Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Je fiets bijtellen vanaf 2020

Yizu
Forum-lid
Berichten: 94
Lid geworden op: 08 jan 2019 22:19

Yizu 03 dec 2019 17:18

Ernie C. schreef: 03 dec 2019 17:13
Yizu schreef: 03 dec 2019 16:42
alien schreef: 03 dec 2019 16:37 Schoonmaker is geen werknemer, maar een dienstverlener.
Dus wat wil je hiermee zeggen?
Google even op "regeling dienstverlening aan huis" zou ik zeggen. .
ik ken de desbetreffende regeling zeer goed. Vandaar mijn vraag.

Ernie C. schreef: 03 dec 2019 17:13Zoals eerder gezegd is het inbrengen of kopen van goederen voor privégebruik op naam van de zaak gewoon een overtreding die kan leiden tot een naheffing. Dat is niet de definitie van een maas in de wet. Of je er mee wegkomt hangt vooral af van hoe braaf je je aangifte voor de rest invult en van hoeveel mensen hier grof misbruik van gaan maken.
Ga je jezelf die 7% bijtelling over die 4 fietsen laten betalen dan kun je van jezelf nog weleens een eenvoudige grote vis om te vangen maken...
Als de belastinginspecteur er straks geen probleem mee heeft heeft hij 'geluk', en anders pech.
Braun Beauty SL Dedacciai

EmileT83
Forum-lid
Berichten: 72
Lid geworden op: 25 sep 2018 12:10

EmileT83 03 dec 2019 17:19

Even terug on topic:

De wetgever heeft het over fiets als zijnde enkelvoud, dus niet fietsen (meervoud).

Daarbij gaat de wetgever uit van een verondersteld privégebruik van 25% van de fiets. De gebruiker moet dus aan kunnen tonen dat de fiets (enkelvoud) voor 75% van de tijd zakelijk (woon-werk v.v) gebruikt gaat worden.

Indien TS een BTW-ondernemer is (waar ik vanuit ga bij 4 fietsen van €14.000) mag hij de BTW aftrekken tot een max van €749 aanschafwaarde, inclusief BTW. Indien de fiets (enkelvoud) duurder is dan €749 is de BTW over het meerdere niet aftrekbaar.

De fiets (enkelvoud) word daarnaast pas het privé eigendom, van een ieder, zodra deze volledig vergoed is uit de zakelijke kilometervergoeding a €0,19 per kilometer.

Concreet voor TS moet hij dus een sluitende rittenregistratie bijhouden van zijn zakelijke kilometers afgelegd met zijn fiets(en) voor een totaal van 73.684 kilometer voordat de fietsen (meervoud) met een waarde van €14.000 zijn privé eigendom zijn. Echter voorziet de wetgever in slechts 1 fiets (enkelvoud).

Gebruikskosten zoals banden, remblokken, cassettes en dergelijke zijn niet zakelijk aftrekbaar c.q. Opvoerbaar.

Yizu
Forum-lid
Berichten: 94
Lid geworden op: 08 jan 2019 22:19

Yizu 03 dec 2019 17:22

daniel1975 schreef: 03 dec 2019 17:16
Yizu schreef: 03 dec 2019 16:20
daniel1975 schreef: 03 dec 2019 11:37 Daar sla je toch de spijker op de kop? 1 fiets vs 4 fietsen?
1 fiets zullen velen als het maasje in de wet zien.
Dus nu bepalen jullie of dit maasje in de wet wel mag! Of wel of niet, niet hypocriet zijn omdat jij maar 1 fiets van de werkgever mag.
Grappig, ik rij al mijn fietsen zelf. Ook de Stromer die 100% woon-werk gebruikt wordt. En gewoon 1 leaseauto die ik mooi en fijn vindt ipv een laagbijtellingsvehikel.
Dus waarom ben ik hypocriet?
Ik reageer puur op jouw stelling "1 fiets zullen velen als het baasje in de wet zien".

Waarom is 1 fiets wel 'akkoord' en 4 fietsen niet? Dat vind ik hypocriet. Het is conform de regels of niet!
Braun Beauty SL Dedacciai

Yizu
Forum-lid
Berichten: 94
Lid geworden op: 08 jan 2019 22:19

Yizu 03 dec 2019 17:29

EmileT83 schreef: 03 dec 2019 17:19 Even terug on topic:

De wetgever heeft het over fiets als zijnde enkelvoud, dus niet fietsen (meervoud).

Daarbij gaat de wetgever uit van een verondersteld privégebruik van 25% van de fiets. De gebruiker moet dus aan kunnen tonen dat de fiets (enkelvoud) voor 75% van de tijd zakelijk (woon-werk v.v) gebruikt gaat worden.

Indien TS een BTW-ondernemer is (waar ik vanuit ga bij 4 fietsen van €14.000) mag hij de BTW aftrekken tot een max van €749 aanschafwaarde, inclusief BTW. Indien de fiets (enkelvoud) duurder is dan €749 is de BTW over het meerdere niet aftrekbaar.

De fiets (enkelvoud) word daarnaast pas het privé eigendom, van een ieder, zodra deze volledig vergoed is uit de zakelijke kilometervergoeding a €0,19 per kilometer.

Concreet voor TS moet hij dus een sluitende rittenregistratie bijhouden van zijn zakelijke kilometers afgelegd met zijn fiets(en) voor een totaal van 73.684 kilometer voordat de fietsen (meervoud) met een waarde van €14.000 zijn privé eigendom zijn. Echter voorziet de wetgever in slechts 1 fiets (enkelvoud).

Gebruikskosten zoals banden, remblokken, cassettes en dergelijke zijn niet zakelijk aftrekbaar c.q. Opvoerbaar.
Volgens mij hoeft er in de nieuwe regeling juist geen rittenregistratie te worden bijgehouden. Je krijgt gewoon een bijtelling van 7% over de cataloguswaarde.

Tevens staat er nergens in de wet dat je niet meerdere fietsen op de zaak mag hebben. Je mag ook meerdere auto's op de zaak hebben. Je dient alleen over allen de bijtelling te betalen.
Braun Beauty SL Dedacciai

Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 03 dec 2019 17:35

Sommigen zouden het topic viewtopic.php?f=28&t=91327&hilit=nodeloos eens moeten lezen/toepassen :mrgreen:
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

jappiex
Forum-lid
Berichten: 620
Lid geworden op: 20 mei 2007 12:44

jappiex 03 dec 2019 20:57

Het is toch wel bizar dat op 1 januari deze nieuwe regeling van kracht wordt maar nu nog steeds de exacte inhoud van de regeling niet bekend is.

Mag ik nu wel of niet 4 fietsen bijtellen..? ;-)

En om maar even mee te kwaken met de rest hier: vanochtend op BNR dat 7 op de 10 ondernemers verwacht moeilijk een hypotheek te krijgen omdat ze ondernemer zijn, en hierdoor aan extra regels moeten voldoen. Goed om te weten als je in loondienst bent bij een ondernemer en maandelijks je teruggave gestort krijgt.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37663
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 03 dec 2019 21:13

Heel veel mensen hebben geen flauw benul wat ondernemen is of wat ondernemer zijn echt betekent....
Less is bore

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8346
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 03 dec 2019 21:21

daniel1975 schreef: 03 dec 2019 21:13 Heel veel mensen hebben geen flauw benul wat ondernemen is of wat ondernemer zijn echt betekent....
Geen idee wat je met deze uitspraak wilt. Ook al weet je wel wat ondernemen met zich meebrengt, dan hoef je het nog niet eens te zijn met de mazen opzoeken.

Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 03 dec 2019 21:22

daniel1975 schreef: 03 dec 2019 21:13 Heel veel mensen hebben geen flauw benul wat ondernemen is of wat ondernemer zijn echt betekent....
En dan zijn er ook nog héél veel ondernemers die geen flauw benul hebben wat ondernemen is en wat ondernemer zijn echt betekent! ;)
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

jappiex
Forum-lid
Berichten: 620
Lid geworden op: 20 mei 2007 12:44

jappiex 03 dec 2019 21:26

Maar beste Jans, hoe kun je het nu de hele tijd hebben over de mazen opzoeken terwijl de regeling nog niet eens bekend is?

Het enige wat bekend is, is dat de staatssecretaris wil vereenvoudigen, na een lobby van de leasebranche en de fietsenbranche.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16216
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 03 dec 2019 21:28

jappiex schreef: 03 dec 2019 20:57 Het is toch wel bizar dat op 1 januari deze nieuwe regeling van kracht wordt maar nu nog steeds de exacte inhoud van de regeling niet bekend is.

Mag ik nu wel of niet 4 fietsen bijtellen..? ;-)

En om maar even mee te kwaken met de rest hier: vanochtend op BNR dat 7 op de 10 ondernemers verwacht moeilijk een hypotheek te krijgen omdat ze ondernemer zijn, en hierdoor aan extra regels moeten voldoen. Goed om te weten als je in loondienst bent bij een ondernemer en maandelijks je teruggave gestort krijgt.
Voor werknemers is het logisch dat de werkgever niet meer dan één fiets toestaat. Voor een ondernemer is het alleen zaak aannemelijk te maken dat je die fietsen nodig hebt voor de zaak. Een zzp-er met 4 sportieve fietsen is dan lastig, je moet dan maar net proefkonijn willen zijn. Een woon-werkfiets en een bakfiets zou je wel weer kunnen verklaren. Heb je meerdere werknemers dan is het wat makkelijker meerdere fietsen in te brengen maar ook dan moet je ze weer niet op eigen naam gaan bijtellen.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8346
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 03 dec 2019 21:29

@jappiex, je wilde hier toch dat anderen met je mee wilden denken hoe je het allemaal het beste aan kon pakken? Dat kan dan toch ook niet zolang je de tekst nog niet kent?

Plaats reactie