame van Aluminium is of Carbon. Mede door mijn lengte i.c.m gewicht 95 kg trap ik redelijk wat weg..
Mijn huidige fiets:
Luciano Garnelli Strada
Afmontage: Ultegra 11s R8000
Wielen: Supra RA Pro
Zadel: Supra Comp Line
Stuur: Supra
Stuurnok: Supra
Wie helpt mij naar de juiste keuze of heeft tips in mijn zoekwerk!
Nieuwe racefiets - Materiaal etc advies
-
- Forum-lid
- Berichten: 361
- Lid geworden op: 21 sep 2014 01:16
Je bent niet de enige van 95 kg op een racefiets, en ook niet de eerste die denkt flink wat vermogen weg te trappen. Dat kan zo'n fiets prima aan. Vermoedelijk zit het 'probleem' eerder in onderhoud, of gebrek daar aan. Als je nu een andere fiets koopt met eenzelfde Shimano Ultegra groep, klop je hier waarschijnlijk volgend jaar en 5000 km verder weer met dezelfde problemen aan. Een 105-groep of Dura-Ace gaat daar hoogstwaarschijnlijk niks aan veranderen, behalve aan de inhoud van je portemonnee.
En zo'n Garnelli is niets mis mee, zeker niet met Ultegra afmontage. Vervangen van een fiets van een jaar oud omdat slijtageonderdelen zijn versleten, is regelrechte onzin.
Een cassette moet zeker 3000-4000 km meegaan, mits je een klein beetje onderhoud uitvoert. Schoonmaken, smeren, af en toe je ketting wisselen voor gelijkmatige slijtage. Paar vragen om de situatie te verduidelijken:
Wat versta je onder 'eruit trappen' van de huidige Ultegra?
Fiets je altijd op het zelfde tandwiel achter?
Rijd je een zwaar verzet, wat is je trapfrequentie?
Heb je je ketting al eens verwisseld, zeker bij het vervangen van de cassette?
Hoe ver is je ketting versleten (uitgerekt)?
Voer je wel eens wat onderhoud uit of laat je dat wel eens uitvoeren?
En zo'n Garnelli is niets mis mee, zeker niet met Ultegra afmontage. Vervangen van een fiets van een jaar oud omdat slijtageonderdelen zijn versleten, is regelrechte onzin.
Een cassette moet zeker 3000-4000 km meegaan, mits je een klein beetje onderhoud uitvoert. Schoonmaken, smeren, af en toe je ketting wisselen voor gelijkmatige slijtage. Paar vragen om de situatie te verduidelijken:
Wat versta je onder 'eruit trappen' van de huidige Ultegra?
Fiets je altijd op het zelfde tandwiel achter?
Rijd je een zwaar verzet, wat is je trapfrequentie?
Heb je je ketting al eens verwisseld, zeker bij het vervangen van de cassette?
Hoe ver is je ketting versleten (uitgerekt)?
Voer je wel eens wat onderhoud uit of laat je dat wel eens uitvoeren?
Laatst gewijzigd door Spykerracing90 op 27 mar 2020 12:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Als je na 5000 km met goed onderhoud aan je derde cassette toe ben, dan gaat er iets niet goed. Iets eerder je ketting vervangen dan kan die cassette veel langer mee. Een duurdere fiets of cassette gaat dat niet oplossen. Duurdere cassettes zijn vooral lichter. Niet perse duurzamer. Lagers in je wiel kun je ook gewoon vervangen.
Voor dat budget kun je zoveel moois kopen. Zonder aanvullende wensen/eisen is het niet te doen een uitgebreid advies te geven. Wat ga je er mee doen? De bergen in ? Hard op de vlakke weg? Iedereen kan nu gaan aangeven wat ze zelf mooi vinden, maar dat hoeft voor jou niet zo te zijn. Een echte miskoop is met dit budget bijna niet mogelijk. Let gezien je gewicht op een voldoende stevige wielset en kijk wat je mooi vindt. En wat goed past uiteraard.
Voor dat budget kun je zoveel moois kopen. Zonder aanvullende wensen/eisen is het niet te doen een uitgebreid advies te geven. Wat ga je er mee doen? De bergen in ? Hard op de vlakke weg? Iedereen kan nu gaan aangeven wat ze zelf mooi vinden, maar dat hoeft voor jou niet zo te zijn. Een echte miskoop is met dit budget bijna niet mogelijk. Let gezien je gewicht op een voldoende stevige wielset en kijk wat je mooi vindt. En wat goed past uiteraard.
Dank voor beide reacties!
Ik ben zeker eens dat de Garnelli prima fiets is.
Ik ben zeker eens dat de Garnelli prima fiets is.
Wat ik hieronder versta is dat ik vaak al op de laatste verzet zit, en dus niet harder kan. Dit is vaak rond de 50 kmph. Dan ligt mijn cadans rond de 110. Iets wat niet relaxed fiets.Wat versta je onder 'eruit trappen' van de huidige Ultegra?
Vaak op de laatste 2 verzetten. Als kijk naar de 2 bladen aan de voorkant gebruik ik alleen de grootste. Ook in gebieden met heuvels omdat het kleinere blad echt te licht is.Fiets je altijd op het zelfde tandwiel achter?
Zwaarste verzet is vaak waar ik in rij.Rijd je een zwaar verzet, wat is je trapfrequentie?
JazekerHeb je je ketting al eens verwisseld, zeker bij het vervangen van de cassette?
Elke keer als mijn ketting rond de 0,7 mm zit vervang ik hem.Hoe ver is je ketting versleten (uitgerekt)?
Ja, rond de 1500 km laat ik hem even checken bij een racefietsspecialist. Hier kwam na 2000 km de constatering dat mijn cassette op was.Voer je wel eens wat onderhoud uit of laat je dat wel eens uitvoeren?
Dank voor je meedenken.Wat ga je er mee doen? De bergen in ? Hard op de vlakke weg? Iedereen kan nu gaan aangeven wat ze zelf mooi vinden, maar dat hoeft voor jou niet zo te zijn. Een echte miskoop is met dit budget bijna niet mogelijk. Let gezien je gewicht op een voldoende stevige wielset en kijk wat je mooi vindt. En wat goed past uiteraard.
Ik heb dit jaar op mijn to-do lijst een trip van 540 km staan in Noorwegen.
Over het algemeen rijd ik dus vlakke weg in Nederland af, met als doel om dit steeds sneller te fietsen. Ik ga vooral goed op hoge snelheden. En rij eigenlijk het hele jaar door. Enige wat mij tegenhoud is ijs/sneeuw.
Spullen kan je achteraf na het fietsen prima schoonmaken en drogen.
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6100
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Interessant natuurlijk..,
Als je een 50 voor hebt en op een 11 of 12 achter een cadans van 110 trapt zit je op 65 a 70 km/u .., niet op 50 km/u.
Ik kan mij slecht voorstellen dat je altijd rond de 50 km/u fietst op de zwaarste 2 verzetten. Tony Martin doet dat ook niet...
Een andere fiets is niet nodig.
Andere cassette zou ik juist voor een lagere versie gaan.., 105.., die is zwaarder.., meer materiaal, dus zal langer meegaan. Dura ace is duurder en lichter..,.,. is dus de mindere keuze in jouw geval.
Als je een 50 voor hebt en op een 11 of 12 achter een cadans van 110 trapt zit je op 65 a 70 km/u .., niet op 50 km/u.
Ik kan mij slecht voorstellen dat je altijd rond de 50 km/u fietst op de zwaarste 2 verzetten. Tony Martin doet dat ook niet...
Een andere fiets is niet nodig.
Andere cassette zou ik juist voor een lagere versie gaan.., 105.., die is zwaarder.., meer materiaal, dus zal langer meegaan. Dura ace is duurder en lichter..,.,. is dus de mindere keuze in jouw geval.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Misschien het je een 12-25 cassette? Als ik jou was zal ik een 11-23 cassette monteren en je ketting vervangen bij een slijtage van 0.5%. Daarnaast kan je je voorbladen vervangen. Stel dat je nu met 50/34 bladen fietst dan kan je overstappen naar 52/36 of 53/39. Ik verwacht dat dan je meeste problemen verholpen zijn.
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 15959
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Voor 6000 Euro koop je bijna altijd een goede fiets.Mijn budget is ongeveer maximaal 6000 euro.
5000 Km en al aan de derde cassette, dat is verschrikkelijk snel.na 5000 km toe aan een 3de nieuwe cassette Ultegra 8000
Als je om de 2500 km je ketting vervangt dan kan je tot wel 10000 km met een cassette rijden.
Stel dat je voor een 50 hebt en achter een 12, aan 110 omwentelingen rij je dan net geen 58 km/u.Wat ik hieronder versta is dat ik vaak al op de laatste verzet zit, en dus niet harder kan. Dit is vaak rond de 50 kmph. Dan ligt mijn cadans rond de 110.
Neem me niet kwalijk dat ik dit "vaak" met een korrel zout neem.
PS: Een fiets van 6000 Euro is niet echt sterker dan je huidige fiets, hooguit lichter.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
Deze snelheden zijn vaak de topsnelheden, dit is niet wat ik altijd fiets natuurlijk.
Volgens de gerenommeerde fietsenmaker is de body versleten en is de casette nog in orde.
Er zit momenteel speling in cassette en maakt het achterwiel veel lawaai. Het klinkt alsof de lagers stuk zijn. Zijn overigens intact.
Volgens de gerenommeerde fietsenmaker is de body versleten en is de casette nog in orde.
Er zit momenteel speling in cassette en maakt het achterwiel veel lawaai. Het klinkt alsof de lagers stuk zijn. Zijn overigens intact.
Ik denk dat het goed is om eens second opinion te vragen bij een andere wielerzaak. De tips die hier worden gegeven worden dan ook behandeld. Een cassette na 2000 km is is belachelijk. Ik vervang altijd bij 0,75 de ketting en zit op ruim 10000 km op een ultegra cassette. Wiellagers en bodies zijn bijna ook altijd te repareren. Alleen bij hele goedkope sets is het soms voordeliger om voor een ander setje te gaan. 52/11 moet voldoende zijn om elke snelheid te rijden.