Je fiets bijtellen vanaf 2020

Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!
Gebruikersavatar
synapse
Forum-lid
Berichten: 678
Lid geworden op: 09 sep 2005 11:51

Gebruikersavatar synapse 06 dec 2019 15:22

Enzzo schreef:
06 dec 2019 12:39
Dat er meteen beantwoorders in de moraalriddermodus springen zonder zich echt te verdiepen in het onderwerp is enerzijds inherent aan de onvolledigheid aan gegevens in de openingspost maar het is denk ik ook wel heel Nederlands...

Maar al met al is het wel een heel waardevol topic geworden denk ik.
Beetje flauw. De topicstarter dropt een vraag die druipt van het opportunisme.
Daar wordt op gereageerd.
Later blijkt dat TS wel degelijk weet waarover hij het heeft voor zover het de fiscaliteit van zijn BV betreft (ook dat het om een BV ging was niet bekend en maakt nogal wat uit t.o.v. een eenmanszaak).

In zijn geval was hij niet op de schopstoel terecht gekomen als hij de vraag gewoon had gesteld aan zijn boekhouder.
Door het hier te vragen is het volstrekt logisch dat iedereen er wat van vindt...
Maar eerlijk is eerlijk, veel van dit soort vragen ontstaan op verjaardagfeestjes e.d.
Courir c'est mourir un peu

hopjes
Forum-lid
Berichten: 251
Lid geworden op: 31 dec 2015 11:26

hopjes 06 dec 2019 15:45

Beste TS, ik vond het een nuttig en vermakelijk topic. Als medeburger hoop ik dat je naar eer en geweten handeld. thx!

Karl66
Forum-lid
Berichten: 2362
Lid geworden op: 23 apr 2012 00:19
Locatie: Emmen

Karl66 06 dec 2019 19:13

Maar dat was toch ook eerst het plan van TS? De fietsen voor een marktconforme prijs aan de zaak overdoen, wat toch echt toevoegen aan het ondernemingsvermogen is. Bij de fiscus opgeven dat ze gedeeltelijk ook zakelijk gebruikt worden, vandaar de 7% bijtelling voor het privé gedeelte. En ze dan alleen privé gebruiken, omdat je voor de fiscus geen verantwoording over zakelijke of privé kilometers hoeft op te geven.

Dus dan kom je gewoon op mogelijkheid 2 uit:
- De fiets wordt deels zakelijk/deels privé gebruikt, bijvoorbeeld voor woon-werkverkeer. De DGA geniet hiervan een voordeel in privé. De DGA krijgt om die reden bijtelling a 7% van de cataloguswaarde van de fiets. Deze bijtelling wordt aangemerkt als loon van de directeur/werknemer. Gelijk als bij reguliere werknemer/werkgever situaties. De werkgever houdt loonheffing in hierover.
Dat je bedrijfsvorm een BV is, verandert hier niet zoveel aan. Je zoekt de randjes van de belastingwet op, omdat deze situatie niet helder beschreven wordt en je er mee weg denkt te kunnen komen en waarschijnlijk ook wel komt.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

bever
Forum-lid
Berichten: 1439
Lid geworden op: 19 aug 2009 01:06
Locatie: Agga

bever 06 dec 2019 19:16

Dit topic heeft een aangename wending genomen. Hulde ! Ik heb het wel eens anders gezien :like:

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid
Berichten: 1816
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 06 dec 2019 20:51


Karl66
Forum-lid
Berichten: 2362
Lid geworden op: 23 apr 2012 00:19
Locatie: Emmen

Karl66 06 dec 2019 22:08

Ja, dat is één van de drie opties die aangegeven worden. Maar TS heeft het over een andere optie, namelijk optie 2 met 7% bijtelling. TS geeft in het openingsbericht aan dat hij vier fietsen over wil zetten op de zaak en ze voor de fiscus op te geven als fietsen die zowel zakelijk als privé gebruikt worden, omdat daar niet meer op gecontroleerd wordt. Voor die regeling maakt het helemaal niet uit wat je bedrijfsvorm is.

TS was dus in eerste instantie al helemaal niet van plan om het volgens de in jouw link geschetste methode te gaan doen. Dat zou ook niet handig zijn, dan hoef je weliswaar die 7% bijtelling niet te betalen maar dan kom je in de situatie dat je ze eigenlijk alleen zakelijk mag gebruiken en dat was het plan niet.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid
Berichten: 1816
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 07 dec 2019 11:15

Hier een knullig maar verhelderend filmpje van Nieuwsuur over de nieuwe maatregel.
Vooral vanaf 2:39 wordt het interessant qua informatie.

https://youtu.be/1bB2ZlZS0ms

Gebruikersavatar
Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 5177
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23
Locatie: Vaticaan
Contact

Gebruikersavatar Nee_Nee 07 dec 2019 20:36

"Kunnen al die fietsen er wel bij?"

Stel je eens voor dat het allemaal auto's en automobilisten zouden zijn, dan ben je blij dat het fietsen zijn en geen auto's, dus waar praat je over
#tuttoandrabene

Gebruikersavatar
daclimber
Forum-lid
Berichten: 251
Lid geworden op: 10 apr 2010 00:19

Gebruikersavatar daclimber 27 mei 2020 23:28

Ik schop dit topic even omhoog. Vandaag de bevestiging gekregen dat ik ook aan de leasefiets mag, ondanks dat ik al een leaseauto heb. Beter!
Hoe ik de netto bijtelling bereken over enkel de fiets is niet zo lastig.
Vraag is: heeft iemand al ervaring met het complete pakket: dus fiets + onderhoud + verzekering en wat dat per maand kost? Ik begrijp dat dit inkomensafhankelijk is en de prijs van de fiets speelt ook mee. maar wellicht kan iemand toch concrete cijfers noemen, online kom ik verrekte weinig tegen. Uiteraard gaat de voorkeur uit naar aanschaf van een racer.
Colnago CX Zero Alu 2016
Colnago CLX2.0 Carbon 2010
Colnago Super Staal 1990

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 10867
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 28 mei 2020 09:05

Het enige rekenwerk dat ik kan doen is bedenken dat je voor dat maximum bedrag een leuke C60 moet kunnen krijgen.
Campagnolo Ultra Dork

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten