Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Je fiets bijtellen vanaf 2020

Yizu
Forum-lid
Berichten: 94
Lid geworden op: 08 jan 2019 22:19

Yizu 04 dec 2019 11:23

Ernie C. schreef: 04 dec 2019 10:35Omdat je niet meer hoeft bij te houden hoeveel je fiets mag je de autokosten nog gewoon vergoed krijgen of er een leaseauto naast hebben. Hoe de belastingdienst gaat reageren als je 100% van als je woon-werkritjes gaat laten vergoeden is nog de vraag. Dit jaar moest je nog aannemelijk maken dat je minimaal 10% van je ritten op de fiets deed. Theoretisch gezien zou je dus minimaal 10% van je woon-werk ritten moeten laten vallen.
Volgens de site van de fietsersbond is het of leasefiets of kilometervergoeding.

Dat is bij een leaseauto ook zo. Je kan geen leaseauto hebben en dan ook nog 0,19 eur per kilometer vergoeding ontvangen.
Braun Beauty SL Dedacciai

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7825
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 04 dec 2019 11:34

Dat kan wel alleen moet je dan wel een rittenadministratie bijhouden om aan te tonen dat je woon werk km maakt met een ander middel dan de leasefiets. Je hebt dan een 19cnt/km vergoeding over de km’s die je met dat andere vervoersmiddel maakt
Do or don’t, there is no try

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16065
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 04 dec 2019 11:42

klopt helemaal maar het zal er in de praktijk op uitdraaien voor de meeste werknemers dat je er maar één mag kiezen.
Campagnolo Ultra Dork

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 04 dec 2019 12:08

Enzzo schreef: 04 dec 2019 10:03
@SQUEEZER en Rikkert; jullie schieten wel heel ver door hè. Impliciet de vergelijking trekken met “grote criminelen” gaat natuurlijk nergens over!
Huh, waar vergelijk ik met grote criminelen? Iemand die 150 rijd?
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Yizu
Forum-lid
Berichten: 94
Lid geworden op: 08 jan 2019 22:19

Yizu 04 dec 2019 13:42

Enzzo schreef: 04 dec 2019 11:34 Dat kan wel alleen moet je dan wel een rittenadministratie bijhouden om aan te tonen dat je woon werk km maakt met een ander middel dan de leasefiets. Je hebt dan een 19cnt/km vergoeding over de km’s die je met dat andere vervoersmiddel maakt
Dat klopt maar ik had over indien je met de leasefiets naar de client gaat. Als je een ander vervoersmiddel gebruikt bestaat die mogelijk er idd wel.
Braun Beauty SL Dedacciai

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16065
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 04 dec 2019 13:56

Dan moet je dus met je leasefiets op zondag je ritjes met de club doen en je eigen fiets mee naar het werk nemen :twisted: .
Campagnolo Ultra Dork

jberends
Forum-lid
Berichten: 89
Lid geworden op: 04 sep 2019 16:03

jberends 04 dec 2019 16:16

Yizu schreef: 04 dec 2019 11:23 Volgens de site van de fietsersbond is het of leasefiets of kilometervergoeding.

Dat is bij een leaseauto ook zo. Je kan geen leaseauto hebben en dan ook nog 0,19 eur per kilometer vergoeding ontvangen.
Als werkgever mag je ook een fiets (kosten) vergoeden (in 2020 dus leasefiets) om te fietsen van en naar een openbaar vervoer verzamelpunt. Dan heb je dus nog wel recht op reiskostenvergoeding voor het OV. De werkgever kan ook kiezen om deze afstand als EUR 0.19 /km (via kortste route vice en versa in ANWB (!) routeplanner) te vergoeden voor max 214 dagen in het jaar voor 1 FTE (als je 5 dagen per week werkt)).

Als je zelf werkgever bent, mag je natuurlijk andere dingen afspreken met 'jezelf' als werknemer, maar ik zou dit altijd wel even overleggen met een fiscalist. Die checken het wel even met het handboek loonheffingen.

Over de fiets staat in de nieuwsbrief LH 2020 het volgende.
Stelt u (red: de werkgever) een (elektrische) fiets ter beschikking aan uw werknemer voor woon-werkverkeer dan wordt de fiets in ieder geval geacht ook ter beschikking te zijn gesteld voor privégebruik. U moet voor dit privégebruik jaarlijks een bedrag bij het loon tellen. Anders dan bij de auto van de zaak is er geen mogelijkheid om tegenbewijs te leveren bij gering privégebruik en is de bijtelling niet uitgezonderd als
eindheffingsbestanddeel.

De waarde van dit privégebruik wordt met ingang van 1 januari 2020 gesteld op 7% van de waarde (inclusief omzetbelasting) van de (elektrische) fiets voor elk jaar dat de fiets aan de werknemer ter beschikking staat. De waarde van de fiets is de in Nederland door de fabrikant of importeur publiekelijk kenbaar gemaakte consumentenadviesprijs.
dwz, er wordt gesteld dat een werknemer een enkelvoudig (1) fiets ter beschikking wordt gesteld voor woon-werkverkeer (en prive gebruik). Kun je op 2 manieren lezen: als je van de werkgever een fiets ter beschikking krijgt (en dus eigendom is blijft van de onderneming) krijg je automatisch te maken met 7% bijtelling. Ook al wordt dit ter beschikking gesteld uit een 'pool' van fietsen. ...

roos1
Forum-lid
Berichten: 636
Lid geworden op: 17 mei 2006 09:24

roos1 04 dec 2019 17:46

Grappig als 1 medewerker meerdere fietsen ter beschikking krijgt van diverse waarden. Van welke fiets ga je dan 7% rekenen?
Gr Roos

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16065
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 04 dec 2019 18:47

jberends schreef: 04 dec 2019 16:16
Stelt u (red: de werkgever) een (elektrische) fiets ter beschikking aan uw werknemer voor woon-werkverkeer dan wordt de fiets in ieder geval geacht ook ter beschikking te zijn gesteld voor privégebruik. U moet voor dit privégebruik jaarlijks een bedrag bij het loon tellen. Anders dan bij de auto van de zaak is er geen mogelijkheid om tegenbewijs te leveren bij gering privégebruik en is de bijtelling niet uitgezonderd als
eindheffingsbestanddeel.

De waarde van dit privégebruik wordt met ingang van 1 januari 2020 gesteld op 7% van de waarde (inclusief omzetbelasting) van de (elektrische) fiets voor elk jaar dat de fiets aan de werknemer ter beschikking staat. De waarde van de fiets is de in Nederland door de fabrikant of importeur publiekelijk kenbaar gemaakte consumentenadviesprijs.
dwz, er wordt gesteld dat een werknemer een enkelvoudig (1) fiets ter beschikking wordt gesteld voor woon-werkverkeer (en prive gebruik). Kun je op 2 manieren lezen: als je van de werkgever een fiets ter beschikking krijgt (en dus eigendom is blijft van de onderneming) krijg je automatisch te maken met 7% bijtelling. Ook al wordt dit ter beschikking gesteld uit een 'pool' van fietsen. ...
Nu staat er bij mij op het werk een fiets die ik af en toe mee naar huis neem om een bammetje te doen als ik wat langer werk heb dan normaal. Die fiets is hooguit 2 tientjes waard maat volgens deze regeling zou ik nu dus 7% over de originele catalogusprijs moeten gaan dokken anders ben ik ook zo'n moreel verwerpelijke belastingontduiker?
Campagnolo Ultra Dork

chris80
Forum-lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 27 jul 2006 23:49

chris80 04 dec 2019 19:27

Dat wordt dan toch je bammetjes meenemen naar je werk 😜

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7825
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 04 dec 2019 19:52

Ernie, die fiets is geen laesefiets volgens de daarvoor geldende regels maar een leenfiets. Maar dat wist je waarschijnlijk al ;)

@SQUEEZER; je leest over het woord “impliceren” heen. Je impliceert dat namelijk. En dat terwijl de TS nergens beweert een weldoener te zijn, hij geeft alleen, heel terecht aan dat zijn al dan niet filantropische gedragingen buiten de discussie vallen. Hou het een beetje zuiver alsjeblieft 🙂
Do or don’t, there is no try

jberends
Forum-lid
Berichten: 89
Lid geworden op: 04 sep 2019 16:03

jberends 04 dec 2019 20:19

Ernie C. schreef: 04 dec 2019 18:47 Nu staat er bij mij op het werk een fiets die ik af en toe mee naar huis neem om een bammetje te doen als ik wat langer werk heb dan normaal. Die fiets is hooguit 2 tientjes waard maat volgens deze regeling zou ik nu dus 7% over de originele catalogusprijs moeten gaan dokken anders ben ik ook zo'n moreel verwerpelijke belastingontduiker?
Woon-werk verkeer is zakelijk. Zeker als dat incidenteel is en de fiets komt uit de pool van het bedrijf waarbij het bedrijf bepaald dat er alleen zakelijke kilometers mee worden gemaakt.

Maar zoals je al terecht aankaart, is het een grijs gebied. Als je iedere dag, of structureel 1 keer per week deze fiets leent, zal de bdienst zeggen dat het onvermijdelijk is dat het geen privekarakter heeft en zal de werkgever het opgeven als loon en daar heffingen op in moeten houden. De werkgever kan er voor kiezen dat je als werknemer daar niets van merkt (zg. eindheffing over alle hoofden heen). Dat handboek zal binnenkort wel uitkomen voor 2020.

Voor een oud barrel geld: "Als de oorspronkelijke consumentenadviesprijs niet te achterhalen is, dan moet u uitgaan van de consumentenadviesprijs (inclusief omzetbelasting) van de meest vergelijkbare fiets". ie. Voor hoeveel wordt het barrel bij de fietsenmaker verkocht.

Voor auto's, en lenen van auto's van de zaak is het ongeveer gelijkvormig. Om te zorgen dat je niet in de bijtellingsfeer komt, zul je in veel pool-auto's ook een rittenregistratie vinden (ook handig voor doorbelasten op een project). Naast dat de werkgever regels heeft dat je de auto niet mag gebruiken voor prive doeleinden (waarschijnlijk opgenomen in een 'Verklaring geen privégebruik auto').

Bijtelling is niet heel raar natuurlijk. Het wordt gezien als een deel van loon, maar dan in de vorm van een auto en niet in Euro credits. Als je dat uit prive (na belastingen) moet bewerkstelligen, zul je ook een deel van het loon daarvoor moeten gebruiken. Dus in de basis is het best eerlijk.

Plaats reactie