Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Je fiets bijtellen vanaf 2020

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7823
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 04 dec 2019 21:10

[hypothese] Die fiets staat daar gewoon en niet van de werkgever of de bv of de stichting, het ding staat er gewoon en niemand weet waar hij vandaan komt of van wie hij ooit was. Er is binnen het bedrijf een cultuur ontstaan dat iedereen die fiets af en toe pakt om een boodschap te doen, even naar huis te rijden of wat dan ook. Het ding is geen stuiver waard maar gewoon handig[/hypothese]

De praktijk is gewoon iets weerbarstige dan de theorie. Er zijn echt wel dringendere zaken bij de belastingdienst of de accountant vermoed ik...

Een lease vereist een contract
Iets lenen niet
Do or don’t, there is no try

jberends
Forum-lid
Berichten: 89
Lid geworden op: 04 sep 2019 16:03

jberends 04 dec 2019 21:29

Enzzo schreef: 04 dec 2019 21:10 Er zijn echt wel dringendere zaken bij de belastingdienst of de accountant vermoed ik...
Dit is niet relevant. Het gaat erom wat de feitelijke regels worden. Irrelevant of er iets beters is te doen.
Een lease vereist een contract
Iets lenen niet
Onzin. Er wordt niet gesproken over 'lease'.

Er wordt iets ter beschikking gesteld en je kunt daar afspraken over maken (bijv mondeling of in arbeidsovereenkomst of in het personeelsreglement, allemaal bindend en onderdeel van je contract). De regeling lijkt op de bijtellingsregeling die je in combinatie met een leaseauto hebt, maar leasen gaat alleen maar over wie eigenaar is, en wie financier is van een auto (of fiets). Bijtelling van de waarde daarvan als loon gaat erover dat je werkgever eigenaar is (met of zonder een leaseconstructie) en dat aan een werknemer ter beschikking stelt om te gebruiken voor zakelijke doelen (wo woonwerk) en of prive doelen (buiten woon-werk, of naar klanten, of ten tijde van oproepdiensten, etc etc). Daar zijn gewoon regels over omdat het gezien wordt als verkapt loon wanneer het gebruik een prive karakter heeft of niet onredelijk kan worden aangenomen. Zelfde geldt voor ipads enzo.

Probeer het alleen zo scherp mogelijk neer te zetten, maar vind het lastig als er rommelige en niet-feitelijke argumenten (verjaardagfeestjes-praat) op tafel worden gebracht. Het is hier geen feesboek.

anderson99
Forum-lid
Berichten: 649
Lid geworden op: 02 jul 2015 21:03

anderson99 04 dec 2019 21:29

Enzzo schreef: 04 dec 2019 21:10 [hypothese] Die fiets staat daar gewoon en niet van de werkgever of de bv of de stichting, het ding staat er gewoon en niemand weet waar hij vandaan komt of van wie hij ooit was. Er is binnen het bedrijf een cultuur ontstaan dat iedereen die fiets af en toe pakt om een boodschap te doen, even naar huis te rijden of wat dan ook. Het ding is geen stuiver waard maar gewoon handig[/hypothese]

De praktijk is gewoon iets weerbarstige dan de theorie. Er zijn echt wel dringendere zaken bij de belastingdienst of de accountant vermoed ik...

Een lease vereist een contract
Iets lenen niet
Yep kindertoeslag aanpakken is veel belangrijker.

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7823
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 05 dec 2019 12:01

jberends schreef: 04 dec 2019 21:29 ...
Probeer het alleen zo scherp mogelijk neer te zetten, maar vind het lastig als er rommelige en niet-feitelijke argumenten (verjaardagfeestjes-praat) op tafel worden gebracht. Het is hier geen feesboek.
Kun je dan ook in feitelijke termen uitleggen waarom het wel of niet toegestaan is om 4 gebruikte fietsen op je bedrijf over te zetten en die vervolgens aan (vermoedelijk) één persoon uit te leasen?
Do or don’t, there is no try

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 05 dec 2019 12:36

jberends schreef: 04 dec 2019 21:29 ...
Probeer het alleen zo scherp mogelijk neer te zetten, maar vind het lastig als er rommelige en niet-feitelijke argumenten (verjaardagfeestjes-praat) op tafel worden gebracht. Het is hier geen feesboek.
Nah, geen feesboek, maar in wetenschappelijk verantwoorde verhandelingen blinken we hier ook niet uit hoor (ik spreek voor mezelf).
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

jappiex
Forum-lid
Berichten: 620
Lid geworden op: 20 mei 2007 12:44

jappiex 05 dec 2019 13:32

@enzzo Als ik het goed begrijp is het in mijn geval niet toegestaan. Ik heb een BV van waar ik management vergoeding factureer en waaruit ik mezelf salaris betaal. Dit zie je denk ik meer bij DGA's. De auto zit ook in die BV, verder eigenlijk geen kosten, behalve accountant, kvk. De auto gebruik ik zakelijk en privé en tel ik dus bij. De fietsen zou ik kopen (koop of lease maakt niet uit) en tot het zakelijke ondernemingsvermogen rekenen, en dit mag niet zegt c.cabaleza hier ergens een paar pagina's terug. Want de fietsen ga ik nooit zakelijk gebruiken. Ik ga dit nog dubbelchecken maar voor mij is hiermee in principe de kous af. Voor de medewerkers liggen er nog leuke mogelijkheden om bijvoorbeeld voor een speedpedelec te kiezen naast de auto. Dit om bij goed weer niet in de file te staan.

RobertvD
Forum-lid
Berichten: 334
Lid geworden op: 03 dec 2019 15:23

RobertvD 05 dec 2019 13:49

jappiex schreef: 05 dec 2019 13:32Voor de medewerkers liggen er nog leuke mogelijkheden om bijvoorbeeld voor een speedpedelec te kiezen naast de auto. Dit om bij goed weer niet in de file te staan.
Ook bij slecht weer sta je met de fiets niet in de file.... ;)

Gebruikersavatar
vincent75
Forum-lid
Berichten: 2240
Lid geworden op: 19 mei 2008 22:24

Gebruikersavatar vincent75 05 dec 2019 14:37

Ik kan het hele verhaal om een fiets te leasen nog niet voor mij interessant vinden, of mis ik iets?

Ik als loonslaaf a.k.a. werknemer woon 10km (enkele reis) van mijn werk. Ik krijg een onbelaste reiskostenvergoeding van 0.19/km = ~€1000 / jaar.
Als ik een leasefiets via mijn werkgever neem dan moet ik hierover 7% bijtelling betalen. Dit is op een fiets van €2000 netto zo'n €60 / jaar en de reiskosten komen te vervallen.

Dus in 3 jaar tijd "kost" deze fiets mij netto ca. €3180

Als ik zelf een fiets van €2000 koop dan kan ik deze in 2 jaar "terug verdienen" met mijn reiskostenvergoeding en heb geen geouwehoer met regelingen, verplichtingen etc.

Wat is nu het interessante om als werknemer een fiets te leasen?
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 05 dec 2019 14:44

Het is inderdaad alleen interessant voor mensen die heel dicht bij het werk wonen of bij heel dure fietsen waarbij de leasemaatschappij bij voorkeur ook nog het onderhoud uit handen neemt.

Ook voor degenen die graag op de pof kopen en aan hun maximum krediet zitten is het een uitkomst.
Campagnolo Ultra Dork

jappiex
Forum-lid
Berichten: 620
Lid geworden op: 20 mei 2007 12:44

jappiex 05 dec 2019 14:58

Het is denk ik interessant bij dure fietsen met hoge afschrijvingen en hoge onderhoudskosten.

Een Stromer van € 9.000,- schrijf € 1.750,- per jaar af en je hebt ongeveer € 750 onderhoudskosten bij 20.000km per jaar. Als je hiervoor € 630 moet bijtellen en dus netto ongeveer € 350 betaald is dat wel welkom denk ik.

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7823
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 05 dec 2019 15:20

@jappiex, bedankt voor de terugkoppeling, om maar eens een management term te gebruiken ;)
Ik denk dat er in dit topic tussen de regels door inmiddels heel veel interessante informatie staat en dat velen nu ook, beter of überhaupt op de hoogte zijn van de invoer van deze nieuwe regeling per 2020 en er hun voordeel mee kunnen doen!
Do or don’t, there is no try

chris80
Forum-lid
Berichten: 1151
Lid geworden op: 27 jul 2006 23:49

chris80 05 dec 2019 16:32

Is het ook niet zo dat je fiets bij je inkomen opgeteld wordt waardoor je verzamelinkomen stijft? Dit kan dan weer gevolgen hebben voor eventuele toeslagen. Dit zou je dan ook mee moeten nemen als je kijkt naar de kosten.

Groet,
Chris

Ps: het kan zijn dat ik er naast zit, ik lease zelf nl niet.

Plaats reactie