Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Nieuwe fiets - vraag over handlebar reach en stack

DubbelB
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 30 jun 2016 09:10

DubbelB 01 mar 2020 11:48

Beste mensen,

Ik sta op het punt een nieuwe fiets aan te schaffen. Na jaren op mijn fijne alu fiets gepeddeld te hebben wil ik gaan upgraden. Ik heb mijn oog laten vallen op een Canyon Endurace cf sl 8.0 Disc Di2 Aero.

Op mijn huidige bike heb ik jaren geleden een bikefit laten doen, naar tevredenheid. Ik heb die uitslag nog, waardoor ik mijn afmetingen erbij kan pakken.

Op de Endurace (maat M) komt het erop neer dat mijn zadel naar handlebar reach zal toenemen met 1,3 cm. Tevens zal de stack (tot handlebar) zakken met 1,2 cm.

Mijn vraag is, kom ik hiermee weg? Compenseert de lagere stack de langere reach enigszins? Of is dit te compenseren door het zadel een centimeter naar voren te zetten?

Ik kan ook altijd nog aan Canyon vragen of ze een geïntegreerde cockpit bij de fiets leveren die een centimeter korter is (90 om 100) maar ik heb wel begrepen dat dit een tijdrovende procedure is.

evilhomer
Forum-lid
Berichten: 961
Lid geworden op: 24 jul 2007 10:38

evilhomer 01 mar 2020 12:07

Een lagere stack compenseert niet een langere reach, die verergert het issue. Beide zorgen ervoor dat de diagonaal zadel-stuurbocht groter wordt, in dit geval met circa 18mm.
t.a.f.k.a.e.h.

DubbelB
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 30 jun 2016 09:10

DubbelB 01 mar 2020 12:43

Dank voor de reactie.
Is dat een overbrugbaar verschil door iets dieper te zitten, of is de marge te groot en daardoor oncomfortabel?

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 01 mar 2020 13:00

Als de huidige positie goed is zou ik die zoveel mogelijk kopiëren. Om 1,8 dieper te gaan zitten is best veel. Ook zul je langer gaan zitten. Met meer spacers en een korter stuurpen kun je in dichter in de buurt komen van je huidige afstelling.

Argument dat het verkorte van de stuurpen tijdrovend is lijkt me geen goed argument. Dit zou je op de langere termijn weleens veel tijd en geld kunnen besparen.
o'7o

DubbelB
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 30 jun 2016 09:10

DubbelB 01 mar 2020 13:28

Huidige fiets zit goed, maar vrij hoog. Zou voor mijn gevoel wel iets dieper willen zitten. Vandaar dat ik me afvraag of het verschil overbrugbaar is.

Klopt hoor, dat het argument geen stand houdt. Alleen een nieuwe fiets wil ik graag zo snel mogelijk in huis. Totaal niet rationeel natuurlijk.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16216
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 01 mar 2020 15:53

Ik ben vooral benieuwd naar welke fiets je nu hebt en in welke maat. Zoveel korter en hoger dan een Endurace is er nu ook weer niet.

Verder heb je het over zadel naar stuur. Dit heeft weinig te maken met de daadwerkelijke reach van een frame.
Campagnolo Ultra Dork

DubbelB
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 30 jun 2016 09:10

DubbelB 01 mar 2020 16:39

Een FSC Boa, maat 55.
Tijdens bikefit werd de stuurpen van 10 naar 8 cm gebracht, de stuurpen omgedraaid (naar boven toe gericht) en 5mm spacer erbij.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16216
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 01 mar 2020 16:54

Dan kun je die stuurpen weer terug omkeren en eventueel een langere monteren om erachter te of je dieper kunt zitten. Beter probeer je dat een paar maanden uit, ook al heb je je nieuwe fiets dan niet snel in huis.

Een geometrietabel van deze fiets kan ik niet vinden.
Campagnolo Ultra Dork

DubbelB
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 30 jun 2016 09:10

DubbelB 01 mar 2020 17:27

Ik zie net, nu ik de geometrie tabel er weer bij pak dat ik een fout heb gemaakt. De stack is niet lager, maar hoger bij de Endurace.

De oplossing is nu veel simpeler. 1cm kortere cockpit en 10mm spacers onder het stuur vandaan.

Maar ik ben wel benieuwd naar dit antwoord: Compenseert een hogere stack een langere reach?

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16216
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 01 mar 2020 17:50

Nee, Een lagere stack compenseert een langere reach, d.w.z: de maat blijft hetzelfde maar de zitpositie wordt langer en lager of je monteeert meer spacers waardoor de handlebar reach weer korter wordt.

Een fiets met en een hogere stack en een langere reach is gewoon groter.

Een nog kortere stuurpen monteren terwijl je nu al op 8cm omgekeerd zit lijkt mij geen doen. Maar als je al zo op de fiets moet zitten kun je je ook afvragen of een racefiets wel geschikt is voor jou.

Ik zou in ieder geval eens naar de Trek Domane kijken. Dat is volgens mij de kortste en hoogste van het moment.
Campagnolo Ultra Dork

DubbelB
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 30 jun 2016 09:10

DubbelB 01 mar 2020 17:57

Helder.

Voor de zekerheid, ik heb het over handleba stack en reach, niet over frame stack en reach. Dus in theorie zou ik de handlebar reach kunnen verkleinen door een 10mm hogere spacer en de standaard stuurpen te behouden?

Het gaat niet om de FSC, waar nu een 8cm op zit, maar om de Canyon.

Zal eens kijken naar een Domane. Dank voor de tip.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16216
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 01 mar 2020 21:58

Met 10mm spacer verminder je de handle bar reach maar met 2 a 3mm. Bij Canyon heb je ook het nadeel dat het aantal spacers beperkt is. Bij b.v. de Domane is daar ook nog wel een paar cm te winnen.

Kijk ook even naar de reach van de sturen. Daar kun je vaak ook nog wat winnen. Als ik zo naar het plaatje op de site van FSC kijk dan lijkt mij dat een ouderwets ergo stuur met redelijk grote reach.
Campagnolo Ultra Dork

Plaats reactie