Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Genesis Croix de Fer 30 ??

Jeanroux
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 jan 2020 13:59

Jeanroux 21 jan 2020 16:51

Hallo,
Ik ben al een tijdje aan het kijken naar deze fiets.

Ik zoek namelijk een fiets waarbij ik in het weekend mijn kilometers kan doen, meestal asfalt met stukjes lichte gravel. Nu +/-50) maar ga dit opbouwen.

Op termijn wil ik wel eens een mooie tour doen van 200km (wish me luck)
En ik wil er mee gaan touren/bikepacken.

Momenteel heb ik een wat oudere racefiets (alu/carbon voorvork, niets bijzonders).

Ik heb een test ritje gedaan (20 minuten) en het verschil met de huidige fiets is groot (letterlijk), de Cdf lijkt bij een mountainbike. Dikkere banden, breder stuur,..

Heeft er iemand bevindingen mbt dit model? rekening houdende met verwachte gebruik, gewicht (staal),...?

Alvast bedankt
https://www.genesisbikes.co.uk/bike/cro ... er-30-2020

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 21 jan 2020 21:20

Lijkt me heel geschikt als alleskunner, wel zwaar, maar veel last heb je daar waarschijnlijk niet van.
In Engeland wordt ie veel verkocht aan toerders/bikepackers, daar kiest men vooral praktisch.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16199
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 21 jan 2020 21:52

Zelfs als groot liefhebber van stalen racefietsen zie ik het nut van een stalen gravelracer niet echt. Het wordt allemaal wel erg zwaar, wat de allround inzetbaarheid vermindert. Ook drijft het de prijs onnodig op.
Campagnolo Ultra Dork

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 22 jan 2020 08:53

Een kameraad van mij heeft er een voor het zelfde doel als jij en is erg over te spreken

MonkeyRider
Forum-lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 30 apr 2015 17:25

MonkeyRider 22 jan 2020 09:19

Voor toer/afstanden/offroad zeker geschikt (en erg mooi!) maar ik zou er zeker een wegracer naast houden. Op asfalt wordt het snel "saai" fietsen, ook al zet je er 28mm racebanden op. Als je all-in-one wilt zou ik eerder richting Domane oid gaan.
Ik heb zelf een "Pickenflick" titanium CX/Gravel racer onder de 10kg (speelser&lichter) en zelfs dan voelt mijn oude alu Emonda net wat vlotter op asfalt.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12627
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 22 jan 2020 12:02

Andless cycling in Vlaardingen verkoop ze en heeft er ook altijd wel een paar staan.
Hij bouwt ze vaak custom op voor zijn klanten.

Leuke alleskunners!

croix
Forum-lid
Berichten: 87
Lid geworden op: 25 feb 2015 10:45

croix 22 jan 2020 12:31

Hier is de mijne, de versie uit 2014...
AA933285-CC8F-44D4-940B-E9933C9892D6_1_105_c.jpeg
Maar, buiten het frame en de remklauwen is er niets meer origineel aan de fiets, alles al ge-upgrade in de loop van de jaren. De belangrijkste gevoelsmatige wijzigingen waren het upgraden van de wielen en de carbon voorvork. Die maakten de fiets echt veel levendiger. De stock wielen waren achteraf gezien echt tractorwielen (maar toen wist ik niet beter). Ik ben ook naar een smaller stuur gegaan (40 ipv 44) en dat was ook een erg fijne zet. De carbon vork bespaarkt je bijna een halve kilo.

Ik heb maar 1 fiets en gebruik hem dus voor alles: woon-werk, gewone ritjes, lange ritjes (e.g., rondje ijsselmeer), clubritjes (tegen ~35km/h gemiddeld), en ook bos/moutainbike ritjes. Afhankelijk van de geplande rit gaan er andere wielen onder. Op de foto is hij in asfalt modus. Net onder de 11.5 kg, voor framemaat 60 in de reynolds 725 versie. 85% van mijn ritjes zijn over asfalt, en ik ben ook meer geevolueerd naar wegracer.

Ik weet niet wat 'saai' fietsen betekent, maar ik vind deze fiets absoluut betrouwbaar. Hij is niet uitmuntend in 1 iets, maar komt prima vooruit ongeacht de omstandigheden. Zou ik sneller willen accelleren na een bocht? Ja. Zou ik iets minder hard willen stoempen berop? Ja. Heb ik tijdens een rit al ooit gedacht: 'verdorie ik heb echt een andere fiets nodig'? Nee. Ook niet in de clubritjes waar 50% toch op het laatste-nieuwe carbon frame rijdt. Ik zou er ook zonder nadenken mee gaan bikepacken, daar zal die fiets geen problemen mee hebben.

Met wat ik nu weet, zou ik hem niet meer als volledige fiets kopen, maar gaan voor het frame, met carbon vork. Zou ik hem nu opnieuw kopen? Gezien mijn evolutie als fietser vermoedelijk niet (ik zit sterk te denken aan een genesis volare :lol: ), maar deze zou zeker blijven als commuter/gravelracer. Zou ik hem opnieuw kopen, moest ik nu staan waar ik toen stond? Ja, absoluut. Fijne fiets, geen omkijken naar, altijd klaar voor eender welk ritje, en genoeg manieren om de fiets mee te laten evolueren met wat je zelf leuk vindt.

MonkeyRider
Forum-lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 30 apr 2015 17:25

MonkeyRider 22 jan 2020 13:55

Ik bedoelde "saai" als in minder speels sturen, minder nerveus als een racer. Maar alles is "smaak" kwestie. Als ik me zou beperken tot 1 fiets, zou de Genesis zeker een kandidaat zijn.

Jeanroux
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 jan 2020 13:59

Jeanroux 22 jan 2020 15:28

Van harte bedankt voor jullie inbreng.
Ik ben er nog niet uit, maar zolang ik niet gekozen heb kan ik twijfelen ;-)

concreet wil ik zeker geen tractor hebben,
anderzijds zijn het de langere tochten (BRM/touren/..) waarvoor ik hem zou kopen. dus zijn het comfort en niet té zenuwachtig belangrijk, (denk ik dan).

@croix
een cdf met carbonvork is een mooie suggestie, en het is een plaatje die van jou

@ MonkeyRider
Domane zal ik eens van dichtbij moeten bekijken
Het gevoel zou inderdaad ergens tussen saai en nerveus moeten zitten

@Wasbeer
Ik woon in Antwerpen en er is een top winkel hier in de buurt die hem heeft staan
en waar ik heb mogen testen

Cheers

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16199
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 22 jan 2020 15:38

De Domane lijkt mij dan weer iets teveel racefiets. Iedere aluminium gravelracer zou in principe moeten doen wat jij wilt.
Campagnolo Ultra Dork

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 22 jan 2020 15:40

Gezien de toch niet zo bescheiden prijs zou ik zelf voor iets dergelijks een titanium frame in China bestellen en aankleden met de spullen die me bevallen i.p.v. een helemaal voorgebakken concept waarvan je de helft toch weer gaat vervangen of "upgraden"...
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Jeanroux
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 jan 2020 13:59

Jeanroux 22 jan 2020 16:14

Ernie C. schreef: 22 jan 2020 15:38 De Domane lijkt mij dan weer iets teveel racefiets. Iedere aluminium gravelracer zou in principe moeten doen wat jij wilt.
was aan het kijken naar de domane, maar dat is niet hetgeen ik in gedacht had, checkpoint is al iets meer toepasselijk.
ben me bewust dat ik niets uitzonderlijk ga doen/moet zoeken,
er is echter zo veel en op den duur krijg ik wat tunnel visie (de mol is blijkbaar terug bezig)
Keezx schreef: 22 jan 2020 15:40 Gezien de toch niet zo bescheiden prijs zou ik zelf voor iets dergelijks een titanium frame in China bestellen en aankleden met de spullen die me bevallen i.p.v. een helemaal voorgebakken concept waarvan je de helft toch weer gaat vervangen of "upgraden"...
Het idee was om een volledige fiets te kopen zodat ik al kon rijden, en die dan stelselmatig om te bouwen (op eigen tempo en budget).
Ik heb ook gekeken naar titanium vb die van planet x.
eventueel tips voor chinesium titanium?

Plaats reactie