Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Je fiets bijtellen vanaf 2020

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 02 dec 2019 12:50

Enzzo schreef: 02 dec 2019 09:40
De regeling zelf daarentegen, die zou direct afgeschaft mogen worden van mij!!
Waarom dat?? En wat is er zo fout aan? Dit levert de overheid alleen maar geld op vermoed ik. De bijtelling moet aan hen betaald worden.

Die paar mensen die er "misbruik" van maken zijn er maar heel weinig denk ik.

En daarbij vraag ik mij echt af of dit voordeliger is. Je moet toch al snel 5000 euro aan kosten maken om het aantrekkelijk te maken volgens mij? Je moet die 1000 euro aan belasting toch ergens mee terug verdienen.

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 02 dec 2019 12:51

rob74 schreef: 02 dec 2019 07:29
RVV schreef: 01 dec 2019 23:10 Of het ethisch is laat ik in het midden,....
Nee,.... het is verre van ethisch. Gewoon zoeken naar een manier om nog minder belasting te hoeven betalen door iemand die het zo te lezen toch al aardig verdiend. Ik vind het een naar smaakje hebben. Zeg maar,.,.... het meurt
Leg mij eens uit hoe dat dan ethisch zit? Ik bereken zojuist het bruto-netto bedrag uit voor iemand met geboortedatum 1-1-1973

Bruto € 2500 per maand, netto € 2021
Bruto € 10.000 per maand, netto € 5629

Houd je in je achterhoofd dat je bij het laatste inkomen geen of amper recht hebt op zorgtoeslag, kinderopvangtoeslag etc? Dan kunnen we stellen dat je 4x meer verdient, maar 2x meer overhoudt. Probeert iemand met hogere inkomen een voordeeldje mee te pakken, dan is dat niet ethisch?

Verder moet ik ook gniffelen over de commentaren over de 'foutlanders' die allemaal op benzine rijden (was dat dan zo? Ik hoorde ze vaker electrisch langszoeven) en de dure Tesla's (dat bijtellingsvoordeel is/was er voor alle merken. Dat die hebben zitten slapen, kan je Tesla niet aanrekenen. Verder fiets ik liever achter een Tesla, dan ieder willekeurige auto met verbrandingsmotor).
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

kxlight
Forum-lid HC
Berichten: 4454
Lid geworden op: 16 nov 2005 22:05

kxlight 02 dec 2019 12:58

Keezx schreef: 02 dec 2019 11:25
Philippos schreef: 02 dec 2019 10:59 CUT

Ik vind jouw voorbeeld van Klaasje een goede. Wachtgeld vind ik heel begrijpelijk. Maar tot dat je een nieuwe baan hebt. En dat heeft ie. Waarom staat er niet in het wetboek dat het stopt zodra je een nieuwe dienstbetrekking hebt?

CUT
Wachtgeld is al een hele oude regeling en begrijpelijkerwijs is het animo om daar iets aan te veranderen bij mensen die er gebruik van (kunnen) maken niet heel erg groot.
Is helemaal geen gekke regeling. Als deze zou stoppen op moment dat je nieuwe baan hebt dan ontstaat er een incentive om pas te gaan werken op moment dat je een baan vindt met minimaal gelijke beloning. Of te wachten tot wachtgeld stopt. Daarmee wordt de kans groter dat de regeling duurder wordt.

Daarbij is de wachtgeldregeling in dat opzicht niet veel anders dan de WW. Ook die vult (tijdelijk) aan tot t niveau van oude (hogere) salaris als je een baan aanvaardt met lager salaris.

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7823
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 02 dec 2019 13:42

japiecarbon schreef: 02 dec 2019 12:50
Enzzo schreef: 02 dec 2019 09:40
De regeling zelf daarentegen, die zou direct afgeschaft mogen worden van mij!!
Waarom dat?? En wat is er zo fout aan? Dit levert de overheid alleen maar geld op vermoed ik. De bijtelling moet aan hen betaald worden....

Voor de duidelijkheid; de regeling zelf is niet verkeerd in mijn optiek, het feit dat je het kennelijk voor 4 fietsen kunt toepassing zou aangepast moeten worden!! Dat gaat voorbij aan het principe.
Do or don’t, there is no try

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1632
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 02 dec 2019 13:50

kxlight schreef: 02 dec 2019 12:58
Daarbij is de wachtgeldregeling in dat opzicht niet veel anders dan de WW. Ook die vult (tijdelijk) aan tot t niveau van oude (hogere) salaris als je een baan aanvaardt met lager salaris.
Dat is niet waar. Ww is gemaximeerd op 36000/j
Verdiende je dus meer krijg je dat niet aangevuld naar je oude hogere salaris. Maar mag je het met 36k doen.

Zelfs als je 12,5% of minder er op achteruit gaat met je nieuwe baan kun je naar aanvulling fluiten.

https://www.transitievergoeding.nl/ww-u ... g2019.html

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7823
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 02 dec 2019 13:52

JoostG schreef:....Verder moet ik ook gniffelen over de commentaren over de 'foutlanders' die allemaal op benzine rijden (was dat dan zo? Ik hoorde ze vaker electrisch langszoeven) en de dure Tesla's (dat bijtellingsvoordeel is/was er voor alle merken. Dat die hebben zitten slapen, kan je Tesla niet aanrekenen. Verder fiets ik liever achter een Tesla, dan ieder willekeurige auto met verbrandingsmotor).
:? Huh? Soms kan quoten wel degelijk handig zijn. Geen idee wat je hiermee bedoelt namelijk
Do or don’t, there is no try

alien
Forum-lid
Berichten: 1854
Lid geworden op: 12 jun 2008 18:58

alien 02 dec 2019 15:02

jappiex schreef: 01 dec 2019 14:52Besef eens dat als je ondernemer bent, de belastingdienst ook als eerste uit de ruif komt vreten, […]
Dat geldt voor elke werknemer ook. Loonbelasting, heet dat.
jappiex schreef: 01 dec 2019 17:17[…] onderbuik gevoel […]
Ja, nou!
ypuh schreef: 01 dec 2019 21:33Ik krijg bij ZZP'ers in ons vakgebied wel eens het idee dat ze alleen al kunnen leven van alle belastingvoordeeltjes.
Dat niet, maar er zijn wel heel wat ZZP'ers die níet zouden kunnen leven zonder al die belastingvoordeeltjes. Maar dat is weer een hele andere discussie.
jappiex schreef: 02 dec 2019 08:07Het is apart dat de discussie afgezien van de reactie van een enkeling, enkel gaat over de ethische kant. […] Mijn ervaringen met belastingdienst/douane zijn simpel, ze controleren of we de wet en regelgeving juist hebben toegepast. Daar zou dit topic over moeten gaan in mijn ogen.
Misschien ben je beter af met een blog, als discussie je zo tegenstaat?
wasbeer2006 schreef: 02 dec 2019 09:28 […] door de overheid zitten de meeste mensen in de problemen.
Dat is nogal een boude stelling, waarvoor ik wel wat meer onderbouwing zou verwachten dan wat persoonlijke anecdotes.
JoostG schreef: 02 dec 2019 12:51Ik bereken zojuist het bruto-netto bedrag uit voor iemand met geboortedatum 1-1-1973

Bruto € 2500 per maand, netto € 2021
Bruto € 10.000 per maand, netto € 5629

Houd je in je achterhoofd dat je bij het laatste inkomen geen of amper recht hebt op zorgtoeslag, kinderopvangtoeslag etc? Dan kunnen we stellen dat je 4x meer verdient, maar 2x meer overhoudt. Probeert iemand met hogere inkomen een voordeeldje mee te pakken, dan is dat niet ethisch?
Maar houd dan óók even in het achterhoofd, dat persoon 2 hoogstwaarschijnlijk héél wat meer aftrekposten heeft, die bovendien grotendeels in een hogere tariefschijf vallen. Zo krijgt deze persoon 2, die met z'n inkomen van ruim €130,000 per jaar ongetwijfeld een riant koophuis bewoont, de helft van z'n hypotheekrente van Vadertje Staat cadeau. De vermogensopbouw die met een fijn eigen huis gepaard gaat, steekt-ie in z'n zak. Persoon 1, daarentegen, kan met dat krap aan modale inkomen waarschijnlijk geen hypotheek krijgen, dus woont in een huurhuis, betaalt daarvoor huur die maandelijks in de zak van de huisbaas verdwijnt en bouwt daarmee niks op.
t2300 schreef: 02 dec 2019 13:50Dat is niet waar. Ww is gemaximeerd op 36000/j
Verdiende je dus meer krijg je dat niet aangevuld naar je oude hogere salaris. Maar mag je het met 36k doen.
En dan ga je er nog vanuit dat je daarvoor een veertigurige werkweek had.
Vorsprung durch Pedantik

kxlight
Forum-lid HC
Berichten: 4454
Lid geworden op: 16 nov 2005 22:05

kxlight 02 dec 2019 15:28

t2300 schreef: 02 dec 2019 13:50
kxlight schreef: 02 dec 2019 12:58
Daarbij is de wachtgeldregeling in dat opzicht niet veel anders dan de WW. Ook die vult (tijdelijk) aan tot t niveau van oude (hogere) salaris als je een baan aanvaardt met lager salaris.
Dat is niet waar. Ww is gemaximeerd op 36000/j
Verdiende je dus meer krijg je dat niet aangevuld naar je oude hogere salaris. Maar mag je het met 36k doen.

Zelfs als je 12,5% of minder er op achteruit gaat met je nieuwe baan kun je naar aanvulling fluiten.

https://www.transitievergoeding.nl/ww-u ... g2019.html
snap ik, ging me er meer om dat die aanvulling niet zo gek is om ervoor te zorgen dat er een incentive blijft om een baan te aanvaarden. Dat er een andere duur of een ander grensbedrag is, dat zal wel.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 02 dec 2019 15:32

Correct me if i'm wrong maar volgens mij is 4 privé fietsen inbrengen in je onderneming volgend jaar nog net zo illegaal is als in dit jaar. Die 7% regeling zorgt voor minder administratie en theoretisch gezien wat minder pakkans als je wat sjoemelt maar zeker als ZZP-er met 4 fietsen loop je toch wel een groot risico dat je gepakt wordt bij het terugvragen van de btw en de investeringsaftrek.

Één fiets inbrengen zal geen problemen opleveren omdat de noodzaak van 10% zakelijk gebruik is komen te vervallen.
Campagnolo Ultra Dork

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12460
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 02 dec 2019 15:40

@Alien,

Je geeft zelf al een mooi voorbeeld met de huizen markt. Een gewoon rijtjes koophuis in de randstad kost tussen de 2,5 en 3,5 ton. Daarvoor betaal je 900 tot zo,n 1300 euro per maand.

Weet je wat je voor zo,n zelfde huis aan huur betaald...… tussen de 1000 en 1600 euro.

Van het geld voor een koophuis gaat momenteel 80% zo je eigenzak in en van de huur houd je 0 over!

De overheid zorgt er met bizarre regelgeving voor dat starters wel die huurwoning kunnen en mogen huren maar niet het koophuis omdat je niets meer dan 100% mag lenen. (wat een goede reden had bij de oude hypotheek vormen, maar niet bij de nieuwe). Overdrachtsbelasting (nog maar 2%) ook zo,n graairegel!

Die pesroon die gaat huren lukt het vervolgens amper om een spaarpotje te creëren en je hebt weer een probleem te pakken.

Het land hangt aan elkaar van te dure voorzieningen en toeslagen, wat denk je dat dit kost!!!!! Daar maken mensen dan weer fouten in en die komen dan in de problemen doordat ze ineens torenhoge schulden hebben.
(heb ik het niet over de groep die fraudeert natuurlijk).

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1632
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 02 dec 2019 16:14

kxlight schreef: 02 dec 2019 15:28
t2300 schreef: 02 dec 2019 13:50
kxlight schreef: 02 dec 2019 12:58
Daarbij is de wachtgeldregeling in dat opzicht niet veel anders dan de WW. Ook die vult (tijdelijk) aan tot t niveau van oude (hogere) salaris als je een baan aanvaardt met lager salaris.
Dat is niet waar. Ww is gemaximeerd op 36000/j
Verdiende je dus meer krijg je dat niet aangevuld naar je oude hogere salaris. Maar mag je het met 36k doen.

Zelfs als je 12,5% of minder er op achteruit gaat met je nieuwe baan kun je naar aanvulling fluiten.

https://www.transitievergoeding.nl/ww-u ... g2019.html
snap ik, ging me er meer om dat die aanvulling niet zo gek is om ervoor te zorgen dat er een incentive blijft om een baan te aanvaarden. Dat er een andere duur of een ander grensbedrag is, dat zal wel.
ik denk dat de stimulans juist groter wordt als onze "top-ambtenaren" ook onder normaal WW recht zouden vallen en het met 3000 bruto in de maand moeten doen ten tijde van werkeloosheid.
nu is het voor blunderde ambtenaren juist een goede "incentive" om op te stappen en er financieel weinig pijn van te hebben...

Maruss
Forum-lid
Berichten: 806
Lid geworden op: 18 mei 2013 21:31

Maruss 02 dec 2019 16:20

Het kan ook best zonder bijtelling.
Gewoon een nieuwe activiteit van je onderneming opzetten; 'handel in fietsen'. Al je fietsen zijn te koop en al die kilometers op de fiets zijn dan ook 100% zakelijk om je spullen te promoten/demonstreren/ aan de man te brengen.
Maar dan moet je er niet mee naar de bakker rijden, want dat is prive.

Plaats reactie