Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Je fiets bijtellen vanaf 2020

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7824
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 04 dec 2019 10:03

dijkhof is in elkgeval tot inkeer gekomen: https://nos.nl/l/2313165

@SQUEEZER en Rikkert; jullie schieten wel heel ver door hè. Impliciet de vergelijking trekken met “grote criminelen” gaat natuurlijk nergens over!

Als de regel voorziet in datgene wat de TS -VAN PLAN IS- te doen dan is er niets aan de hand. Als het naderhand toch niet mocht en hij een naheffing krijgt is dat zijn probleem en heeft hij een risico genomen wat hem in de kont terug bijt. Veel meer is er niet gaande.

Wat ik me wel, nogsteeds afvraag is hoe de TS de fietsen gaat verleasen aan de “werknemer”?
Is de TS (sorry ben je naam even kwijt) soms in loondienst van zijn eigen BV?
Do or don’t, there is no try

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16065
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 04 dec 2019 10:07

Tracing_NL schreef: 04 dec 2019 09:58 Ik ben zelf werkgever (+/-150 FTE) , ik bied de regeling niet aan. Als 30 mensen een spedelec willen rijden moet ik 150.000 euro "voorschieten" en staat er 150K aan fietsen op mijn balans. En Wat krijg ik daar als werkgever voor terug? (en kom aub niet aan met de onzin van gezondere werknemers, degenen die toch al op de fiets wilden komen doen dat ook zonder regeling).
De regeling is dan ook mede door de lobby van de fietsleasebranche tot stand gekomen. dan moet het niet te aantrekkelijk zijn voor de ondernemer om zelf fietsen ter beschikking te gaan stellen.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Tracing_NL
Forum-lid
Berichten: 655
Lid geworden op: 28 nov 2013 16:32

Gebruikersavatar Tracing_NL 04 dec 2019 10:16

@ Ernie, je laatste opmerking begrijp ik niet helemaal.

@Enzzo, werkt precies hetzelfde als bij de auto. En ja, 99% van de ondernemers ins in loondienst bij eigen BV
Ouder worden is verplicht, volwassen worden is een keuze.

Yizu
Forum-lid
Berichten: 94
Lid geworden op: 08 jan 2019 22:19

Yizu 04 dec 2019 10:19

Let wel op dat zodra jij een fiets van de zaak of leasefiets gebruikt om naar de client te rijden de 0,19 eur vergoeding komt te vervallen. Is het dan nog wel interessant op op de fiets naar de client te gaan?
Braun Beauty SL Dedacciai

Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 04 dec 2019 10:19

Tracing_NL schreef: 04 dec 2019 10:16 @ Ernie, je laatste opmerking begrijp ik niet helemaal.

...
Heb het ook drie keer gelezen voor ik het door had...

Ik denk dat Ernie bedoelt dat de fietsen direct bij een leasemaatschappij worden geleased en dus niet door de ondernemer worden gekocht/op de balans gezet. Het zijn dan directe kosten voor de onderneming maar geen investering.

Zo voorkomt de leasebranche 'verlies aan handel' :-)
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16065
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 04 dec 2019 10:24

De Tukker schreef: 04 dec 2019 10:19
Tracing_NL schreef: 04 dec 2019 10:16 @ Ernie, je laatste opmerking begrijp ik niet helemaal.

...
Heb het ook drie keer gelezen voor ik het door had...

Ik denk dat Ernie bedoelt dat de fietsen direct bij een leasemaatschappij worden geleased en dus niet door de ondernemer worden gekocht/op de balans gezet. Het zijn dan directe kosten voor de onderneming maar geen investering.

Zo voorkomt de leasebranche 'verlies aan handel' :-)
Precies, het is helemaal de bedoeling niet om grotere bedrijven dit zelf te laten oplossen. Het heet ook niet voor niks een leasefiets terwijl een door de werkgever ter beschikking gestelde fiets niet per definitie lease betreft.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16065
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 04 dec 2019 10:35

Yizu schreef: 04 dec 2019 10:19 Let wel op dat zodra jij een fiets van de zaak of leasefiets gebruikt om naar de client te rijden de 0,19 eur vergoeding komt te vervallen. Is het dan nog wel interessant op op de fiets naar de client te gaan?
Omdat je niet meer hoeft bij te houden hoeveel je fiets mag je de autokosten nog gewoon vergoed krijgen of er een leaseauto naast hebben. Hoe de belastingdienst gaat reageren als je 100% van als je woon-werkritjes gaat laten vergoeden is nog de vraag. Dit jaar moest je nog aannemelijk maken dat je minimaal 10% van je ritten op de fiets deed. Theoretisch gezien zou je dus minimaal 10% van je woon-werk ritten moeten laten vallen.

Waarschijnlijk kiezen werkgevers ervoor om je te laten kiezen tussen een fiets of een vergoeding. Leaserijders zullen wat meer kans hebben om van twee walletjes te snoepen. Een ondernemer mag gelukkig gewoon zelf zijn/haar arbeidsvoorwaarden bepalen.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 04 dec 2019 10:37

En per saldo schiet een werkgever er niks mee op, behalve dat het hem hoe dan ook geld en een hooop administratieve rompslomp kost.
De leasebranche lacht zich rot en loop finacieel weer helemaal binnen, de fiscus wijft zich grinnikend in de handen want een melkkoe erbij.

Voor een ZZP-er (of eenpersoons B.V.) kan het m.i. alleen gunstiger zijn als hij de fiets (zakelijk) koopt en niet least.

En, zoals #Tracing_NL al zegt, zij die nu al fietsen blijven dit toch wel doen.
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16065
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 04 dec 2019 10:42

Dat is inderdaad wel een beetje de bottom line van het hele verhaal. Laat de sportief fietsende ZZP-er er dus alsjeblieft gewoon zijn voordeel mee doen!
Campagnolo Ultra Dork

Karl66
Forum-lid
Berichten: 2362
Lid geworden op: 23 apr 2012 00:19
Locatie: Emmen

Karl66 04 dec 2019 10:45

wasbeer2006 schreef: 04 dec 2019 09:47 ...Er zijn er bij die hier net als Nederland vaak internationaal gezien het liefste jongetje van de klas proberen te zijn. Mijn vrouw en ik hebben beide een auto van de zaak, dat is kassa voor de overheid. Vroeger had je nog een regeling dat je bv maar 8% bijtelde tot 3000km, Dat heb je nu niet meer. Ik vind de huidige regeling oneerlijk, maar betaal wel gewoon vol twee auto,s bij, alleen al ruim 900 euro per maand van auto,s die al volledig in de BPM en BTW zijn gekocht, dat levert toch een absurd bedrag aan belastingen op, die de overheid toch ook niet met droge ogen kan uitleggen. Ik klaag niet hoor want wij willen graag de vrijheid van twee auto,s prive rijden...
Dat kosteloze privégebruik wordt als loon in natura gezien en daar dien je loonbelasting over te betalen. Dus die 900 euro is nogal gemakkelijk en met droge ogen uit te leggen.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16065
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 04 dec 2019 10:50

Als je gewend bent om iedere 3 jaar een nieuwe auto te kopen is een leaseauto heel voordelig. Kun of wil je dat niet betalen dan kun je beter voor een andere oplossing gaan zoals kilometervergoeding of de leaseauto alleen zakelijk gebruiken. Klagen dat je het moet betalen is dus niet terecht.

Ik koop zelf auto's tussen de 1000 en 2000 euro en onderhoud ze grotendeels zelf. De auto van de zaak die ik nu tijdelijk heb blijft dus gewoon daar.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7824
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 04 dec 2019 10:52

Samengevat:
Optie één is: 4 gebruikte fietsen op je balans = bedrijsmiddelen. De btw verreken je via een margeregeling. De fietsen hebben een doel/functie binnen de onderneming. Geen gedoe met bijtelling.

Optie 2) je begint een leasemaatschappij, zet de gebruikte fietsen op de balans en leased er eentje aan jezelf uit. Na twee jaar lever je hem weer in en de fiets is van jou. 2 jaar bijtelling. Btw marge

Optie 3) koopt gewoon een mooi nieuw karretje en maakt gebruik van de regeling zoals beoogd. Volle
Btw aftrek. Fiets op de balans. Je leased hem aan jezelf als zijnde werknemer van de onderneming. Na twee jaar schrijf je hem voor een symbolisch bedrag over naar privé
Do or don’t, there is no try

Plaats reactie