Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Type gravel bike en maat

GreyStar
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 04 dec 2019 20:14

GreyStar 17 dec 2019 11:14

Ik ben al even aan het uitkijken voor een gravel bike, niet specifiek voor de winter of als woon-werk fiets, maar gewoon om het hele jaar door wat meer "offroad" te kunnen gaan, zonder bang te moeten zijn voor de gevolgen daarvan voor mijn huidige fiets. Ik heb dus niet de ambitie MTB parcours te rijden, maar om gewoon het asfalt te verlaten en bospaden of de "oude spoorwegbedding" te nemen,

Ik rij momenteel met een Domane SL5 met velgremmen op 25mm banden. 28mm zou misschien nog wel lukken, maar door de velgremmen vermoed ik dat dat de limiet is. Gravelbanden op de huidige fiets lijkt me dus niet de beste optie?
Het feit dat ik daarbij redelijk zuinig ben op mijn fiets en het daardoor niet direct zie zitten om er mee door de bossen te gaan crossen is waarschijnlijk eerder persoonlijk ;) .

Ik heb ondertussen al heel wat Gravel topics hier op het forum gelezen en het viel mij op dat er af en toe gesproken wordt over meer racy-gravel bikes en meer endurance-gravel bikes. Nu vroeg ik mij af welke modellen jullie tot welke categorie rekenen?
De Domane heb ik voornamelijk voor de geometrie gekozen en zou dus ook graag een meer endurance georiënteerde gravel bike hebben.

Bij mijn zoektocht viel mijn oog onder meer op de Scott Speedster Gravel. Is dat volgens jullie een eerder endurance georiënteerde gravel bike of eerder racy / sportief?
Ikzelf ben 1;79m met een bbl van 87cm. Mijn Domane is maat 58.
Bij bijvoorbeeld die Speedster Gravel, welke maat zou daarbij logisch zijn? Ook een 58 of toch eerder een 56?

Alvast dank voor de reacties!
Trek Domane SL5 | Specialized CruX Sport

chris80
Forum-lid
Berichten: 1167
Lid geworden op: 27 jul 2006 23:49

chris80 17 dec 2019 15:24

Als je nu goed en lekker (endurance) op je Domane zit zou ik die geometrie ook als uitgangspunt nemen voor je gravelfiets. Welke maat er dan precies bij hoort verschilt weer per merk..

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8548
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 17 dec 2019 17:17

GreyStar schreef: 17 dec 2019 11:14 Ik ben al even aan het uitkijken voor een gravel bike, niet specifiek voor de winter of als woon-werk fiets, maar gewoon om het hele jaar door wat meer "offroad" te kunnen gaan, zonder bang te moeten zijn voor de gevolgen daarvan voor mijn huidige fiets. Ik heb dus niet de ambitie MTB parcours te rijden, maar om gewoon het asfalt te verlaten en bospaden of de "oude spoorwegbedding" te nemen,

Ik rij momenteel met een Domane SL5 met velgremmen op 25mm banden. 28mm zou misschien nog wel lukken, maar door de velgremmen vermoed ik dat dat de limiet is. Gravelbanden op de huidige fiets lijkt me dus niet de beste optie?
Het feit dat ik daarbij redelijk zuinig ben op mijn fiets en het daardoor niet direct zie zitten om er mee door de bossen te gaan crossen is waarschijnlijk eerder persoonlijk ;) .

Ik heb ondertussen al heel wat Gravel topics hier op het forum gelezen en het viel mij op dat er af en toe gesproken wordt over meer racy-gravel bikes en meer endurance-gravel bikes. Nu vroeg ik mij af welke modellen jullie tot welke categorie rekenen?
De Domane heb ik voornamelijk voor de geometrie gekozen en zou dus ook graag een meer endurance georiënteerde gravel bike hebben.

Bij mijn zoektocht viel mijn oog onder meer op de Scott Speedster Gravel. Is dat volgens jullie een eerder endurance georiënteerde gravel bike of eerder racy / sportief?
Ikzelf ben 1;79m met een bbl van 87cm. Mijn Domane is maat 58.
Bij bijvoorbeeld die Speedster Gravel, welke maat zou daarbij logisch zijn? Ook een 58 of toch eerder een 56?

Alvast dank voor de reacties!
De Domane 2020 heeft toch veel meer ruimte dan de vorige modellen.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

GreyStar
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 04 dec 2019 20:14

GreyStar 17 dec 2019 19:32

chris80 schreef: 17 dec 2019 15:24 Als je nu goed en lekker (endurance) op je Domane zit zou ik die geometrie ook als uitgangspunt nemen voor je gravelfiets. Welke maat er dan precies bij hoort verschilt weer per merk.
Net omdat ik de endurance geometrie als uitgangspunt wou nemen, was ik benieuwd naar welke modellen gravelfiets zo'n geometrie hebben en vandaar ook mijn initiële vraag.
Het voorbeeld van de Speedster nam ik enerzijds omdat ik dat wel een mooie fiets vind en anderzijds omdat die, denk ik, qua prijs - afmontage wel OK is (Ik kijk naar de Speedster Gravel 10). Het viel mij gewoon op dat de geometrie van mijn Domane dicht tot zeer dicht in de buurt ligt van zowel de 56cm als van de 58cm van de Speedster en daarmee dat ik aan het twijfelen ben wat dan meer vanzelfsprekend is om te nemen (maar ik besef ook wel dat even gaan passen hierop het beste antwoord kan bieden).

nijkie schreef: 17 dec 2019 17:17 De Domane 2020 heeft toch veel meer ruimte dan de vorige modellen.
Ik heb "helaas" de Domane 2019 ;)
Trek Domane SL5 | Specialized CruX Sport

Plaats reactie