Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Je fiets bijtellen vanaf 2020

jappiex
Forum-lid
Berichten: 620
Lid geworden op: 20 mei 2007 12:44

jappiex 03 dec 2019 21:31

Dat klopt, ik ben er nu achter dat er nog helemaal niets bekend is. Dat was ik niet toen ik in de eerste post het krantenartikel aanhaalde. Het krantenartikel gaat wel in op "de luxe racefiets voor de ondernemer".

Ik ga er ook maar vanuit dat iedereen die met modder gooit het artikel in de openingspost ook heeft gelezen. En daar dan blijkbaar niets van heeft begrepen.

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 03 dec 2019 21:48

jappiex schreef: 03 dec 2019 21:31 Dat klopt, ik ben er nu achter dat er nog helemaal niets bekend is. Dat was ik niet toen ik in de eerste post het krantenartikel aanhaalde. Het krantenartikel gaat wel in op "de luxe racefiets voor de ondernemer".
Pas net begonnen met ondernemen?
Het is enigszins naïef om te veronderstellen dat de fiscus vooraf alle theoretische opties gast beschrijven en vertelt wat wel/niet mag. Fiscus verzint de regels. ‘Adviseurs’ verzinnen de mazen en de Fiscus controleert achteraf en beoordeelt dan of het past binnen de regelgeving.

Dus als je de grenzen wilt opzoeken moet je niet verwachten dat je vooraf garanties hebt dat de fiscus dit accepteert.
o'7o

jappiex
Forum-lid
Berichten: 620
Lid geworden op: 20 mei 2007 12:44

jappiex 03 dec 2019 21:57

Klopt. Dit stond in de krant: "In plaats van een administratief complexe methode waarbij een gebruiker zijn woon-werkverkeer en privékilometers met de fiets voor de baas moet bijhouden en verrekenen, komt er een nieuwe, eenvoudige regeling voor in de plaats. Die is gebaseerd op de regeling die nu al geldt voor lease-auto’s, een forfaitaire bijtelling in fiscaal jargon."

Daarbij ga ik er vanuit dat indien de regeling voor auto's wordt gevolgd, er meerdere fietsen zijn toegestaan, er zijn immers ook meerdere auto's toegestaan, en dat er niet naar zakelijke inzet wordt gekeken, als er maar wordt bijgeteld voor privé gebruik.

Ik kan me best voorstellen dat de boekhouder of fiscalist nog even op de rem trapt, maar bovenstaande triggerde mij.

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2019
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 03 dec 2019 22:18

Ik ben een van die moddergooiers volgens jou.
Maar in je openingspost stel je letterlijk dat je deze regeling wilt gebruiken (misbruiken) voor je kostbare hobby namelijk in je privetijd meedoen aan allerlei fietswedstrijden/tochten.

Dat deze regeling daar niet voor is bedoeld mag duidelijk zijn. Dat de regeling te misbruiken is dat is ook evident.

Zodra je echter wordt aangesproken op je moraliteit kom je met verhalen over het onrecht dat jou wordt aangedaan als ondernemer. Een soort van rookgordijn werp je op om van de kern weg te gaan.

Enige vorm van moraliteit of reflectie heb ik nog niet kunnen ontdekken bij je en dat schokt me. Maar zoals jij stelt heb ik het niet begrepen en met mij nog heel veel mensen lees ik gelukkig.

jappiex
Forum-lid
Berichten: 620
Lid geworden op: 20 mei 2007 12:44

jappiex 03 dec 2019 22:25

Volgens mij heb ik ergens geschreven dat het bij de belastingdienst nooit over moraliteit gaat, maar over regels, en daar zou het dus hier ook over moeten gaan.

Het lijkt mij niet gepast dat ik hier ga opsommen hoe goed ik mezelf wel niet vind op sociaal vlak, goede doelen, vrijwilligerswerk etc etc want daar gaat het gewoon niet over. En ook, me kwetsbaar opstellen na wat er allemaal is toegeworpen, daar heb ik weinig trek in.

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2019
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 03 dec 2019 22:26

Ontopic: Om duidelijkheid te krijgen zou je een rulingsverzoek kunnen doen zodat je vooraf weet waar je aan toe bent.
Ik zou het privégebruik niet specificeren zoals in de topicstart. 😉

jappiex
Forum-lid
Berichten: 620
Lid geworden op: 20 mei 2007 12:44

jappiex 03 dec 2019 22:27

Jij zegt het met een knipoog. Maar die dubbele moraal heb ik dus niet. Gewoon zeggen wat je doet.

c.zaballa
Forum-lid
Berichten: 1037
Lid geworden op: 12 feb 2009 12:24

c.zaballa 03 dec 2019 22:28

[Werkmodus aan]

Ter info: het voorstel komt uit het belastingplan 2019, artikel 3.20a Wet IB 2001:

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... gelen-2019

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... oelichting

Het gaat om 7% bijtelling wegens privégebruik van een fiets die als ondernemingsvermogen is gekwalificeerd [zakelijk]. Zoals opgemerkt, dient de fiets dus zakelijk te worden gebruikt om tot het zakelijke vermogen van de onderneming te mogen rekenen. De ondernemer moet daarbij de grenzen der redelijkheid in acht nemen: als het zakelijke gebruik van te geringe betekenis is dan overschrijdt de ondernemer deze grenzen. Het vermogensbestanddeel,in casu de fiets, wordt dan tot het privévermogen gerekend. Met andere woorden: de ondernemer kan niet willekeurig elke fiets als zakelijk kwalificeren en de kosten ten laste van de winst brengen en vervolgens een bijtelling voor privégebruik in aanmerking nemen. Er zal een zakelijk gebruik van betekenis moeten zijn, waarvoor de bewijslast bij de ondernemer ligt.

Het betreft een versimpeling voor de uitvoering, omdat de ondernemer anders het daadwerkelijke privégebruik in geld moet waarderen en als bijtelling voor privégebruik in aanmerking moet nemen.

[Werkmodus uit]
Gazelle Team TVM \'99

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 03 dec 2019 22:35

jappiex schreef: 03 dec 2019 21:57

Daarbij ga ik er vanuit dat indien de regeling voor auto's wordt gevolgd, er meerdere fietsen zijn toegestaan, er zijn immers ook meerdere auto's toegestaan, en dat er niet naar zakelijke inzet wordt gekeken, als er maar wordt bijgeteld voor privé gebruik.
Aan de kant van de gebruiker/werknemer klopt deze redenering volgens mij wel. Ik vrees dat je het aan de kant van de ondernemer/werkgever niet uitgelegd krijgt waardoor de fiscus er dus ook niet vanuit gaat dat er werkgevers zijn die meerdere fietsen per werknemer verstrekken. Dan is het dus ook niet nodig om daar wetteksten over te publiceren.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7823
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 03 dec 2019 22:35

jappiex schreef: 03 dec 2019 21:31 ...Ik ga er ook maar vanuit dat iedereen die met modder gooit het artikel in de openingspost ook heeft gelezen. En daar dan blijkbaar niets van heeft begrepen.
De vraag is eerder of je het zelf wel begrepen hebt. Er wordt gesproken over een leaseconstructie voor werknemers. Ben je van plan je fietsen in zo’n constructie aan je werknemers aan te bieden? Die indruk wek je niet namelijk. Sterker nog de indruk die je wekt is dat er geen werknemers zijn en dat je alleen van plan bent jouw eigen fietsen die reeds in je bezit zijn over te hevelen naar de bedrijfsbalans. Maar met welk doel? Ga je die fietsen dan aan jezelf verleasen? Zo ja dan ben je dus een leasebedrijf.

Of mogelijk denk je aan deze passage uit het artikel:
NRC schreef: Voor directeuren-grootaandeelhouders (ondernemers met een eigen bedrijf) worden de mogelijkheden onbeperkt. Een superdeluxe racefiets van 10.000 euro op de zaak zetten voor een maandelijkse bijtelling van 58 euro? Het staat ze vrij.
Dat recht heb je dan blijkbaar als ondernemer zijnde. Maar om dat vervolgens met 4 fietsen te doen lijkt me onhoudbaar.

Daar komt nog bij dat je geen nieuwe investeringen doet maar je bestaande privé middelen overhevelt naar je onderneming. Dat kan natuurlijk maar dan moet je wel een goede reden hebben. Dwz de fietsen zullen een logische functie binnen je ondernemersactiviteiten moeten vervullen. Dat kun je uiteraard heel ruim zien, decoratie van je bedrijfspand is al genoeg denk ik.
Maar hoe je daarna gaat verklaren dat je die 4 fietsen binnen de geest van die nieuwe regeling als woonwerk middel gaat inzetten is me een raadsel.
Kortom: wat je wilt lijkt onmogelijk op verschillende vlakken en conflicterend op alle vlakken.

Maar ik weet natuurlijk niet wat voor bedrijf je hebt en hoe die fietsen daarin passen. Wat ik wel weet is dat je binnen zo’n leaseconstructie voor werknemers onmogelijk 4 fietsen of auto’s tegelijk kunt hebben.
Do or don’t, there is no try

Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 03 dec 2019 22:43

bakboord1 schreef: 03 dec 2019 22:18 ... dat je deze regeling wilt gebruiken (misbruiken) voor je kostbare hobby namelijk in je privetijd meedoen aan allerlei fietswedstrijden/tochten.
...
[advocaat van de duivel modus aan]
Het lijkt me verdedigbaar om juist alle kosten zakelijk op te voeren. Als je jezelf op de fiets van de zaak, in een outfit steekt vol reclame voor je eigen bedrijf ... dan ben je toch gewoon een fietsende reclamezuil. Dus gewoon weg te boeken onder reklamekosten :-)
Het gaat de fiscus immers geen bal aan hoe jij jouw reklamebudget spendeert.
Heb je helemaal niks met bijtelling te maken.
[advocaat van de duivel modus uit]
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 03 dec 2019 22:49

Dat is inderdaad veel slimmer er dan bespaar je jezelf ook die 7% bijtelling.

Maar misschien heb je geluk en is de inspecteur ook fietser. Dan zal hij er best begrip voor hebben dat je een normale racefiets nodig heb voor de dagelijkse woon-werk ritjes, een lichtgewicht klimfiets om de klanten in Zuid-Limburg te bezoeken, een MTB om de klanten aan de andere kant van het bos te bezoeken en een crosser om die ene klant die aan de overkant van het modderige weiland woont ook van dienst te zijn :mrgreen:
Campagnolo Ultra Dork

Plaats reactie