WM1234
11 jan 2020 14:35
Mijn ervaring:
Ik heb vorige week mijn eerste fiets gekocht op Marktplaats met een beetje hulp van een bekende die professioneel met fietsen bezig is. Aankoop was van een stel met zeer veel passie voor fietsen en dat was aan alles te zien en maakte de ervaring ook een stuk leuker. Belangrijk is dat een fiets moet worden bijgehouden (elk jaar een beurtje bijvoorbeeld). Dan besef je pas dat fietsen geen goedkope hobby is. Fiets van 6k voor de zomer, racefiets winter 3k, ATB 3k en dan nog alles eromheen (accessoires, Tacx etc.) inclusief de reizen. Je kan er bijna een auto van kopen.
Aankoopprijs van de fiets was iets meer dan 500 euro, volledig Ultegra afgemonteerd, carbon frame (Isaac) + voorvork en mooie alu velgen (AL speed 42 mm), aangepast stuur van Ritchey, bidon houders 2x, banden Continental Gator Skin. Fiets weegt 8,3 kilo dus lekker licht. Of je veel verschil merkt van 7, 8, 9 kilo, ik vraag het mij af in het platte NL. In de bergen ben je per kilo lichter wel een stuk sneller heb ik gelezen. Als je zelf dan ook maar goed op gewicht ben, anders schiet het weinig op. Inmiddels de eerste ritten gereden, afstelling gedaan van de houding en wat kabels bijgesteld. Ben zeer blij dat ik de stap heb gemaakt. Mijn observatie: De meeste mensen kopen een fiets en gaan dan vervolgens van alles aanpassen. Heel bijzonder maar dus wel opletten dat de onderdelen verschillende bouwjaren hebben.
Als nieuwkomer, verbaas ik mij over de prijzen die voor fiets(onderdelen) worden gevraagd. Shimano (deze naam kom je continue tegen) heeft een dusdanige positie (Monopolie is het eigenlijk met dito woekerprijzen). De overige merken kom je minder tegen (Campagnolo etc). Is over het algemeen redelijk simpel, de technische component/sleutelen kan je op Youtube opzoeken. Vooral Roel Peerenbooms kanaal heeft mij veel geholpen en Global Cycling Network.
Het tweedehands aanbod moet je erg oppassen. Er worden veel fietsen gekocht met een lage nieuwwaarde en vervolgens weer redelijk duur verkocht.
Ik heb vooral gekeken naar de afmontage: Shimano 105, Ultegra. Tiagra en daaronder is mij afgeraden (Sora, Claris). Als starter vermoed ik dat je er niet zo heel veel van merkt maar het soepele en snelle schakelen van de Ultegra is wel heel prettig.
Let op: Je ziet ook veel combinatie fietsen met 105, Ultegra etc. gecombineerd. Je hebt meerdere onderdelen van dezelfde lijn: Remmen, Schakeling, Casette's etc. Dus goed opletten.
Frame: Carbon kijken of die recht is zonder scheuren. Net zoals de voorvork & velgen. Alu schade kan je moeilijk / niet oplossen zonder veel kosten.
Eventueel een fiets met wat klein werk is ook geen probleem. Een setje remblokken bijvoorbeeld kost nog geen 10'tje. Een casette en ketting ben je ongeveer 60 euro ex montage voor kwijt dus laat je niet direct afschrikken. Let wel op als je grotere onderdelen moet gaan kopen bijvoorbeeld trappers (60 euro tot 100 euro) dan gaat de teller gelijk lopen. Dus zo compleet mogelijke fiets kopen is mijn advies. Tel bij je aankoopsom ook deze kosten mee.
Accessoires zijn ook redelijk aan de prijs. Mijn startset is nu: Shimano RP3 schoenen (Decathlon, +/- 60), Shimano gele plaatjes (15 euro, let op de kleur) Lange broek met bretels (duurdere variant met betere zeem (Decathlon, 40 euro), handschoenen (Decathlon, 8 euro), Windjack (Decathlon, 20 euro) en Helm (had ik nog liggen). Fietscomputer zwart en draadloos (5 euro van de Action), plakset (Action 2 euro), Bidon (cadeau bij aankoop), extra binnenband (cadeau bij aankoop). Dus circa 150 euro.
Nog nodig: Tas onder het zadel.
Daaronder rijd ik met een warmteshirt (had ik nog liggen van een andere sport). In de zomer ga ik investeren in korte broek + luchtige kleding.
Als laatste tip is het vooral belangrijk dat je meters gaat maken, mooi materiaal is belangrijk maar vooral als je er ook gebruik van maakt. Lekker veel lezen, dit forum staat vol waardevolle informatie.