Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Gravelbike naast MTB

kabookie
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 feb 2020 15:19

kabookie 04 feb 2020 16:26

Dag allen,

Reeds actief op Mountainbike.nl meld ik mij nu ook hier.
In het mountainbiken haal ik vooral mijn uit het afdalen. Ik rijd dan ook op een enduro fiets met flink wat veerweg, een Orbea Rallon voor de geïnteresseerden ;)
Al een poos heb ik er een hardtail bij en ook een simpele racefiets. In de omgeving waar ik woon zijn geen noemenswaardige MTB-routes waar ik een mountainbike voor nodig heb. Ik zit graag op de racefiets, maar voel me dan toch wat beperkt in waar ik kan rijden. Ik wil dus graag van 3 fietsen naar 2 en iets hebben waarmee ik me vanuit huis kan vermaken en waarmee ik kan afdalen in de Ardennen/Alpen (MTB).

Het is hot, het is booming, jullie weten al lang dat het hier om een Gravelbike gaat natuurlijk, het staat immers in de titel. Ik denk dat dit precies is wat mij blij maakt in ritjes vanaf huis (zuid-west NL) Inzetbereik zal zijn: asfalt, ander straatwerk, schelpen/gravelpaden en relatief simpele singletrack zijn.

Over het budget twijfel ik nog een beetje. Laten we zeggen maximaal 2500 euro. Daarvoor wil ik het volgende:

- Lichte fiets bij voorkeur <9,5kg
- Shimano GRX groep (voorkeur voor 1x11)
- 700x42 moet passen

Modellen die ik op het lijstje heb staan:

- Canyon Grail CF 7.0
- Ribble CGR SL Shimano GRX
- Rose Backroad GRX
- Orro Terra C 1x

Wat raden jullie aan? Nog modellen die ik zeker toe moet voegen aan mijn lijstje?

Mijn initiële voorkeur gaat uit naar de Grail. Ik lees daar veel goede dingen over en qua prijs/specs is dit natuurlijk een prima keuze. Wat me weerhoudt is de 2x11 GRX groepset. Ik wil graag een 1x11 aandrijflijn. Kan ik de Grail ombouwen van 2x11 naar 1x11? Met een 40T GRX blad icm de 11-34 kan ik wel uit de voeten hier in de omgeving. Hoe zit dat dan met de linker shifter/rem? Kun je de schakelbeweging blokkeren, of heeft deze dan een loze slag waarbij niks gebeurt? Of moet ik dan een nieuwe remhendel kopen voor de linker kant?

Alvast dank :winkthumb:

chris80
Forum-lid
Berichten: 1166
Lid geworden op: 27 jul 2006 23:49

chris80 04 feb 2020 16:59

Ik zou vooral letten op de geometry (zit/stuur je liever wat luier of juist sportiever) en dan daar de passende fietsen bij zoeken. En naast gravelfietsen kun je ook kijken naar cyclocrossfietsen.

Wat jij wil rijden doe ik ook allemaal op mijn cx fiets en dat gaat prima 😀.

Groet,
Chris

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1634
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 04 feb 2020 20:44

Van 2x11 naar 1x11 heb ik ook gedaan.

Je hoeft geen nieuwe remleiding te plaatsen, uitsluitend de schakelkabel links verwijderen en voor derailleur uiteraard, en een 1x11 kettingblad plaatsen. En mogelijk de ketting wat inkorten.

De linker shifter blijft dan verder in tact, je kunt dus wel de schakelaars bedienen maar er gebeurt natuurlijk niets. Vastzetten kan niet, maar is verder ook niet nodig.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 04 feb 2020 20:47

kabookie schreef: 04 feb 2020 16:26 Kan ik de Grail ombouwen van 2x11 naar 1x11? Met een 40T GRX blad icm de 11-34 kan ik wel uit de voeten hier in de omgeving. Hoe zit dat dan met de linker shifter/rem? Kun je de schakelbeweging blokkeren, of heeft deze dan een loze slag waarbij niks gebeurt? Of moet ik dan een nieuwe remhendel kopen voor de linker kant?

Alvast dank :winkthumb:
Ombouwen kan, maar wel een andere derailleur nodig, oh nee, niet met een cassette tot slechts 34t.. Linker shifter: Geen derailleur=geen kabel. Dus loze slag.
Wel narrow-wide blad nodig of je laat de voorderailleur zitten als geleider.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27561
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 05 feb 2020 09:17

Een Space Chicken van Planet X (waar ik toevallig zelf op rijd ;) zou ook moeten lukken voor dat budget maar dan zul je het frame los moeten bestellen want ze worden alleen geleverd met SRAM. Zo heb ik dat zelf ook gedaan, rijd ermee met Shimano GRX 800-serie met een Quarq crankstel.

Afbeelding

Plaats reactie