Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Je fiets bijtellen vanaf 2020

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 02 dec 2019 16:22

t2300 schreef: 02 dec 2019 16:14
ik denk dat de stimulans juist groter wordt als onze "top-ambtenaren" ook onder normaal WW recht zouden vallen en het met 3000 bruto in de maand moeten doen ten tijde van werkeloosheid.
nu is het voor blunderde ambtenaren juist een goede "incentive" om op te stappen en er financieel weinig pijn van te hebben...
Het idee van wachtgeld is o.a. om corruptie of tegenstrijdige belangen tegen te gaan. Het feit dat ze 'nee' kunnen zeggen tegen bepaalde opdrachten/banen/foute praktijken omdat ze officieel nog in dienst zijn van de overheid.

Er mogen wat mij betreft best wat strengere regels op komen, maar over het algemeen heb ik niet het idee dat er grootschalig misbruik gemaakt wordt van wachtgeld. Het voelt als een belachelijk systeem om iemand te betalen terwijl die persoon geen dienst meer verricht, maar het heeft wel een functie (waar je best trots op mag zijn als je het vergelijk met vele andere landen).

kxlight
Forum-lid HC
Berichten: 4506
Lid geworden op: 16 nov 2005 22:05

kxlight 02 dec 2019 16:24

Maruss schreef: 02 dec 2019 16:20 Het kan ook best zonder bijtelling.
Gewoon een nieuwe activiteit van je onderneming opzetten; 'handel in fietsen'. Al je fietsen zijn te koop en al die kilometers op de fiets zijn dan ook 100% zakelijk om je spullen te promoten/demonstreren/ aan de man te brengen.
Maar dan moet je er niet mee naar de bakker rijden, want dat is prive.

heerlijke creativiteit :mrgreen:

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 02 dec 2019 16:32

ypuh schreef: 02 dec 2019 16:22
t2300 schreef: 02 dec 2019 16:14
ik denk dat de stimulans juist groter wordt als onze "top-ambtenaren" ook onder normaal WW recht zouden vallen en het met 3000 bruto in de maand moeten doen ten tijde van werkeloosheid.
nu is het voor blunderde ambtenaren juist een goede "incentive" om op te stappen en er financieel weinig pijn van te hebben...
Het idee van wachtgeld is o.a. om corruptie of tegenstrijdige belangen tegen te gaan. Het feit dat ze 'nee' kunnen zeggen tegen bepaalde opdrachten/banen/foute praktijken omdat ze officieel nog in dienst zijn van de overheid.

Er mogen wat mij betreft best wat strengere regels op komen, maar over het algemeen heb ik niet het idee dat er grootschalig misbruik gemaakt wordt van wachtgeld. Het voelt als een belachelijk systeem om iemand te betalen terwijl die persoon geen dienst meer verricht, maar het heeft wel een functie (waar je best trots op mag zijn als je het vergelijk met vele andere landen).
Je praat jezelf tegen.
De persoon verricht geen dienst meer, heeft als zodanig ook niks meer te vertellen binnen zijn oude functie, maar zou wel door een andere werkgever als corrupte werknemer weer wat kunnen gaan uitrichten bij zijn oude baas?

Nee, dat is niet waarom wachtgeld bestaat. Vanuit historie is het zo gekomen. Vroeger was het een stuk moeilijker om vanuit de politiek weer aan het werk te komen, en mogelijk is dat voor de politieke laagvliegers nog steeds zo.

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 02 dec 2019 16:53

@ Alien

Buiten hypotheekrente aftrek, kan ik zo 1-2-3 niet meer aftrekposten bedenken. Die geld overigens voor iedereen in NL. Daarnaast, en dat wordt vaak vergeten, gaat er een drempel, namelijk het eigen woning forfait (naar ik meen 0,65% in 2019). Met de huidige hypotheekrentes is het voordeel helemaal niet zo groot als velen geloven. De helft zoals jij stelt, gaat zeker niet op.

De vermogensopbouw steekt hij in zijn zak. Tja, dat is marktwerking. Overigens zit er ook een keerzijde/risico aan dat verhaal. De waarde kan ook dalen. Daarnaast brengt eigendom van een woning ook een aardige kostenpost met zich mee: onderhoud.

Persoon 1 kan als alleenstaande in grote delen van NL geen woning vinden die hij op zijn/haar salaris kan financieren. Helemaal eens. Echter met een partner met een gelijk inkomen, ziet het plaatje er al anders uit.

Ik begrijp best dat ik een beetje chargerend mijn eerste reactie heb ingezet. Bewust, dat geef ik ruiterlijk toe. Maar met name bedoeld om ook de andere kant van het verhaal (want die is er altijd) te belichten. En ja in Nederland zijn er best misstanden, maar ik wil wel stellen dat we evenwichtige vermogensbalans hebben (grote groep middeninkomens), en zat mogelijkheden kennen voor eenieder die zijn schouders er onder wil zetten.

En nee, ik verdien verre van € 10.000,00 per maand. Anders had ik die Chesini allang in mijn bezit ;)

Edit: quote verwijderd aangezien deze verkeerd werd weergegeven
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 02 dec 2019 17:10

Kan iemand even een samenvatting maken van de dwarsstraten die we al gehad hebben? We zijn waarschijnlijk aan het verdwalen.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16216
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 02 dec 2019 18:33

De overheid is k#t, bedrijven zijn k#t en jan modaal is de l#l.
Campagnolo Ultra Dork

bever
Forum-lid
Berichten: 2122
Lid geworden op: 19 aug 2009 01:06
Locatie: Agga

bever 02 dec 2019 18:39

precies ! Wat we nodig hebben is een puur anarchistische staatsvorm, daar wordt iedereen wel beter van denk ik...

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12640
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 02 dec 2019 19:45

Nee_Nee schreef: 02 dec 2019 17:10 Kan iemand even een samenvatting maken van de dwarsstraten die we al gehad hebben? We zijn waarschijnlijk aan het verdwalen.
Zo verkeerd is de discussie toch niet?

Het topic zou verplaatst kunnen worden het fietscafé.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 02 dec 2019 20:03

Prima cafetaria-topic. Dankzij Ernie hebben we rode draad ook weer te pakken: De overheid is k#t, bedrijven zijn k#t en jan modaal is de l#l..
(Waar Jan Modaal staat, moet natuurlijk Jan Lul of De Gewone Man staan.)

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 02 dec 2019 20:17

Vroeg me al af waarom iedereen ineens zo druk in de weer is met wachtgeld, maar Arjen Lubach heeft er schijnbaar weer een minuutje aan besteed :lol:

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2024
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 02 dec 2019 20:24

Ik vraag me ook af wat de fiscus vindt van 1.500 euro reparatiekosten per jaar voor woon-werkfietsen. En wellicht moet je ook op zoek naar een andere boekhouder want niet iedere boekhouder wil hier in deze tijd nog aan meewerken.

Wel een prachtig voorbeeld van een rupsje-nooit-genoeg ondernemer.

jappiex
Forum-lid
Berichten: 620
Lid geworden op: 20 mei 2007 12:44

jappiex 02 dec 2019 20:28

Ik laat alle drek gewillig over me heen komen bakboord1.

Plaats reactie