Ernie C. schreef: ↑04 dec 2019 18:47
Nu staat er bij mij op het werk een fiets die ik af en toe mee naar huis neem om een bammetje te doen als ik wat langer werk heb dan normaal. Die fiets is hooguit 2 tientjes waard maat volgens deze regeling zou ik nu dus 7% over de originele catalogusprijs moeten gaan dokken anders ben ik ook zo'n moreel verwerpelijke belastingontduiker?
Woon-werk verkeer is zakelijk. Zeker als dat incidenteel is en de fiets komt uit de pool van het bedrijf waarbij het bedrijf bepaald dat er alleen zakelijke kilometers mee worden gemaakt.
Maar zoals je al terecht aankaart, is het een grijs gebied. Als je iedere dag, of structureel 1 keer per week deze fiets leent, zal de bdienst zeggen dat het onvermijdelijk is dat het geen privekarakter heeft en zal de werkgever het opgeven als loon en daar heffingen op in moeten houden. De werkgever kan er voor kiezen dat je als werknemer daar niets van merkt (zg. eindheffing over alle hoofden heen). Dat handboek zal binnenkort wel uitkomen voor 2020.
Voor een oud barrel geld: "Als de oorspronkelijke consumentenadviesprijs niet te achterhalen is, dan moet u uitgaan van de consumentenadviesprijs (inclusief omzetbelasting) van de meest vergelijkbare fiets". ie. Voor hoeveel wordt het barrel bij de fietsenmaker verkocht.
Voor auto's, en lenen van auto's van de zaak is het ongeveer gelijkvormig. Om te zorgen dat je niet in de bijtellingsfeer komt, zul je in veel pool-auto's ook een rittenregistratie vinden (ook handig voor doorbelasten op een project). Naast dat de werkgever regels heeft dat je de auto niet mag gebruiken voor prive doeleinden (waarschijnlijk opgenomen in een 'Verklaring geen privégebruik auto').
Bijtelling is niet heel raar natuurlijk. Het wordt gezien als een deel van loon, maar dan in de vorm van een auto en niet in Euro credits. Als je dat uit prive (na belastingen) moet bewerkstelligen, zul je ook een deel van het loon daarvoor moeten gebruiken. Dus in de basis is het best eerlijk.