Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Je fiets bijtellen vanaf 2020

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37380
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 02 dec 2019 20:58

Top idee: een vijfde fiets om door de drek te ploeteren! :mrgreen:
Less is bore

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16065
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 02 dec 2019 21:05

bakboord1 schreef: 02 dec 2019 20:24 Ik vraag me ook af wat de fiscus vindt van 1.500 euro reparatiekosten per jaar voor woon-werkfietsen. En wellicht moet je ook op zoek naar een andere boekhouder want niet iedere boekhouder wil hier in deze tijd nog aan meewerken.

Wel een prachtig voorbeeld van een rupsje-nooit-genoeg ondernemer.
Een speed pedelec met Sram XXI, 3 a 4 x per jaar je kleinste tandwiel aan gort, dus gehele cassette vervangen. Daar zal de fiscus dus maar aan moeten wennen...
Campagnolo Ultra Dork

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2019
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 02 dec 2019 21:54

jappiex schreef: 02 dec 2019 20:28 Ik laat alle drek gewillig over me heen komen bakboord1.
Daar twijfel ik niet aan.

Het gaat mij om de moraliteit dat je iets doet waarvan je weet dat het niet is bedoeld waarvoor jij het gebruikt. Niet alles dat niet direct strafbaar is is namelijk daarom perse goed.

Voorbeeld: na een fietstochtje bestel je een paar koffie met gebak. Je rekent af met 20 euro en je krijgt wisselgeld terug alsof je met vijftig hebt betaald. Ben je dan blij met gratis koffie en geld toe of attendeer je de ander op zijn fout. De keuze is aan jou.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 03 dec 2019 06:47

Ik denk dat je voorbeeld kloppender was geweest als je gesteld had dat hij vanwege z'n inkomen voor het kopje koffie met gebak €40 had moeten betalen, met €50 betaald en per ongeluk €10 te veel terug krijgt.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

jappiex
Forum-lid
Berichten: 620
Lid geworden op: 20 mei 2007 12:44

jappiex 03 dec 2019 06:50

Mijn mening daarover is dat er geen moraliteit bestaat in de relatie met de belastingdienst. Er is de wet, of een uitvoeringsbesluit, en de toetsing daarvan.

Maar mocht je naar de intentie kijken dan gaat het over een ernstige versimpeling van de regeling bedoelt om het fietsen te stimuleren, tot stand gekomen door de fietsenbranche en de leasebranche. Ik vind dat ik daar prima van mee mag profiteren.

Het gaat nu over de ondernemer. Die staat ook expliciet in het artikel van de openingspost. Die wordt hier als het rijke maar zwarte schaap van de samenleving neergezet, jammer en onterecht. Ook medewerkers kunnen hier prima van profiteren, ook medewerkers die de hobby als dure sport bedrijven. Dus het is de moeite waard daar een topic over te hebben.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 03 dec 2019 07:30

Je vergeet het belangrijkste deel van de reden voor het gezeur hier: jaloezie!

Alle (belasting)voordelen waar de zeurder in kwestie niet van kan profiteren, moeten afgeschaft worden want hij kan daar niet van genieten/profiteren, de rest is irrelevant Dit is net dezelfde discussie als die van de afschaffing van bedrijfswagens en loonwagens in België. Iedereen die er geen krijgt, wil het afschaffen zonder te begrijpen waarom die dingen er überhaupt zijn. (idem voor kindergeld, werkloosheidsuitkering,... )
Afbeelding

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7825
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 03 dec 2019 07:42

Een schevere vergelijking dan die tussen fiets en auto kun je niet trekken!
Het punt met de Belgische voertuig subsidie is dat het elke innovatie, omschakeling maar EV of waterstof, oplossing voor fileproblematiek en parkeerellende volledig in de weg zit
Do or don’t, there is no try

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 03 dec 2019 07:48

bakboord1 schreef: 02 dec 2019 21:54
jappiex schreef: 02 dec 2019 20:28 Ik laat alle drek gewillig over me heen komen bakboord1.
Daar twijfel ik niet aan.

Het gaat mij om de moraliteit dat je iets doet waarvan je weet dat het niet is bedoeld waarvoor jij het gebruikt. Niet alles dat niet direct strafbaar is is namelijk daarom perse goed.

Voorbeeld: na een fietstochtje bestel je een paar koffie met gebak. Je rekent af met 20 euro en je krijgt wisselgeld terug alsof je met vijftig hebt betaald. Ben je dan blij met gratis koffie en geld toe of attendeer je de ander op zijn fout. De keuze is aan jou.
En dan wel het bonnetje in je zak om in te leveren bij de boekhouder he, dan kun je de koffie mooi aftrekken van de belasting. Man, man, man.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 03 dec 2019 08:04

Dit lijkt mij op het eerste oog zeer aantrekkelijk. Ik rij regelmatig wedstrijden, zowel op de cyclocrosser, weg als atb. Alleen al de onderhoudskosten overstijgen de bijtelling vrees ik.
Als je deze opmerking er niet bij had gezet dan had het bakken met “bagger” gescheeld :mrgreen:

Je had beter kunnen schrijven, “Mijn werknemers laat ik op mijn e bikes woon-werk ritten maken”

Dan was iedereen begripvol geweest :lol:

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8294
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 03 dec 2019 08:14

TL@ schreef: 03 dec 2019 07:30 Je vergeet het belangrijkste deel van de reden voor het gezeur hier: jaloezie.
Wat een dooddoener. Voor mij gaat het heel ergens anders over. Het zoeken van de mazen van de wet door iemand die het niet zo erg hard nodig heeft.

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 03 dec 2019 08:19

TL@ schreef: 03 dec 2019 07:30 Je vergeet het belangrijkste deel van de reden voor het gezeur hier: jaloezie!

Alle (belasting)voordelen waar de zeurder in kwestie niet van kan profiteren, moeten afgeschaft worden want hij kan daar niet van genieten/profiteren, de rest is irrelevant Dit is net dezelfde discussie als die van de afschaffing van bedrijfswagens en loonwagens in België. Iedereen die er geen krijgt, wil het afschaffen zonder te begrijpen waarom die dingen er überhaupt zijn. (idem voor kindergeld, werkloosheidsuitkering,... )
Sorry, maar ik ben het niet eens met dit soort praktijken. En niet uit jaloezie. Ik verdien een behoorlijk salaris en daar betaal ik belasting over. Ik draag graag mijn steentje bij een prettige samenleving. Alhoewel ik vind dat het huidige kabinet de prio's niet echt goed heeft bepaald. Geen probleem. En als het een beetje minder belasting is, prima.

Maar dit soort randjes opzoeken doe ik gewoon niet omdat ik me er niet fijn bij voel. Ik investeer mijn geld ook niet in allerlei zaken waar ik het moreel niet mee eens ben. Als ik voor mijn werk ergens heen ga, mag ik duurder uit eten dan ik prive zou doen. Dus doe ik dat niet. Voelt niet goed. Ik zie mensen om me heen het bonnetje van een diner met vrienden in de zak doen om hem zakelijk op te voeren. Voelt niet goed mij. Of een fiets voor puur privegebruik zakelijk opvoeren.

Als je goed verdient, wees een vent en betaal gewoon je belasting. 5 fietsen waaronder een cyclecrosser opvoeren lijkt me zolang je geen Mathieu van der Poel echt een prive-kwestie.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37380
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 03 dec 2019 08:54

jappiex schreef: 03 dec 2019 06:50 Het gaat nu over de ondernemer. Die staat ook expliciet in het artikel van de openingspost. Die wordt hier als het rijke maar zwarte schaap van de samenleving neergezet, jammer en onterecht.
De afgunst tav ondernemers is inderdaad jammer en onterecht. Een samenleving heeft ondernemers nodig om de boel draaiende te houden. Kunnen heel veel profiteurs nog wat van leren. Laten we dan de pijlen liever richten op de groep lanterfanters die geen ruk bijdragen aan de samenleving en ons alleen maar geld kosten.
TL@ schreef: 03 dec 2019 07:30 Je vergeet het belangrijkste deel van de reden voor het gezeur hier: jaloezie!
In mijn geval niet hoor; staat hier ook een mooie fietsenpark en een nette leasebak voor de deur. Geen enkele reden tot klagen hier.

rikkert schreef: 03 dec 2019 08:19 Ik draag graag mijn steentje bij een prettige samenleving. Alhoewel ik vind dat het huidige kabinet de prio's niet echt goed heeft bepaald. Geen probleem. En als het een beetje minder belasting is, prima.
Ik vind het knap hoe makkelijk je over die kabinets prio's heen stapt. Ik heb er namelijk wel moeite mee hoe "mijn" belastingcentjes worden gebruikt.
Een deel van hun tijd verknoeien ze in Den Haag al enkel en alleen door het elkaar dwars zitten. Ze hadden beter in het verleden de Natura2000-, stikstof- en PFAS-regels eens beter voor kunnen bereiden. Dan had nu niet half NL stil gestaan wat dan weer wordt "opgelost" met allerlei symboolmaatregelen die geen ruk toevoegen in praktijk. Of het leraren gebrek, het jarenlange gepruts met de HSL-verbindingen, gebrek aan visie mbt bouw van échte starterswoningen, etc.

rikkert schreef: 03 dec 2019 08:19 Als ik voor mijn werk ergens heen ga, mag ik duurder uit eten dan ik prive zou doen. Dus doe ik dat niet. Voelt niet goed.
Ligt aan de situatie. Met bepaalde zakelijke relaties doe ik dat wel, voor mijzelf niet.
Less is bore

Plaats reactie