Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Framemaat 1e racefiets.

Mogitu
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 jan 2020 14:17

Mogitu 08 jan 2020 14:33

Hallo allemaal,

Ik ben van plan een nieuwe racefiets te kopen, tevens mijn eerste, en heb de Cube Attain SL op het oog. Helaas kom ik dan op het vast bekende topic van framematen uit. Ik zou normaliter een proefrit maken op diverse maten ware het niet dat er in mijn omgeving een gebrek aan deze fietsen is in de juiste maten. Dus ik hoopte dat ik hier enige hulp/advies kon vinden.

Ik ben zelf 1.78m lang met een binnenbeenlengte van ~84-86cm (afhankelijk hoe aggressief ik meet). Ik zou dan tussenin maat 56/58 uit komen. Ik lees her en der dat Cube anders uitvalt kwa maten en op basis daarvan hoor ik verschillend; kies groter of kleiner.

Alvast bedankt voor enige tips/advies :)

jberends
Forum-lid
Berichten: 89
Lid geworden op: 04 sep 2019 16:03

jberends 08 jan 2020 16:05

Ga eens langs bij een fietsenmaker? Bv 12gobiking hebben ze vaak wel de Cube Attain modellen staan. Maar ik weet niet precies waar je woont.

Mogitu
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 jan 2020 14:17

Mogitu 08 jan 2020 16:29

Bedankt voor je antwoord. Maar ben bij vrijwel alle lokale winkels/fietsenmakers langsgeweest om te kijken. Helaas had geen van allen deze serie fiets staan in de betreffende maten, laat staan in de betreffende maten.
Meermaals ook doorverwezen naar een ander model in heel andere maat dat waarschijnlijk ook wel werkt.
Wekt nooit veel vertrouwen. Ik woon in omgeving Den Helder overigens.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 08 jan 2020 16:36

Iedere fietsfabrikant heeft zijn eigen systeem. Lengte van de zitbuis zegt weinig tot niets voor jouw zitpositie.
winkels willen verkopen..... Cube bouwt in het algemeen kort (horizontaal dus). Passen en proefrijden met zadel enz op jouw wens afgesteld, blijft nodig.

chris80
Forum-lid
Berichten: 1164
Lid geworden op: 27 jul 2006 23:49

chris80 08 jan 2020 17:29

Proefrit kan zeker handig zijn maar zegt mi ook niet alles. Of je moet een serieus lange proefrit mogen maken, Bv meer dan een uur. En zeker bij een eerste racefiets is het dan nog lastig oordelen of het goed zit aangezien je niet gewend bent aan de racehouding.. Bij mij doet sowieso altijd alles pijn na de eerste rit vh seizoen. Al kan dat natuurlijk ook iets over mij zeggen haha

Wat je ook mee kan nemen als je echt tussen 2 maten valt: Kijk eens naar de lengte vd stuurpen. Hier kun je ook een maatje korter of langer van nemen. Zelfde geld voor spacer. Hier kan je er ook 1 meer of minder van doen. op het moment dat het frame te groot is kun je daar niet meer mee spelen... En een stukje van het frame afzagen is ook lastig..

Succes in elk geval met je zoektocht!

Mogitu
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 jan 2020 14:17

Mogitu 08 jan 2020 18:18

Bedankt voor de reacties allemaal. Zojuist contact gehad met een andere fietsenwinkel, die nog redelijk in de buurt zit, die toevallig vandaag deze fietsen in de voor mij relevante maten heeft binnengekregen. Morgen kan ik langskomen voor een paar testritten en een gratis fitting. Ben benieuwd wat daar dan uitkomt:)

jberends
Forum-lid
Berichten: 89
Lid geworden op: 04 sep 2019 16:03

jberends 08 jan 2020 20:47

Heel goed. Ik heb dezelfde ervaring gehad. Ook eerste racefiets en je op papier suflezen welke maat je nu past. De ervaren fietsenmaker begrijpt dat en neem die onzekerheid in 1 keer weg. Inderdaad weet je niet hoe het moet voelen, dus daarom moet je vertrouwen op het advies van de fietsenmaker. Veel success en plezier.

Ps. En ja; je eindigt wellicht op een andere fiets van een ander merk omdat .... <vul in goede reden die de ervaren fietsenmaker meegaf>... .

hayes

hayes 09 jan 2020 08:00

Cube valt inderdaad klein. Normaal moet je bij Cube een maatje groter nemen.
En als je tussen twee maten invalt, zou ik dan de kleinere maat kiezen. En eventueel een net iets langere stuurpen of een zadelpen met wat setback.

Een kleinere fiets zal in principe iets kwieker reageren dan een grotere. Of heb ik het hier mis?

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 09 jan 2020 10:14

Als je nog nooit op een racefiets hebt gezeten is een proefrit niet echt nuttig, het zal sowieso onwennig zijn, of je nou de goede maat hebt of niet.

Gelukkig kun je nog wel schuiven met het zadel en met de positie van het stuur, dus in de loop der tijd kun je nog aanpassen. Op basis van een meting kan een fietsenmaker je dus een framemaat geven die in de goede bandbreedte zit of, nog beter, een paar getallen (stack en reach) op basis waarvan je een frame kunt uitzoeken.

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 09 jan 2020 14:13

Mogitu schreef: 08 jan 2020 18:18 Ben benieuwd wat daar dan uitkomt:)
De aankoop van een fiets hé. ;-)
Succes!

Mogitu
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 jan 2020 14:17

Mogitu 09 jan 2020 18:48

patrickvb schreef: 09 jan 2020 14:13
Mogitu schreef: 08 jan 2020 18:18 Ben benieuwd wat daar dan uitkomt:)
De aankoop van een fiets hé. ;-)
Succes!
En zo gebeurde het. Het is nog steeds de Cube Attain SL 2020 gebleven. Uiteindelijke framemaat is 56 geworden. De 58cm zat in de eerste instantie ook prima maar mijn houding en output was toch iets beter op de 56cm. Had ik blind een 58cm gekocht had ik hem prima gevonden en was ik daar nooit achter gekomen. Blij dat ik toch gedaan heb.

Het is wel even wennen geblazen, een racefiets, t.ov. de mtb die ik al heb. Het voelt in elk geval goed. Nogmaals bedankt voor de reacties:)

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 09 jan 2020 19:10

hayes schreef: 09 jan 2020 08:00
Een kleinere fiets zal in principe iets kwieker reageren dan een grotere. Of heb ik het hier mis?
Misschien kan je dat principe eens loelichten.....ik zie het niet.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Plaats reactie