Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Je fiets bijtellen vanaf 2020

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 04 dec 2019 07:51

Goed verwoord squeezer.

@TS: veel mensen in dit topic gooien niet met modder (zoals jij zegt) maar geven aan een andere moraal dan jij er op na te houden. Je zoekt naar applaus, en dat krijg je van deze mensen niet. Ook niet van mij.

En schermen met goede doelen en vrijwilligerswerk, dat betekent niet dat je dan meer kunt permitteren op een ander vlak. Dan mogen vrijwiligers van de voedselbank om maar wat te noemen opeens 150 rijden? Je verwijst zelf naar de regels. De regels zeggen niks over goede doelen en vrijwiligerswerk die bepalen hoeveel fietsen je mag aftrekken. Dus dat hoeven we in deze casus dan ook niet erbij te sleuren. Niet ter zake doende.

Ik ben van mening dat wat je zou willen niet OK is en vind het niet vallen onder maatschappelijk verantwoord ondernemen. Als je dat wel vindt, vooral doen. Als de belastingdienst het er ook niet mee eens is, niet huilen bij een naheffing. Als ze het er wel mee eens zijn, veel plezier van je extra knaken.

Maar verwacht geen applaus....
Laatst gewijzigd door rikkert op 04 dec 2019 07:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37371
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 04 dec 2019 07:52

Jans schreef: 03 dec 2019 21:21
daniel1975 schreef: 03 dec 2019 21:13 Heel veel mensen hebben geen flauw benul wat ondernemen is of wat ondernemer zijn echt betekent....
Geen idee wat je met deze uitspraak wilt. Ook al weet je wel wat ondernemen met zich meebrengt, dan hoef je het nog niet eens te zijn met de mazen opzoeken.
Eerst even hele draadje goed lezen, dan weet je dat ik het absoluut niet eens ben met de keuze van de TS.

Het enige wat ik even fijntje aangaf was er veel te veel mensen een grote waffel opzetten als het gaat om bevolkingsgroepen als ondernemers of agrariërs zonder enig, werkelijk enig flauw benul van wat die mensen doen, moeten opofferen, moeten regelen om te zijn wat ze zijn.
Less is bore

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37371
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 04 dec 2019 07:53

By the way, ik vind het wel stoer van de TS dat ie gewoon mee blijft discussieren.
Less is bore

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 04 dec 2019 07:57

daniel1975 schreef: 04 dec 2019 07:53 By the way, ik vind het wel stoer van de TS dat ie gewoon mee blijft discussieren.
Daar ben ik het dan weer wel mee eens!
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

jappiex
Forum-lid
Berichten: 620
Lid geworden op: 20 mei 2007 12:44

jappiex 04 dec 2019 08:01

Dank je c.zaballa. Dus omdat de fietsen niet zakelijk gebruikt worden, kunnen de fietsen niet tot het ondernemingsvermogen worden gerekend. Dan kun je dus ook nooit bijtellen over het privé gebruik want de kosten hoor je al privé te nemen. Dit is toch iets anders bij auto's, want daar kun je nog zeggen dat de je de ene keer met de Tesla komt en de andere keer met de Range Rover.. ;-)

De andere optie is een stichting, zoals EmPeHa aangaf. Dit zie je veel, een bedrijf op het shirt, het bedrijfsbusje mee en de kosten in de stichting. Daar voel ik weinig voor.

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 04 dec 2019 08:44

Maar hoeveel voordeel levert het je echt op als je al 1000 euro bijtelling moet betalen? Dan moet je jaarlijks toch behoorlijk wat kosten maken om dat weer recht te trekken?

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 04 dec 2019 08:54

jappiex schreef: 04 dec 2019 08:01 Dank je c.zaballa. Dus omdat de fietsen niet zakelijk gebruikt worden, kunnen de fietsen niet tot het ondernemingsvermogen worden gerekend. Dan kun je dus ook nooit bijtellen over het privé gebruik want de kosten hoor je al privé te nemen.
Dat klopt niet helemaal. Één fiets mag je zeker inbrengen in de zaak en daar ook btw en investeringsaftrek voor terugvragen. Vervolgens mag je die jezelf ter beschikking stellen zonder dat je daar een rittenregistratie voor moet gaan bijhouden, zolang je maar de 7% bijtelling betaald. De vraag is dan of het gunstig is om een fiets in te brengen die je al bezit want dan verlies je de meeste aftrekposten. Waarschijnlijk is het gunstiger om dit met je eerstvolgende nieuwe fiets te doen.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 04 dec 2019 09:19

Ernie C. schreef: 04 dec 2019 08:54 ...
De vraag is dan of het gunstig is om een fiets in te brengen die je al bezit want dan verlies je de meeste aftrekposten ...
Je verliest so wie so al de btw-aftrek. Immers van wat je privé inbrengt, kun je de btw niet meer aftrekken.

japiecarbon schreef: 04 dec 2019 08:44 Maar hoeveel voordeel levert het je echt op als je al 1000 euro bijtelling moet betalen? Dan moet je jaarlijks toch behoorlijk wat kosten maken om dat weer recht te trekken?
Op de 14 mille die zijn geinvesteerd in de fietsen levert het in ieder geval een besparing van ruin 2400 euro op (de bespaarde btw). Ik heb geen idee wat de jaarlijkse kosten zullen zijn.

Ik kan me niet voorstellen dat je met elke fiets 10.000 per jaar km rijdt (tenzij de DDX heet) en dus bizar veel verslijt, maar met kosten van een paar kettingen, cassettes en bandjes kom je volgens mij inderdaad niet aan de 1000 euro.
Laatst gewijzigd door De Tukker op 04 dec 2019 09:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6057
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 04 dec 2019 09:28

Ik vind het wel een mooie discussie. En inderdaad goed dat TS gewoon mee blijft doen en ook zijn gedachtengangen deelt.

Als ik het stuk van c.zaballa op de vorige pagina lees, icm de reactie van Ernie... Denk ik dat je dat moet volgen. Je eerstvolgende fiets op je bedrijf zetten.
Overigens hebben we het nu over 4 fietsen samen 14.000 euro.., Maar de versimpeling van de regeling maakt het in ieder geval mogelijk dat elke fiets goed is. Dus de stadsfiets van 750 euro. Maar ook de dikke speed pedelec van 8.000 euro. En dus ook sportieve fietsen. Met de vlucht die electrische fietsen nemen voor woon-werk verkeer, verwacht ik - in navolging van de Tesla's en de grote mitsubishi "hybrides", dat veel ondernemers juist deze laatste optie gaan gebruiken.
Dan is 1, of 2 racefietsen, samen <10.000 euro ook niet zo schokkend. (4 fietsen en 14.000 euro.., tja.. ). En zelfs 2 fietsen kan je nog best aannemelijk maken denk ik. Weers- of seizoensafhankelijk. Maar het moet dus wel aannemelijk een deel zakelijk gebruik zijn. (zie stuk c.zaballa), i.e. woon-werk, of naar klanten etc.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12472
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 04 dec 2019 09:47

Toch zie ik niet zoveel verschil met de auto van de zaak die je bijtelt. Je betaalt bijtelling omdat je een voordeel hebt, gewoon even 100% winst voor de belastingdienst, alles is voor de auto al afgedragen. Goed met de huidige regels rijd ik dezelfde auto privé wellicht goedkoper maar heb ik de risico's.

Er zijn er bij die hier net als Nederland vaak internationaal gezien het liefste jongetje van de klas proberen te zijn. Mijn vrouw en ik hebben beide een auto van de zaak, dat is kassa voor de overheid. Vroeger had je nog een regeling dat je bv maar 8% bijtelde tot 3000km, Dat heb je nu niet meer. Ik vind de huidige regeling oneerlijk, maar betaal wel gewoon vol twee auto,s bij, alleen al ruim 900 euro per maand van auto,s die al volledig in de BPM en BTW zijn gekocht, dat levert toch een absurd bedrag aan belastingen op, die de overheid toch ook niet met droge ogen kan uitleggen. Ik klaag niet hoor want wij willen graag de vrijheid van twee auto,s prive rijden.

Als ik de kans zou hebben vier fietsen op deze manier de compenseren zou ik dat voor mezelf inderdaad volledig goed praten en me daar totaal niet rot bij voelen aan de ene kant wordt ik gepakt aan de andere kant pak ik.

Gebruikersavatar
Tracing_NL
Forum-lid
Berichten: 655
Lid geworden op: 28 nov 2013 16:32

Gebruikersavatar Tracing_NL 04 dec 2019 09:51

Het hele idee idee van de 7% is juist dat je niets aannemelijk hoeft te maken. Evenzo als bij de auto van de zaak. Je betaalt (voor een "normale"auto) 22% zodat je geen rittenadministratie hoeft bij te houden.

Vergeleken met de "oude"fietsregeling, daar moest je aantonen:
* Waarde van de fiets (750 + toebehoren)
* werkgever moest aantonen dat groot gedeelte van fietsgebruik "aannemelijk was voor woon werk". Jurisprudentie hierover: alles tot +/- 25 km (enkele reis) werd klakkeloos door inspecteur geaccepteerd, voor verdere afstanden werd vaak een bewijslast gevraagd.
* Regel was dat als een werkgever wist dat werknemer geen gebruik maakte van de fiets voor woon werk hij verplicht was om de regeling te annuleren / corrigeren. In de praktijk werd dit zelden of nooit gedaan.

De nieuwe regel (zoals tot nu toe gecommuniceerd)

* Werkgever schaft de fiets aan (komt op de balans)
* 7% van de aanschafwaarde als bijtelling voor prive gebruik werknemer
* geen ritten, geen bewijslast
Ouder worden is verplicht, volwassen worden is een keuze.

Gebruikersavatar
Tracing_NL
Forum-lid
Berichten: 655
Lid geworden op: 28 nov 2013 16:32

Gebruikersavatar Tracing_NL 04 dec 2019 09:58

Ik ben zelf werkgever (+/-150 FTE) , ik bied de regeling niet aan. Als 30 mensen een spedelec willen rijden moet ik 150.000 euro "voorschieten" en staat er 150K aan fietsen op mijn balans. En Wat krijg ik daar als werkgever voor terug? (en kom aub niet aan met de onzin van gezondere werknemers, degenen die toch al op de fiets wilden komen doen dat ook zonder regeling).
Ouder worden is verplicht, volwassen worden is een keuze.

Plaats reactie