Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Aero racer giant propel

Remy1994
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 feb 2020 22:15

Remy1994 27 feb 2020 22:32

Hallo allen!

Ik ben nieuw hier en zo als veel nieuwe leden heb ik een vraag over een nieuwe fiets.
Sinds een jaar of 2-3 fiets ik actief, mtb en racefiets. Sinds een jaar ben ik echt veel aan het trainen met consequente interval sessies en uitgedachte training schema's. Allemaal voor die extra watts. Nu wil ik dit jaar wedstrijden gaan rijden. Ik fiets nu een giant tcr advanced 2 uit 2018. Prima fiets, maar ik wil toch eens iets nieuws. Iets puur gericht op snelheid. Ik ben niet zon afstandsrijder en knal het liefst voor max 2 uur. Comfort is dus wel prettig maar niet mega belangrijk.

Nu heb ik de volgende fiets op het oog:
https://www.mantel.com/giant-propel-advanced-pro-0
Een giant propel advanced pro 0. Ligt het aan mij of is dit echt een hele goede deal. Carbon velgen, ultegra di2 een aero cockpit en een dubbelzijdige powermeter. Enige minpuntje; geen disc remmen. Maarja met dit als tweede fiets waarbij ik nooit in de regen zal fietsen misschien niet zo'n probleem? Is er iets wat ik over het hoofd zie? Zeg je; doe dit nou niet. Dan hoor ik het graag!

Bedankt alvast

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1218
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 28 feb 2020 09:35

Dit is zeker een mooie fiets en veel waar voor je geld.
Alleen die half weggewerkte remmetjes zullen niet zo goed remmen als een standaard Ultegra remhoef.
Ik zou hem er eigenlijk niet voor laten staan, maar tegenwoordig wordt er nogal veel belang gehecht aan enorme remprestaties (zie schijfremmen).
Misschien juist daarom dat de fiets zo scherp geprijsd is.

Persoonlijk vind ik de over-oversized spacers en stuurpen geen toonbeeld van esthetiek. Maar dat is ook om kabels weg te werken natuurlijk.

evilhomer
Forum-lid
Berichten: 961
Lid geworden op: 24 jul 2007 10:38

evilhomer 28 feb 2020 10:09

Het vertekent natuurlijk ook omdat er 40mm aan spacers onder de stuurpen zit. Daarmee oogt het behoorlijk lomp. Ik kan me trouwens niet voorstellen dat je zoveel ruimte nodig hebt om Di2-kabeltjes weg te werken (de remkabels lopen daar niet doorheen).

Enfin, wat jij mooi vindt kan een ander niet voor je bepalen. Qua waar voor je geld lijkt dit me wel prima.
t.a.f.k.a.e.h.

JDW
Forum-lid
Berichten: 248
Lid geworden op: 18 aug 2014 14:11

JDW 28 feb 2020 10:28

Heeft je huidige fiets al een vermogensmeter? Heb je al een leuke wielset in je tcr?
Wil je met een nieuwe fiets aan de start staan van wedstrijden met verhoogde kans op valpartijen?

In jouw plaats zou ik zeker overwegen om de tcr te houden en er een mooie wielset in te steken voor je eerste jaar wedstrijden. Maar we herkennen het allemaal wel, eens je iets nieuw wilt, is het een kwestie van tijd.

Los van bovenstaande: met die propel heb je een mooie fiets voor dit budget.

Gebruikersavatar
edwin01
Forum-lid
Berichten: 1777
Lid geworden op: 25 mei 2006 17:02

Gebruikersavatar edwin01 28 feb 2020 11:38

Oh wauw...... Dat is een beest van een fiets...... Een echte knalbak! Het enige wat ik aan de Propel nooit heb begrepen zijn die eigen merk v-brake remmetjes. Waarom geen standaard Shimano direct mount remmen? Nou je, ze schijnen redelijk hun werk te doen....
Wat een monster..........

HarryuitHilversum
Forum-lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05

HarryuitHilversum 28 feb 2020 13:57

De Propel is een fiets die mensen kopen omdat hij er mooi uit ziet. Dat de profs van Sunweb er niet op reden en massaal voor de TCR gingen, dat zegt wel wat..

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 28 feb 2020 16:01

Laat ik vooropstellen dat ik de Propel oerlelijk vind, en ik ben dan nog iemand die aerofietsen nog wel redelijk mooi vind (ben overigens niet de enige).

Qua prijs/kwaliteit is de Propel wel een absolute topper. Er vanuitgaande dat je altijd wel een paar euro korting op de adviesprijs krijgt bij Giant, krijg je nog meer waar voor je geld dan een Aeroad.

Enige opmerking die ik je mee wil geven dat 9 van de 10 eigenaren die ik zie met een Propel helemaal niet op die fiets passen. Het is een vrij aggressief frame (vergelijkbaar met je TCR), dus lang en laag. Er zijn maar weinig recreanten die zo gestrekt en diep kunnen zitten en dus een grote spacertoren nodig hebben.

Mijn mening: Op criteriumrijders/wedstrijdrenners na kan ik me eigenlijk niet voorstellen wie dit model zou kopen. Veel mensen kopen hem omdat ze hem mooi vinden en hij betaalbaar is (het budget is eigenlijk 1.000e lager, maar voor de looks komen ze uit bij de goedkoopste aeroracer die doorgaans een prijsklasse duurder zijn). Vaak wordt het beoogde gebruik dan al bijna dusdanig naar een specifieke fiets toegeschreven in de hoop dat je hier de bevestiging krijgt, om 2 maanden later aan te geven dat de Marmotte, AGR of vakantie in de Dolomieten je toch ook wel heel gaaf lijkt. Ik zal niet zeggen dat dat met een Propel niet kan, maar hij wordt dus meestal niet gekocht omdat hij zo goed past. Een beetje vlees noch vis idee heb ik daarbij.
Laatst gewijzigd door DeletedUser02 op 29 feb 2020 08:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Remy1994
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 feb 2020 22:15

Remy1994 28 feb 2020 20:59

Bedankt allemaal voor de reacties!
JDW schreef: 28 feb 2020 10:28 Heeft je huidige fiets al een vermogensmeter? Heb je al een leuke wielset in je tcr?
Wil je met een nieuwe fiets aan de start staan van wedstrijden met verhoogde kans op valpartijen?
Goede punten. Nee ik heb nog geen vermogensmeter op mijn fiets, wel eentje op de tacx. Ook heb ik nog geen Carbon wielen. Eigenlijk was ik het kopen van nieuwe Carbon wielen aan het uitstellen omdat ik graag de overstap wil maken naar disc remmen. Dus dacht ik dat is niet handig.. eerst een nieuwe fiets en daar dan mooie wielen op. Maar ja dan ga je een beetje rondkijken en gaat het kriebelen (we kennen het vast allemaal) en dan wil je wat. Zo kwam ik dus op de giant propel uit.
dwangarbeider schreef: 28 feb 2020 09:35 Persoonlijk vind ik de over-oversized spacers en stuurpen geen toonbeeld van esthetiek. Maar dat is ook om kabels weg te werken natuurlijk.
Ik vind dit dus ook niet mooi, maar als je naar de nieuwe modellen kijkt lijken ze de spacers weg te hebben gehaald of iig zijn ze kleiner. Dan ziet het er een stuk mooier uit.
Wat ik kan vinden hebben de propel en de tcr dezelfde geometrie qua reach. Op mijn huidige tcr heb ik ook 2,5cm spacers eruit gehaald.

Misschien ben ik ook te snel aan het gaan. De fiets die ik initieel op het oog had was de canyon Aeroad disc. Met 105 of Ultegra. In mijn ogen een geweldig mooie fiets. Bovendien met disc remmen en volgens reviews een stuk comfortabeler. Maar voor dezelfde prijs als die propel heb je dan geen di2 en geen powermeters.

Nouja ik twijfel nog even door

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 28 feb 2020 21:33

Ik heb een Propel, en heb geen problemen* met de remmen, ook niet in de bergen.

* Maar dat had ik met Ciamillo Zero Gravity remmetjes ook niet.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 28 feb 2020 21:37

ypuh schreef: 28 feb 2020 16:01 Enige opmerking die ik je mee wil geven dat 9 van de 10 eigenaren die ik zie met een Propel helemaal niet op die fiets passen. Het is een vrij aggressief frame (vergelijkbaar met je TCR), dus lang en laag. Er zijn maar recreaten die zo gestrekt en diep kunnen zitten en dus een grote spacertoren nodig hebben.
Valt mij ook op ja! De meeste Aeroads rijden mooi geproportioneerd rond, maar Propels zie je vaak met spacertoren, dikke zadeltas en berijder die eigenlijk beter een Defy had kunnen kopen.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
jwkeij
Forum-lid
Berichten: 1692
Lid geworden op: 16 jan 2013 15:06

Gebruikersavatar jwkeij 29 feb 2020 08:50

Een mooie fiets, hoor! Maar:
Wil jij je nieuwe fiets in de prak rijden tijdens een wedstrijd?
Weet je zeker dat je de komende tijd met velgremmen wilt rijden? Om er over een jaar achter te komen dat je misschien toch schijfremmen had gewild.

Zelf zou ik kijken voor een goede wielset met snelle bandjes voor je huidige fiets.
WiND 56 - 2020

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 29 feb 2020 09:04

Ik denk dat je idd te snel gaat!
Je hebt je zinnen gezet op een fiets met schijfremmen en met name een canyon Aeroad.
Daar zou ik dan voor gaan, die Propel is het eerste half jaar leuk, maar dan kom je toch weer met je gedachten op die Canyon en dus de spijt.
Slaap er eerst maar een paar nachtjes over, dan is het een beetje ingedaald en gaat je gezonde verstand toch weer de bovenhand voeren. ;)

Plaats reactie